2021-08-23, 16:09
Medlem
Leif GW är redan säker på sin sak.

"En man har anhållits misstänkt för mordet på Helena Andersson, som försvann i Mariestad 1992.

Men Leif GW Persson, som under en period själv var involverad i utredningen och som sedan länge har en egen teori om fallet, ger inte mycket för det eventuella framsteget.

– Jag tror inte att det stämmer, nämligen.
.
.
Enligt Leif GW Perssons tes, framförd i boken, blev Helena Andersson erbjuden skjuts av två män efter att hon kommit ut ur stadshotellet i Mariestad.

I bilen ska en konflikt ha uppstått, och en av männen ska då ha slagit Helena till marken när hon bett om att få bli avsläppt. Den andra mannen hjälpte till att bära in henne i bilen, skriver Persson i boken.

– En misshandel som övergår i vållande till annans död, det är ungefär så jag tror att det gått till, har han tidigare sagt."

https://www.expressen.se/gt/krim/leif-gw-persson-tror--inte-att-det-stammer-/
Citera
2021-08-23, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Släktforskningsträff?

Nej, om det inte skett i smyg för efter Linköping fick man inte fortsätta med att använda släktforskningsföretag. Utredning tillsatt och resultat väntas 2023.

De kan ju dock ha forskat i polisens egna register som i fallet i Billdal.
Citera
2021-08-23, 16:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Noterar att många har svårt med svenskan här. Det svenska "i sextioårsåldern" är inte samma sak som engelskans "in his sixties", utan betyder "omkring sextio år gammal".

Skulle säga att det möjligen är både och. Alltså 55 till 69.
Citera
2021-08-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Du är inte ensam om att tänka i dessa banor..men det är fetlocket på liksom...mkt hysch-hysch kring detta..det är asskumt!!!
Tack

Säger inte att systern U nödvändigtvis ska ha mördat Helena, men hon verkar veta mer än hon vill berätta

Motsägelser:

Att U inte minns vilka två hon och Helena delade taxi med från festen in till stan innan försvinnandet, då U åkte vidare hem.
Kan förstå om man inte minns det 25 år senare, men scenariot måste ju ha tänkts igenom dagarna efter försvinnandet, när man lägger pusslet?
Man går ju igenom minut för minut, varför tog hon inte reda på vem dom hade delat taxi med, menast "minneslugan" ännu var färsk?

- I dokumentären (1/4) berättar U att Helena ringer hem och berättar att hon HAFT så roligt...
Varför kan man undra, om hon ändå är påväg hem och kan berätta då.
På andra ställen berättar U att dom alltid brukar dricka te och skvallra när dom kommer hem.
Vad handlade det om eg? Blev dom ovänner i taxin tidigare, och ville sluta fred innan mötet?

- Och U verkar inte minnas sin oro, "men måste ha varit så, eftersom hon hade ringt polisen"
säger hon själv
och små-rapandet i meningen har jag också lite svårt för
Är ingen förhörsledare, men tycker det indikerar på att hon håller tbx nåt, låter inte trovärdigt när hon släpper ut 3-4 tillbakahållna smårap samtidigt som hon berättar nåt så känsligt, låter väldigt noncharlant

Vi 17.05 - 17.50 i intervjuvn
https://sverigesradio.se/avsnitt/898313

Detta är från del 1
Minns att jag hörde fler motsägelsefulla saker i de övriga delarna.
Kan kolla senare vid intresse
Senast redigerad av Stina2017 2021-08-23 kl. 16:19.
Citera
2021-08-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Var och en blir salig på sin tro, s d h.
Citera
2021-08-23, 16:14
Medlem
viper71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Man menar kanske att mannen bodde i Mariestad vid tidpunkten för försvinnandet.
Ja, tänkte också det fast då borde de skrivit fd Mariestadsbo, hoppas vi får en lösning på detta.
Citera
2021-08-23, 16:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag kan hälsa från Göran att han är på jobbet just nu och inte alls är anhållen. Ringde honom nyss...

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Han är jurist eller vad?

Har för mig att jag läste här någon gång runt hösten 2017 om någon s a s respektabel familjefar och jurist, åtminstone då boendes inne i Mariestad. Kan det ha varit denne GöSa man nämnde? Får försöka hitta det eller de inläggen.

Edit.
Glöm vad jag skrev. Han är inte anhållen enligt uppgift nu i tråden.

Att en jurist har förflutet som mördare av sin flickvän håller jag för fullkomligt uteslutet.

Resonemanget kring GöSa är att han tillsammans med BoHa skulle ha dragit in Helena i en bil där BoHa skulle ha kvävt honom. Dvs det som sägs i tråden motsägs av uppgiften att den anhållne skulle utfört dådet ensam.

Däremot kan man konstatera att berättelsen kring GöSa och BoHa har nära samband med en annan person: J*rgen L*rm. JöLa är ju kusinbarn till ChrLa som BoHa påstås ha mördat. GöSa är också med i samma golfklubb som JöLa. Jag gissar att allt som står i tråden om GöSa är trams och bara syftar till trådförvilling.
Citera
2021-08-23, 16:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Leif GW är redan säker på sin sak.

"En man har anhållits misstänkt för mordet på Helena Andersson, som försvann i Mariestad 1992.

Men Leif GW Persson, som under en period själv var involverad i utredningen och som sedan länge har en egen teori om fallet, ger inte mycket för det eventuella framsteget.

– Jag tror inte att det stämmer, nämligen.
.
.
Enligt Leif GW Perssons tes, framförd i boken, blev Helena Andersson erbjuden skjuts av två män efter att hon kommit ut ur stadshotellet i Mariestad.

I bilen ska en konflikt ha uppstått, och en av männen ska då ha slagit Helena till marken när hon bett om att få bli avsläppt. Den andra mannen hjälpte till att bära in henne i bilen, skriver Persson i boken.

– En misshandel som övergår i vållande till annans död, det är ungefär så jag tror att det gått till, har han tidigare sagt."

https://www.expressen.se/gt/krim/leif-gw-persson-tror--inte-att-det-stammer-/

GW:s teorier ger man inte mycket för längre.

Vem är den gripna? Namn och bild.
Citera
2021-08-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Vem är den gripna? Namn och bild.

Det är väl just den frågeställningen som alla lever med om du går tillbaka minst 10 sidor....
Citera
2021-08-23, 16:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har man inte fyllt 60 år, är man inte i 60-års åldern.
Citera
2021-08-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Jag säger inte emot dig. Men skulle gärna se någon länk till en ordbok eller Nationalencyklopedin när det kommer till ditt påstående. Det vore bra att få den saken ordentligt utredd.
Citera
2021-08-23, 16:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Försök förstå att polisen i Västra Götaland ofta mörkar exakt ålder genom att använda uttrycket "i x-åldern" för en person som egentligen är under X0. Dvs en person som är 39 kan i poliskommunikation sägas vara i 40-årsåldern.

De skulle kunna ge en exakt ålder men gör det inte för de vill inte bidra till att folk på t.ex. flashback räknar ut vem det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in