2021-08-23, 16:37
Medlem
Complicationss avatar
Ni vet de där termos/värmekopparna som man kan hälla kaffet i och försegla. Jag har inga bra erfarenheter av dessa och letar nu efter något bra om håller temperaturen på drycken man valt att hälla i. Skulle gärna vilja att temperaturen håller en halv dag eller så men det kanske är en önskedröm? Jag vill helst undvika en termos utan det behöver bara vara en storlek i size med en normal kaffekopp.

Ni får gärna tipsa om vad ni använder och inköpsställe.
Citera
2021-08-23, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Complications
Ni vet de där termos/värmekopparna som man kan hälla kaffet i och försegla. Jag har inga bra erfarenheter av dessa och letar nu efter något bra om håller temperaturen på drycken man valt att hälla i. Skulle gärna vilja att temperaturen håller en halv dag eller så men det kanske är en önskedröm? Jag vill helst undvika en termos utan det behöver bara vara en storlek i size med en normal kaffekopp.

Ni får gärna tipsa om vad ni använder och inköpsställe.
Enligt Newtons avsvalningslag, så borde det variera med yttertemperaturen.
Citera
2021-08-23, 16:55
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har två likadana muggar, så kallade termosmuggar. Stanley från USA. Mycket bra mugg. Håller ganska länge men framförallt lagom stor och bra att hålla i. Cirka 4 timmar om man har muggen full med kaffe.

https://www.friluftsland.dk/mad-drikke/kopper-glas-og-mugs/stanley-shortstack-travel-mug-23-cl-matte-black
Senast redigerad av olasvensson 2021-08-23 kl. 16:59.
Citera
2021-08-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har två likadana muggar, så kallade termosmuggar. Stanley från USA. Mycket bra mygg. Håller ganska länge men framförallt lagom stor och bra att hålla i. Cirka 4 timmar om man har muggen full med kaffe.

https://www.friluftsland.dk/mad-drikke/kopper-glas-og-mugs/stanley-shortstack-travel-mug-23-cl-matte-black
Är vätskan i muggen i kontakt med plast?
Citera
2021-08-23, 16:59
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Är vätskan i muggen i kontakt med plast?

Ja.
Citera
2021-08-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ja.
Ok. Jag vägrar plast så långt jag kan.
Citera
2021-08-23, 17:05
Medlem
Complicationss avatar
Citat:
Jag har två likadana muggar, så kallade termosmuggar. Stanley från USA. Mycket bra mugg. Håller ganska länge men framförallt lagom stor och bra att hålla i. Cirka 4 timmar om man har muggen full med kaffe.

Det låter bra. Går det att dricka kaffet genom att bara fälla upp ett lock eller måste man skruva av en massa grejor?
Citera
2021-08-23, 17:28
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Det låter bra. Går det att dricka kaffet genom att bara fälla upp ett lock eller måste man skruva av en massa grejor?

Man skruvar av ett lock och sedan kan man dricka. Locket består av ett praktiskt handtag.
Citera
2021-08-23, 17:37
Medlem
Complicationss avatar
Citat:
Man skruvar av ett lock och sedan kan man dricka. Locket består av ett praktiskt handtag.
Mm jag såg det på skissen, men jag fattade inte om man behövde skruva av det först eller om det bara är att dricka ur ett hål.

Vet du hur mycket den rymmer? Det finns ju små termosar att köpa, men då får jag en lång tub vilket jag inte vill ha. Är ingen storkonsument av kaffe, jag vill bara ha en stor kopp kaffe som jag kan ta med mig utan spill och som håller värmen i x antal timmar. Och den ska få plats i bilens mugghållare.
Citera
2021-08-23, 17:57
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Mm jag såg det på skissen, men jag fattade inte om man behövde skruva av det först eller om det bara är att dricka ur ett hål.

Vet du hur mycket den rymmer? Det finns ju små termosar att köpa, men då får jag en lång tub vilket jag inte vill ha. Är ingen storkonsument av kaffe, jag vill bara ha en stor kopp kaffe som jag kan ta med mig utan spill och som håller värmen i x antal timmar. Och den ska få plats i bilens mugghållare.

Jag tror att värmen håller längre om det är ett robust skruvlock. Man skruvar av locket och dricker. Dessutom är muggen läckage fri.
Citera
2021-08-23, 18:58
Medlem
Kör kleen kanteen eller hur dom stavar det. Håller kaffet bra i bilen under 8-9 timmar. Finns olika storlekar men tyvärr även plast.
Citera
2021-08-23, 19:44
Medlem
Complicationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Food1distributor
Kör kleen kanteen eller hur dom stavar det. Håller kaffet bra i bilen under 8-9 timmar. Finns olika storlekar men tyvärr även plast.
Googlade det. Men den verkar ju sjukt omständig, jag vill bara ha en enkel mugg som håller mitt morgonkaffe varmt. Ska det verkligen behövas fyra olika lock för att klara det? Vill ju gärna att den ska vara enkel att diska också.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in