Citat:
Ursprungligen postat av
kolingen321
Får jag fråga dig du som verkar vara sugen på att debattera det är. Om "social construct" är en riktigt sak varför är det så att länder som vi i norden som har jobbat med feminism i 15 år har fortfarande stora intressen mellan könen? Om vi säger att skillnaderna beror på en social construct borde väll skillnaderna iaf minskat i våra nordiska länder? Men så är det ju inte..
https://www.women-in-technology.com/wintec-blog/women-in-tech-by-country
Södermalm kanske är en av områden i VÄRLDEN som har haft mest feminism i längst tid... Du ser inte massor med tjejer som vill bli programmerar/ingenjörer där utan det som är mest intressant är psykolog till exempel
Jordan Peterson brukar ju ofta tala om feminism paradoxen och använder Sverige som exempel då vi ligger i framkant.
Kort sagt handlar feministiska paradoxen om att ju mer frihet och ju mer jämställt ett samhälle är, ju mer olika blir vi.
Mannen blir mabligare och kvinnor blir kvinnligare.
Håller inte med till hundra då jag ser att det är trendigt att vara fjolligt.
Men förstår vad han menar. Vi som inte är efterblivna vill vara män och älskar manlighet.
Däremot är det så jävla sant när det gäller kvinnorna..
Nu på senare år så pratar många feminister om skönhet och feminism.
Mao så börjar så verkar det vara lite små dött att se ut som en man numera.
Nu är det kvinnlighet som gäller
Även om nu smink är en symbol på manligt förtryck.
Samma med porren.
När den kom användes den av feminister som kvinnlig frigörelse, sen var det helt plötsligt en symbol för mannens förtryck.
Men eftersom de många feminister är i hemlighet nymphomaner och drömmer om 10 killar som står å saggar dom i ansiktet så är det i längden ohållbart.
Därför börjar vi se fler å fler feminister framför kameran med sk feministisk porr..
Men när dom inte knullat inför publik så är det tillbaka i sitt gammla feministiska jag.
För att svara på din fråga, självklart finns det något som heter social konstruktion.
Men inte på det viset feminister tror är social konstruktion. Dom snackar om något annat.. Hmm kommer inte på ordet... Just ja, fantasi var det jag leta efter.. Social konstruktion = fantasi.. Bra att ha en lista som förklarar vad alla ord betyder. Så svårt för dom ovetande..
Samma när dom säger jämställdhet..
När en feminist säger jämnställdhet så kan man översätta det manshatande matriakat Styre..
Jämnställdhet på vanlig svenska är ju nått helt annat.. Det är så lurigt för vissa ord betyder samma å andra inte. Men feministiska är ett annat språk faktiskt.
Edit -: var visst gender equality paradox och inte feminism paradoxen..
https://youtu.be/k0Bab-Ulctc
Finns bättre länkar där han fördjupar mer i detta. Tog en kort för enkelheten samt att Annie är ju sån jävla clown så roande samtidigt