2021-08-24, 00:25
Medlem
Svennis7254s avatar
Vad var det för enskild firma som han drev?? Vilken bransch?? Var det Taxi??
Citera
2021-08-24, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det enda som skulle kunna "avskriva" fler än en gärningsman är att "Hanna" har uppfattat allt helt fel. Men är det sannolikt? Om "Hannas" vittnesmål "is still standing", var det mer än en manlig person på plats när Helena försvann. Dock måste de två inte ha känt varandra, om vi med det tänker oss gärningsmannen tillsammans med till exempel "mannen med pilotglasögon" - som bara råkade vara där när allt hände, eftersom det verkar troligt att han följde Helena hem.

Detta känns för mig precis som när motorcykelåkare drabbas av "target fixation" och åker av vägen. Var utomordentligt försiktig med att väga denna "Hannas" vittnesmål alldeles för tungt. Standardvärdet för enskilda vittnesmål är att de är otillförlitliga. Sanningen dyker oftast upp där det finns konsensus bland vittnen. Annars skulle vi sitta där med konspirationsteorier som den bästa förklaringen i alla brottsmål. Inom data science finns termen "fence". Man kastar helt enkelt bort värden utanför "fencen", och får allt som oftast en bättre och enklare modell som resultat.
Citera
2021-08-24, 00:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du vill inte att han ska vara inblandad.

Du vill att han ska vara inblandad.
Citera
2021-08-24, 00:28
Medlem
JSelwyns avatar
Jag tycker att den här mannen som nu är anhållen passar bra i gm-profilen med tanke på hur många år det har gått. Enstöring. Få vänner. Taskig ekonomi you name it.

Får mig osökt att tänka på Linköpingsfallet. Just ovanstående drag samt att man inte har en koppling till offret, är kanske de "två bästa" ingredienserna för att ett mord eller annan handling skall hamna på hyllan.
Citera
2021-08-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Vore intressant om någon med anknytning till orten kunde berätta lite mer om den här snubben och speciellt om hur han var i sin ungdom.

”Mannen i pilotglasögon” är väl samma man som tog ansvar för den stora sökinsats som ägde rum strax efter Helenas försvinnande? Om det är samma man så finns det många Mariestadsbor som har mycket fakta att dela här.
Citera
2021-08-24, 00:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Visst, men den person som sågs nära Helena vid stängning kunde ju andra festdeltagare namnge. Dessutom: "Mannen med pilotglasögon" har ju den numera berömda minnesluckan från ganska exakt klockan 02:00. Det är inte en slump, utan det säger oss massor!

Ja, det finns en del som pekar mot honom. Men uppenbarligen är det endast en misstänkt nu, och den anhållne mannen är uppenbarligen inte KM (om vi utgår ifrån att han är MMPG). Jag tycker att om det skulle vara så att båda var inblandade, då borde polisen gjort någon koppling mellan dem. Och som det verkar nu så är det en enda person som är aktuell för dem.
Citera
2021-08-24, 00:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du vill att han ska vara inblandad.

Va? Jag har ju skrivit att "mannen med pilotglasögon" mycket väl kan ha börjat att följa Helena hemåt och att den här nye mannen kom åkande i en bil och "anslöt". Jag tänker mig ju båda personerna i det här. Har du problem med detta, vakthunden?
Citera
2021-08-24, 00:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det finns en del som pekar mot honom. Men uppenbarligen är det endast en misstänkt nu, och den anhållne mannen är uppenbarligen inte KM (om vi utgår ifrån att han är MMPG). Jag tycker att om det skulle vara så att båda var inblandade, då borde polisen gjort någon koppling mellan dem. Och som det verkar nu så är det en enda person som är aktuell för dem.

Så är det, det bara en person som polisen nu verkar inrikta sig på. Men mitt enda aber är: Om "Hanna" ska få plats, måste det ha varit två personer. Därför tänker jag mig till exempel "mannen med pilotglasögon" som komplement. Men: Om "Hanna" skulle ha hört fel ... - ja, då kommer ju saken i helt annat läge. Självklart.
Citera
2021-08-24, 00:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Såvida inte den som vittnade falskt frivilligt tog smällen om mened för att hjälpa EA ur knipan?

Men han försökte ju sätta dit ErAn först genom att vittna falskt. Förstår inte nu?
Citera
2021-08-24, 00:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Låter inte sannolikt. Även om så vore, så skulle väl den knappast kunna leda polisen till en MGM efter 30 år. Men såklart en lättnad för de anhöriga.

Jag tror inte att kroppen hittas före GM.

Och har även svårt att tro att en kropp hittats efter 29 år, mer troligt, skelett eller skelettdelar.
Citera
2021-08-24, 00:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men han försökte ju sätta dit ErAn först genom att vittna falskt. Förstår inte nu?

Jag menar bara att de var kanske kompisar och att den fejkvittnande mannen agerade för att hjälpa EA från det värsta straffet - det vill säga att den fejkvittnande mannen tog ett mindre straff i utbyte. Absolut att det kan vara långsökt, men ingenting förvånar mig längre.
Citera
2021-08-24, 00:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Va? Jag har ju skrivit att "mannen med pilotglasögon" mycket väl kan ha börjat att följa Helena hemåt och att den här nye mannen kom åkande i en bil och "anslöt". Jag tänker mig ju båda personerna i det här. Har du problem med detta, vakthunden?

Nej jag har absolut inga problem med det, jag tror bara inte på KM's inblandning. Men det verkar du ha grova problem med.

Börja inte kalla mig öknamn nu också bara för att vi har olika åsikter om detta. Var för en gångs skull en riktig man - som Clintan på din avatar - och visa att du kan ta att jag är av en annan åsikt. Annars får du sätta på dig en tvångsblöja, barnrumpa..
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-24 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in