Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-23, 22:01
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ja, det finns massvis med kvinnor som anstränger sig som fan. Och massvis med kvinnor som är enormt kompetenta, inget snack om den saken.

Det finns också massvis med män som anstränger sig som fan. Och massvis med män som är enormt kompetenta.

Oavsett om du är man eller kvinna tenderar arbetsgivare vilja behålla (och därmed belöna) de som anstränger sig som fan och är enormt kompetenta.

Men det ändrar inte på faktumet att det är männen som har mer att vinna utanför arbetslivet på att tjäna bra med pengar, eftersom det gör mycket större skillnad för var i partnerhierarkin de befinner sig än vad det gör för kvinnorna.

Och det finns mångdubbelt fler kvinnor än män via sin partner befinner sig i en så pass god ekonomisk situation att deras egen lön inte spelar särskilt stor roll. De som är i den situationen tenderar inte vara de som först räcker upp handen när någon behöver rycka in och jobba övertid eller ta huvudansvaret för det nya projektet.

Lite komiskt att allt det här tar dom ju upp i SVT.. Du repeterar ju i princip bara fast med andra ord.
Du kommer nog inte längre än såhär förmodar jag.

Vill man inte förstå så vill man inte.
Går inte å hammra in de, eller?
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-23 kl. 22:03.
Citera
2021-08-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag pratade med ZiggeZigarett hur han värderade den som byggde sjukhuset kontra den som sedan arbetade med omvårdnaden i det.

Nej, alla kan inte få högst lön men det innebär ju inte att de som arbetar i den offentliga sektorn med nödvändighet måste ha lägre än de som inte gör det.
Och med samma resonemang:
Det innebär inte heller att lärare med nödvändighet måste ha lägre lön än de som jobbar i offentliga sektorn.
Det innebär inte heller att vaktmästare med nödvändighet måste ha lägre lön än lärare.
Det innebär inte heller att städare med nödvändighet måste ha lägre lön än vaktmästare.
Det innebär inte med nödvändighet att någon yrkesgrupp måste ha lägre lön än någon annan yrkesgrupp.
Och med kommunismens magi så har alla samma lön, nämligen 8700 kr/månad. Och alla är glada och nöjda för inga orättvisor finns längre kvar.

Du är medveten om att det är en hyfsat liten del av befolkningen som är med och finansierar den offentliga sektorn va?
Om du suddar ut löneskillnaderna mellan dessa grupper så går ekonomin inte ihop.
Citera
2021-08-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
"The books have sold 90 million copies worldwide as of April 2019,[5] after having been translated into 47 languages as of January 2017.[6][7] The fourth and fifth volumes reached the top of the New York Times Best Seller lists upon their release"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Song_of_Ice_and_Fire#:~:text=The%20books%20have% 20sold%2090,Seller%20lists%20upon%20their%20releas es.

Hur menar du nu?
Alla andra förutom dom 90 miljonerna som köpte boken?
Eller menar du att alla som köpte boken aldrig läste den?

Åh herregud ... Att du drog upp en wikilänk.. Jag har själv läst böckerna. Det var ett skämt, nörd
Citera
2021-08-23, 22:11
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Driver du med mig?

Ok.... Hur tror du våra politiker ser på saken när de ska lägga budgetar?
Tror du de räknar vården som en intäkt till statens finanser?
Tror du de räknar företagsskatt och löneskatt (inkl. Arbetsgivaravgift) från byggföretaget som en intäkt eller utgift?

Att vården sen bidrar till annat som ger ett värde (fast i annat än kronor) är en annan sak.
Hade inte det värdet funnits så hade det inte avsatts några skattepengar till vården.

Kan vi åtminstone vara överens om att vården finansieras med skattepengar?
Kan vi vara överens om att vårdanställda inte genererar nettoskatteintäkter?

Och ja... Om vi pratar pengar, kronor, så tycker jag att vården är en kostnad för samhället.
Det betyder inte att jag inte tycker vården har ett värde.

Och nej, det har inte kommit in en enda krona på mitt bankkonto från vården.
Undra hur dom gör i de länder där vården kostar pengar. Har dom i princip inga som överlever första levandsåret då?
Hur fan går det ihop?
Är dom odödliga? Shiit va sjukt....

Tänk om man levde i ett land där jag inte behövde skatta halva min inkomst.
Tänk om jag bodde i ett land där ekonomi var avgörande för funktion istället för att politik och byråkrati som skiter fullständigt i ekonomi då "pappa" statskassan betalar.
Tänk om... Tänk om...
Citera
2021-08-23, 22:15
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Åh herregud ... Att du drog upp en wikilänk.. Jag har själv läst böckerna. Det var ett skämt, nörd

Ååh nej vad korkad jag var.
Det var ju ett skämt såklart.. Ååh fan vad trög jag är...
Inte fan var det så att du drog till med något bara för att vinna ett argument och det spelar ingen roll vad som skrivs bara du vinner argumentatationen..
Var inte alls så att du bara ville vara nedsättande och förlöjliga. Ååh vad dumt av mig.
Du har ju tom läst boken själv.
Såklart det bara var ett skämt 😅😅😅 jag skrattar nu. Kul!
Årets kanske genomtidernas bästa skämt
Right?
Citera
Medlem
Citat:
Undra hur dom gör i de länder där vården kostar pengar. Har dom i princip inga som överlever första levandsåret då?
Hur fan går det ihop?
Är dom odödliga? Shiit va sjukt....

Tänk om man levde i ett land där jag inte behövde skatta halva min inkomst.
Tänk om jag bodde i ett land där ekonomi var avgörande för funktion istället för att politik och byråkrati som skiter fullständigt i ekonomi då "pappa" statskassan betalar.
Tänk om... Tänk om...
Ja...
Tänk om man bodde i ett land utan massa hjärntvättade vänsterdårar som inte fattar att någon måste betala för det kalas de vill ha.

Denna någon är konstigt nog alltid någon annan än de själva.
Citera
Medlem
Citat:
Lite komiskt att allt det här tar dom ju upp i SVT.. Du repeterar ju i princip bara fast med andra ord.
Du kommer nog inte längre än såhär förmodar jag.

Vill man inte förstå så vill man inte.
Går inte å hammra in de, eller?

Får jag fråga dig du som verkar vara sugen på att debattera det är. Om "social construct" är en riktigt sak varför är det så att länder som vi i norden som har jobbat med feminism i 15 år har fortfarande stora intressen mellan könen? Om vi säger att skillnaderna beror på en social construct borde väll skillnaderna iaf minskat i våra nordiska länder? Men så är det ju inte..

https://www.women-in-technology.com/wintec-blog/women-in-tech-by-country

Södermalm kanske är en av områden i VÄRLDEN som har haft mest feminism i längst tid... Du ser inte massor med tjejer som vill bli programmerar/ingenjörer där utan det som är mest intressant är psykolog till exempel
Citera
2021-08-23, 22:23
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Ja...
Tänk om man bodde i ett land utan massa hjärntvättade vänsterdårar som inte fattar att någon måste betala för det kalas de vill ha.

Denna någon är konstigt nog alltid någon annan än de själva.

Har en vän som jobbar på flyktingboende som berättar att när dom köper något å låt säga att 5 kronor blir över, så måste den 5 kronan dokumenteras och bokföras tillbaka.
Vilket tar en stund o göra, tid = pengar som alla vet. Handlar inte om jätte lång stund men iallafall så lång stund att det kostar mer att dokumentera den här femman än om han bara stoppa den i egen ficka..
Det är även rätt ofta han behöver bokföra sånt här trams.

Tycker detta i princip förklarar Sverige i ett nötskal.

För övrigt har denna vännen varit så vänster man kan bli i hela livet... Men första efter 2 månaderna på det jobbet var han Sverige demokrat.
Det var också han som fick mig att rösta på SD. Förvisso var jag moderrat Innan så inte jätte stort kliv.
Men jag trodde mycket på all bs som man blivit immatad i innan också.
Som allas lika värde bla bla bla
Hjärntvätt
Citera
2021-08-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ja, det finns massvis med kvinnor som anstränger sig som fan. Och massvis med kvinnor som är enormt kompetenta, inget snack om den saken.

Det finns också massvis med män som anstränger sig som fan. Och massvis med män som är enormt kompetenta.

Oavsett om du är man eller kvinna tenderar arbetsgivare vilja behålla (och därmed belöna) de som anstränger sig som fan och är enormt kompetenta.

Men det ändrar inte på faktumet att det är männen som har mer att vinna utanför arbetslivet på att tjäna bra med pengar, eftersom det gör mycket större skillnad för var i partnerhierarkin de befinner sig än vad det gör för kvinnorna.

Och det finns mångdubbelt fler kvinnor än män via sin partner befinner sig i en så pass god ekonomisk situation att deras egen lön inte spelar särskilt stor roll. De som är i den situationen tenderar inte vara de som först räcker upp handen när någon behöver rycka in och jobba övertid eller ta huvudansvaret för det nya projektet.

Fast jag håller inte med dig om att de skulle ha mer att tjäna på detta än vad kvinnor har.
Ingen människa vill vara ekonomiskt beroende av någon annan människa och för kvinnor är detta extra viktigt eftersom de riskerar att dödas, utsättas för våld, sexuellt våld, sexuellt utnyttjande etc. eller hamna i urtrista hemmafruliv och de tar i betydligt större grad också ett ansvar för barn. Dvs att klara sin ekonomi kan betyda liv och död för en kvinna, vilket det faktiskt mer sällan gör för män. De är å andra sidan utsatt för andra hot som ligger utanför relationen med motsatt kön.

Så jag skulle mer säga att det är kvinnor som i grunden "har mer att tjäna" på att vara ekonomiskt oberoende än det är män. Vilket också är ett av skälen till att flickor ser till att få en utbildning. Och mindre så män.
Senast redigerad av Merapi 2021-08-23 kl. 22:45.
Citera
2021-08-23, 22:44
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Får jag fråga dig du som verkar vara sugen på att debattera det är. Om "social construct" är en riktigt sak varför är det så att länder som vi i norden som har jobbat med feminism i 15 år har fortfarande stora intressen mellan könen? Om vi säger att skillnaderna beror på en social construct borde väll skillnaderna iaf minskat i våra nordiska länder? Men så är det ju inte..

https://www.women-in-technology.com/wintec-blog/women-in-tech-by-country

Södermalm kanske är en av områden i VÄRLDEN som har haft mest feminism i längst tid... Du ser inte massor med tjejer som vill bli programmerar/ingenjörer där utan det som är mest intressant är psykolog till exempel

Jordan Peterson brukar ju ofta tala om feminism paradoxen och använder Sverige som exempel då vi ligger i framkant.
Kort sagt handlar feministiska paradoxen om att ju mer frihet och ju mer jämställt ett samhälle är, ju mer olika blir vi.
Mannen blir mabligare och kvinnor blir kvinnligare.

Håller inte med till hundra då jag ser att det är trendigt att vara fjolligt.
Men förstår vad han menar. Vi som inte är efterblivna vill vara män och älskar manlighet.
Däremot är det så jävla sant när det gäller kvinnorna..

Nu på senare år så pratar många feminister om skönhet och feminism.
Mao så börjar så verkar det vara lite små dött att se ut som en man numera.
Nu är det kvinnlighet som gäller
Även om nu smink är en symbol på manligt förtryck.
Samma med porren.
När den kom användes den av feminister som kvinnlig frigörelse, sen var det helt plötsligt en symbol för mannens förtryck.
Men eftersom de många feminister är i hemlighet nymphomaner och drömmer om 10 killar som står å saggar dom i ansiktet så är det i längden ohållbart.
Därför börjar vi se fler å fler feminister framför kameran med sk feministisk porr..
Men när dom inte knullat inför publik så är det tillbaka i sitt gammla feministiska jag.

För att svara på din fråga, självklart finns det något som heter social konstruktion.
Men inte på det viset feminister tror är social konstruktion. Dom snackar om något annat.. Hmm kommer inte på ordet... Just ja, fantasi var det jag leta efter.. Social konstruktion = fantasi.. Bra att ha en lista som förklarar vad alla ord betyder. Så svårt för dom ovetande..

Samma när dom säger jämställdhet..
När en feminist säger jämnställdhet så kan man översätta det manshatande matriakat Styre..
Jämnställdhet på vanlig svenska är ju nått helt annat.. Det är så lurigt för vissa ord betyder samma å andra inte. Men feministiska är ett annat språk faktiskt.

Edit -: var visst gender equality paradox och inte feminism paradoxen..

https://youtu.be/k0Bab-Ulctc
Finns bättre länkar där han fördjupar mer i detta. Tog en kort för enkelheten samt att Annie är ju sån jävla clown så roande samtidigt
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-23 kl. 22:47.
Citera
2021-08-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ååh nej vad korkad jag var.
Det var ju ett skämt såklart.. Ååh fan vad trög jag är...
Inte fan var det så att du drog till med något bara för att vinna ett argument och det spelar ingen roll vad som skrivs bara du vinner argumentatationen..
Var inte alls så att du bara ville vara nedsättande och förlöjliga. Ååh vad dumt av mig.
Du har ju tom läst boken själv.
Såklart det bara var ett skämt 😅😅😅 jag skrattar nu. Kul!
Årets kanske genomtidernas bästa skämt
Right?

Eyyyyy maaan LSD förändrade mitt liv maaaaan. Låter som en nyfrälste som nyss dragit sitt första blås av weed. Polaren som tog iowaska 10 gånger i Colombia pratar bara om trippen när han blir pressad av frågor, för alla över 20 vet hur muppigt det är att säga saker som" den är substansen förändrade mitt liv maaaaaan"
Nu är jag så speciell medans du är bara en vanligt person maaaaan
Har jag tagit LSD svar JAAAA
Har jag rökte alldeles för mkt weed svar JA igen . Skulle jag skriva som en notis att det förändrade mitt liv svaret är NEEEEEEEEEEEJ
Citera
2021-08-23, 22:50
Medlem
SVT alltså, råkade ha fotbollskväll på. Manlig reporter från mellanöstern, kvinnlig reporter från mellanöstern. Snark. Snart en läderbög som vill tituleras "den" också gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in