Citat:
Jag bryr mig inte om Afghanistan.
Bryr mig inte vilka som styr eller vilka dom krigar mot.
Dom där Islamistiska länderna kommer alltid kriga i Allahs namn.
Skicka hem alla vuxna män som är här och snyltar och be dom bygga upp sitt land hur det nu än styrs.
Jag vill inte att ett enda öre av våra skattepengar ska gå dit.
Bryr mig inte vilka som styr eller vilka dom krigar mot.
Dom där Islamistiska länderna kommer alltid kriga i Allahs namn.
Skicka hem alla vuxna män som är här och snyltar och be dom bygga upp sitt land hur det nu än styrs.
Jag vill inte att ett enda öre av våra skattepengar ska gå dit.
Ja precis, det vore ju en win-win, eller hur ?
Citat:
Det måhända, men talibanerna är svurna motståndare till drogerna och de kommer troligen att göra som för 20 år sedan. Det anses vara oislamskt att hålla på med opium.
Effektivt värre:
World's opium source destroyed, The Guardian, 2001
”Western sources in Kabul yesterday confirmed poppy production in Afghanistan had virtually ceased. This follows an edict issued last year by the Taliban's reclusive leader, Mullah Mohammed Omar, declaring opium to be un-Islamic.
The first Hadda's farmers knew of it was when a group of black-turbaned soldiers armed with Kalashnikovs turned up in their village. 'The Taliban came here and saw there were poppies. They hit some of the people and told them they would be taken to prison and tortured if they planted more seeds,' farmer Abdul Rashid said.
'Then the elders of the village talked to them and told the Taliban we would destroy the poppies ourselves. It took us four days to do. We used a tractor and cows to plough up the fields.'”
https://www.theguardian.com/world/2001/apr/01/internationalcrime.drugstrade
Effektivt värre:
World's opium source destroyed, The Guardian, 2001
”Western sources in Kabul yesterday confirmed poppy production in Afghanistan had virtually ceased. This follows an edict issued last year by the Taliban's reclusive leader, Mullah Mohammed Omar, declaring opium to be un-Islamic.
The first Hadda's farmers knew of it was when a group of black-turbaned soldiers armed with Kalashnikovs turned up in their village. 'The Taliban came here and saw there were poppies. They hit some of the people and told them they would be taken to prison and tortured if they planted more seeds,' farmer Abdul Rashid said.
'Then the elders of the village talked to them and told the Taliban we would destroy the poppies ourselves. It took us four days to do. We used a tractor and cows to plough up the fields.'”
https://www.theguardian.com/world/2001/apr/01/internationalcrime.drugstrade
Fast det är okej att sälja opium till tex kristna och otrogna. Gissar att artikeln kommit till av att
The Guardian behövde artikeln, och fick dem att ställa upp.
Troligen fick opiumbonden betalt för att plöja ner opiumfältet, inför kamerorna ?
Kan afghanerna ljuga om ålder, var de föddes och var de kom ifrån så kan de väl ljuga om opiumskördarna.
Vet dock ej om man har mött upp dessa påståenden med att tex titta på satellitmätningar och avgjort om
opium-odlingarna hade minskat, eller inte ?
Numera så kan man tydligen mäta med satelliter vilka grödor som odlas.
Men opiumvallmon kan gömmas bland tex solrosor.
Det är inte särskilt troligt att Talibanerna skulle säga nej till 30 miljarder US US dollar i inkomster
från enbart heroinet. Plus opiumet i övrigt.
Heroinet tillverkas från opium med att behandla det med olika kemikalier.
Ni vill väl gärna tro på vad de säger är sanning, men förra taliban-styret hade nästan ingen insyn
alls. Journalister hotades ju flitigt på den tiden.