2021-08-24, 00:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det var just på grund av vittnens beskrivning inifrån Stadt av "mannen med pilotglasögon", som polisen kopplade honom till "Brovittnets" vittnesmål om "en man med pilotglasögon" - fast sex år för sent ...

Ja, jag vet. Men det kan ju ha funnits flera killar med vita kläder på Statt den kvällen/natten - och med pilotglasögon. Så det är väl inte 100% att det var samma som klängde på Helena (KM?) inne på Statt, utan det någon annan. Det kanske inte var MMPG (om vi ponerar att det är KM) som promenerade där med Helena, OM det var Helena. Det blir mycket spekulerande och få svar. Förhoppningsvis får vi fler svar i och med att polisen anhållit denne nye man.
Citera
2021-08-24, 00:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej då, vi tror bara olika, kalla det magkänsla eller vad du vill. Det finns ju fortfarande dom som tror att CP mördade Olof Palme men det är ju deras problem så att säga, inget man kan göra något åt. Folk får givetvis tro vad dom vill. Jag tror inte att KM är inblandad och det får du leva med.

Du vill inte att han ska vara inblandad.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-24 kl. 00:16.
Citera
2021-08-24, 00:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vid omtag kan de ju också ha upptäckt motsägelser från honom vid förhör och annat som inte stämmer in. De kan ju också ha gått vidare med att höra personer som fanns runt honom -92, sådant som tidigare utredare inte utrett, kanske på grund av att de naglat fast vid vissa personer och inte tittat utanför sitt tunnelseende.

Sedan detta med DNA:et. Jag tror inte att det är omöjligt att spår från honom finns på Helenas sko, och att de på något sätt kunnat matcha spåret mot honom. Då är ju frågan hur de gått tillväga.

Ja, alltså jag vet inte en tycker det finns starka skäl som talar mot båda dessa alternativ.

- Om en så vitt känt ganska perifer person i utredningen hörts så borde också flera andra ha hörts. Det borde i så fall vara lite snack kring det. Jag har inte följt den här tråden så kan ha fel, men jag har inte förstått det som att polisen på sistone hört en större mängd människor.

- Egentligen samma sak med DNA. Om man inlett en topsningskampanj så borde det vara en snackis.
Citera
2021-08-24, 00:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Det är rörigt med dessa påstådda observationer. Det hade varit lättare om man hade fått reda på vilka som "gäller" och vilka som anses mer osäkra. Som jag förstått saken, så hade väl inte observationen på Österlånggatan/Kungsgatan med den falska uppgiften mot ErAn att göra? Rätta mig, om jag har fel.

Var våldsamt länge sedan jag såg efterlyst avsnittet. Vittnesmålet mot ErAn ska ialla fall gällt just det att uppgiftslämnaren skulle sett H kliva in i ErAn's bil, dock borde väl detta varit avklarat 1996. Med tanke på hur fel ute man verkar ha varit kring -96 i övrigt så får man väl ta det med en nypa salt.
Citera
2021-08-24, 00:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, jag vet. Men det kan ju ha funnits flera killar med vita kläder på Statt den kvällen/natten - och med pilotglasögon. Så det är väl inte 100% att det var samma som klängde på Helena (KM?) inne på Statt, utan det någon annan. Det kanske inte var MMPG (om vi ponerar att det är KM) som promenerade där med Helena, OM det var Helena. Det blir mycket spekulerande och få svar. Förhoppningsvis får vi fler svar i och med att polisen anhållit denne nye man.

Visst, men den person som sågs nära Helena vid stängning kunde ju andra festdeltagare namnge. Dessutom: "Mannen med pilotglasögon" har ju den numera berömda minnesluckan från ganska exakt klockan 02:00. Det är inte en slump, utan det säger oss massor!
Citera
2021-08-24, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Nu uttalar sig GW Persson i Aftonbladet om fallet. Kan man någon gång slippa denna djävla besserwisser. Karln är fullständigt vedervärdig

Nej, GW är en riksklenod och han är skön. Han har dock fel ibland (ofta).
Citera
2021-08-24, 00:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var våldsamt länge sedan jag såg efterlyst avsnittet. Vittnesmålet mot ErAn ska ialla fall gällt just det att uppgiftslämnaren skulle sett H kliva in i ErAn's bil, dock borde väl detta varit avklarat 1996. Med tanke på hur fel ute man verkar ha varit kring -96 i övrigt så får man väl ta det med en nypa salt.

Ja, det borde ha varit avklarat då. ErAn avskrev väl sommaren -92 och den som vittnade falskt blev dömd. Så vittnesobservationen vid Duka-affären, som jag tror togs upp -96, borde vara något annat.
Citera
2021-08-24, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, alltså jag vet inte en tycker det finns starka skäl som talar mot båda dessa alternativ.

Medhåll, vad det nu är värt.
Citera
2021-08-24, 00:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, det borde ha varit avklarat då. ErAn avskrev väl sommaren -92 och den som vittnade falskt blev dömd. Så vittnesobservationen vid Duka-affären, som jag tror togs upp -96, borde vara något annat.

Såvida inte den som vittnade falskt frivilligt tog smällen om mened för att hjälpa EA ur knipan?
Citera
2021-08-24, 00:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men igen: Skriv ut hela namnen med * i så att det går snabbare. Nu har vi gödslat tråden med flera onödiga inlägg om bara detta!
Jag förstår heller inte det med att utelämna bokstäver då räcker att lägga ett *mellan namnen
t.ex. rub*in, så det inte blir sökbart.
Citera
2021-08-24, 00:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

- Om en så vitt känt ganska perifer person i utredningen hörts så borde också flera andra ha hörts. Det borde i så fall vara lite snack kring det. Jag har inte följt den här tråden så kan ha fel, men jag har inte förstått det som att polisen på sistone hört en större mängd människor.

- Egentligen samma sak med DNA. Om man inlett en topsningskampanj så borde det vara en snackis.

Jag vet inte, men det kanske inte har funnits så många att höra i dag. De som ev. har hörts kan ha ombetts vara tysta om det.

En topsningskampanj tror jag inte har startats, för då borde sådana närmare Helena ha testats först. Och det kanske hade kommit ut i media. Om DNA:et har givit frukt, då kan de lyckats få en matchning på annat sätt. Vi vet ju inte vad de ha hållit på med arbetsmässigt under detta knappa år de har varit i gång.
Citera
2021-08-24, 00:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Går man efter vad som kommit fram i utredningen och vittnesmål så kan det ju vara han, med tanke på bilen men att det ska ha varit två stycken verkar vara synonymt med vad de flesta tror. Hon har på något sätt hamnat på den platsen med denna man eller männen.

Kanske var det så att bröderna Cl*aes och Pe*ter Le*vin åkte runt i den vita bilen den här natten? Kanske var det PL som körde och CL var berusad/påverkad? Dom fick syn på HA intill kohagen, man stannade bilen och den påverkade CL tog kontakt med Helena och gjorde närmanden varpå HA sprang/flydde mot stigen där CL sen hann ifatt henne. Brodern PL hör hur dom bråkar och att Helena gråter och skyndar själv efter. Han skäller på CL och det är det här bråket som Hanna hör, det hela avslutas med att CL "tystar" den skrikande Helena för gott. Bröderna försvinner från platsen men återvänder efter en stund för att hämta upp kroppen. Bilen ses då inne på cykelvägen av killarna på Hällristningsvägen.

Det här blir lite av en kombo med GW's scenario, dvs två tighta bröder som kan hålla tyst i 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in