2021-08-24, 11:37
Medlem
Tja, kort och gott, fråga enligt rubriken:

Får skattmasen reda på om jag säljer guld som jag haft i byrålådan sedan många år?

Mvh
Citera
2021-08-24, 11:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Tja, kort och gott, fråga enligt rubriken:

Får skattmasen reda på om jag säljer guld som jag haft i byrålådan sedan många år?

Mvh

Om du får kontant betalning och använder dessa kontanter så nej.
Citera
2021-08-24, 13:00
Medlem
YP4XQs avatar
Ringer skattmasen ofta och kollar vilka pengar som kommer in på ditt konto?

Jag har sålt för som mest 320k och ingen ringde mig.
Citera
2021-08-24, 13:32
Medlem
Kittennes avatar
Nej. Så länge du inte deklarerar det så kan dom inte veta att du sålt något sådant
Citera
2021-08-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kittenne
Nej. Så länge du inte deklarerar det så kan dom inte veta att du sålt något sådant

Men omvänt kan de fråga varifrån pengarna kommer om banken skvallrat om en större insättning.
Citera
2021-08-24, 14:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Men omvänt kan de fråga varifrån pengarna kommer om banken skvallrat om en större insättning.

Det är väl framförallt banken som enligt lag måste fråga varifrån pengarna kommer om du vill sätta in större summor? Om du inte har kvitto på guldet får du nog lägga stålarna i madrassen.
Citera
2021-08-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl framförallt banken som enligt lag måste fråga varifrån pengarna kommer om du vill sätta in större summor? Om du inte har kvitto på guldet får du nog lägga stålarna i madrassen.

Ja så är det. Mitt förra svar var nog mer baserat på utlandsinsättningar.
Citera
2021-08-24, 15:45
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du får kontant betalning och använder dessa kontanter så nej.
Du får väl sälja dina och din familjs guldsaker fritt utan att skatta för det . . . ?
Citera
2021-08-24, 18:53
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Du får väl sälja dina och din familjs guldsaker fritt utan att skatta för det . . . ?

Givetvis inte, hur i jösse namn kan du tro det? Detta är Sverige, ett av världens mest hårdbeskattade länder. Allt, precis allt, som säljs med vinst (som överstiger ett mindre belopp) ska tas upp i deklarationen och vinsten beskattas sedan med minst 30 proc. I fallet med ädelmetaller blir det en kapitalvinst. Om du inte kan redogöra för inköpspriset på den där guldtackan eller guldklockan som gått i arv i flera generationer så sätts det ett schablonpris för inköpet, sedan räknas vinsten ut efter det.

När du köper guld för 10.000 SEK eller mer hos en handlare är du skyldig att uppge personuppgifter. Varför det? Inte vet jag, fråga staten. Dessa uppgifter kan om det vill sig illa läcka till SKV som sedan vet att du köpt guldet. Men de kan inte göra så mycket med den infon, ännu.

Men guld-ägare anses vara statsfiender och antas därtill vara ekonomiska brottslingar, penningtvättare, skattesmitare och generellt skumma typer (eftersom de vill vara oberoende från bankväsendet samt skydda sig mot inflation och statlig konfiskering av tillgångar) och riskerar därför att hamna under granskning från SKV och utsättas för revision, allsköns trakasserier och kontroll av tillgångar, inkomster och annat.

I händelse av statsfinansiell kollaps i Sverige (inte särskilt troligt men heller inte helt uteslutet) kan det bli aktuellt med tvångsinlösen av privatpersoners guld i utbyte mot i praktiken värdelösa pengar eller e-kronor till usel kurs. Det har hänt många gånger förr i historien. Kom ihåg - desperata stater tar till desperata åtgärder.

Guldhandlares kundregister och transaktionshistorik kommer då väl till pass för att jaga rätt på guld-ägare som försöker smita undan tvångsinlösen. Den som då påstår sig ha sålt sitt guld kommer att avkrävas dokumentation på detta, redovisa vinsten och därefter beskattas tungt. Kan man inte det väntar säkerligen skönstaxering med tillhörande skyhögt skattetillägg pga skattefusk.

Som guld-ägare måste man ligga lågt och flyga under myndigheternas radar. Ett enkelt sätt är att köpa sitt guld på nätet från europeiska e-handlare, då kan staten aldrig få reda på att du köpt guld eftersom du inte finns i någon svensk handlares kundregister och databaser.

Det är fördelaktigt att skaffa lite guld nu. Det är förhållandevis billigt och kommer att bevara din köpkraft under den kommande globala ekonomiska kollapsen. Många insatta personer spår att guldpriset kommer att stiga mycket kraftigt under 20-talet. Mycket makrodata och fundamenta pekar på det. Så köp gärna något guldmynt eller två, om du har pengar över. Ett guldmynt på ett uns kostar runt 16.500 kr. Ganska mycket pengar men du har iaf parkerat dem i något som åtminstone inte kommer att tappa i värde.

Men man ska givetvis diversifiera sina tillgångar och inte lägga allt i ädelmetaller! Ädelmetaller är dock inte en investering. Det är en vanlig missuppfattning. Ädelmetaller ska ses som en värdebevarande och inflationsskyddad tillgång. Att man sedan över tid kan tjäna mycket pengar på dem om man förstår ädelmetallcyklerna är bara en bonus.
Citera
2021-08-24, 19:20
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Många insatta personer spår att guldpriset kommer att stiga mycket kraftigt under 20-talet. Mycket makrodata och fundamenta pekar på det.

Om detta syns tydligt, borde det inte då redan vara inprisat?
Citera
2021-08-24, 20:32
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Givetvis inte, hur i jösse namn kan du tro det? Detta är Sverige, ett av världens mest hårdbeskattade länder. Allt, precis allt, som säljs med vinst (som överstiger ett mindre belopp) ska tas upp i deklarationen och vinsten beskattas sedan med minst 30 proc. I fallet med ädelmetaller blir det en kapitalvinst. Om du inte kan redogöra för inköpspriset på den där guldtackan eller guldklockan som gått i arv i flera generationer så sätts det ett schablonpris för inköpet, sedan räknas vinsten ut efter det.

När du köper guld för 10.000 SEK eller mer hos en handlare är du skyldig att uppge personuppgifter. Varför det? Inte vet jag, fråga staten. Dessa uppgifter kan om det vill sig illa läcka till SKV som sedan vet att du köpt guldet. Men de kan inte göra så mycket med den infon, ännu.

Men guld-ägare anses vara statsfiender och antas därtill vara ekonomiska brottslingar, penningtvättare, skattesmitare och generellt skumma typer (eftersom de vill vara oberoende från bankväsendet samt skydda sig mot inflation och statlig konfiskering av tillgångar) och riskerar därför att hamna under granskning från SKV och utsättas för revision, allsköns trakasserier och kontroll av tillgångar, inkomster och annat.

I händelse av statsfinansiell kollaps i Sverige (inte särskilt troligt men heller inte helt uteslutet) kan det bli aktuellt med tvångsinlösen av privatpersoners guld i utbyte mot i praktiken värdelösa pengar eller e-kronor till usel kurs. Det har hänt många gånger förr i historien. Kom ihåg - desperata stater tar till desperata åtgärder.

Guldhandlares kundregister och transaktionshistorik kommer då väl till pass för att jaga rätt på guld-ägare som försöker smita undan tvångsinlösen. Den som då påstår sig ha sålt sitt guld kommer att avkrävas dokumentation på detta, redovisa vinsten och därefter beskattas tungt. Kan man inte det väntar säkerligen skönstaxering med tillhörande skyhögt skattetillägg pga skattefusk.

Som guld-ägare måste man ligga lågt och flyga under myndigheternas radar. Ett enkelt sätt är att köpa sitt guld på nätet från europeiska e-handlare, då kan staten aldrig få reda på att du köpt guld eftersom du inte finns i någon svensk handlares kundregister och databaser.

Det är fördelaktigt att skaffa lite guld nu. Det är förhållandevis billigt och kommer att bevara din köpkraft under den kommande globala ekonomiska kollapsen. Många insatta personer spår att guldpriset kommer att stiga mycket kraftigt under 20-talet. Mycket makrodata och fundamenta pekar på det. Så köp gärna något guldmynt eller två, om du har pengar över. Ett guldmynt på ett uns kostar runt 16.500 kr. Ganska mycket pengar men du har iaf parkerat dem i något som åtminstone inte kommer att tappa i värde.

Men man ska givetvis diversifiera sina tillgångar och inte lägga allt i ädelmetaller! Ädelmetaller är dock inte en investering. Det är en vanlig missuppfattning. Ädelmetaller ska ses som en värdebevarande och inflationsskyddad tillgång. Att man sedan över tid kan tjäna mycket pengar på dem om man förstår ädelmetallcyklerna är bara en bonus.
Ok. Och detta gäller alla ädelmetaller, som platina och silver? Skulle nog gissa mig till det...
Citera
2021-08-24, 20:36
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Om detta syns tydligt, borde det inte då redan vara inprisat?

Näe. Guldpriset beter sig inte som värdepapper. Det händer inte mycket med priset förrän det sker något större i makroekonomin - en större förändring i USD-kursen eller räntorna, oväntat höga inflationssiffror, börskrasch, krig eller krigsrisk med mera. Men guldpriset har betett sig underligt de senaste åren, det rör sig normalt tvärtom mot börsen, marknaderna och dollarn men har i stället varit någorlunda i synk med dessa. Jag begriper det inte. Någon/något vill att det ska vara så.

Men det går egentligen inte att dra några större slutsatser av guldprisets rörelser eftersom guldspotpriset sedan 1971 är kraftigt manipulerat av storfinansen (via futures och andra derivat), troligen på order av US Treasury, för att dölja den verkliga inflationen (tror jag och många andra, det går såklart inte att bevisa men är det mest sannolika). USD har tappat 98 proc av sitt värde sedan 1913, när Federal Reserve skapades. Den går nu mot noll. Frågan är bara hur lång tid det tar.

De flesta av världens investerare bryr sig inte särskilt mycket om guld, det ger ju ingen avkastning. Annat än från day trading eller annan kortsiktig spekulation i papperspriset. Men när börsen rasar, ja då blir det plötsligt bråttom att sälja av allt sitt pappersguld för att kunna täcka margin calls, varpå guldpriset också rasar ner i källaren när marknaden översvämmas av säljorder.

Betänk följande: alla höjdare inom finans och business säger samstämmigt att guld minsann är irrelevant, det är bara en relik från förr, en "pet rock" osv. Men privat ruvar de ändå allihop i tysthet på rejäla mängder fysiskt guld, förvarade i valv eller hos sina traders. De vill bara inte låtsas om det. Varför inte, kan man undra? Jo, för att guld kanske är det enda som i slutänden kommer att vara värt något den dag som inget annat är värt något. Och det vet de förstås om. Annars skulle de inte vara CEO för JP Morgan Chase, Goldman etc.

Vi "gold bugs" hånas mycket och ihärdigt för att vi tålmodigt väntar på att manipulationen till slut ska implodera av yttre tryck från verkligheten, varpå guldpriset exploderar ut i stratosfären. Kanske det händer, kanske inte. Vem vet? Men jag väntar gärna... Om inte annat har jag lite extrapengar i händelse av att jag blir gammal och förväntas överleva på pensionens småsmulor.

Men det är alltför lätt att flippa ur och helt sluta konsumera andra saker, när man ständigt räknar om alla tänkta köp i hur mycket guld (och ffa silver) jag skulle kunna få för pengarna istället :-)

We just love the shiny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in