2021-08-23, 12:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är det "ren dynga" att erkänna att vi faktiskt har ett immunförsvar som fungerar? För det är egentligen vad allt handlar om. Vissa hypokondriker verkar tro att om man bara vaccinerar allt och alla så kommer covid att försvinna. Det kommer tyvärr inte att hända. Det är precis som med influensan. Det går inte att vaccinera bort.

De som behöver skyddas och är sköra kan behöva vaccin absolut, men inte allt och alla.

Problemet har ju varit belastningen på sjukvården. Att vi har ett immunförsvar som fungerar tror jag inte någon ifrågasätter, men när det inte fungerar blir sjukvården överbelastad vilket sker om för många blir sjuka samtidigt. Ju fler som vaccinerar sig ju fortare kan vi återgå till ett normalläge och det är väl det du vill ha egentligen?
Citera
2021-08-23, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Problemet har ju varit belastningen på sjukvården.
Ja fast det är inte vem som helst som hamnar där. Det finns nämligen en stor rosa elefant i rummet som ingen pratar om förutom jag och några till som fattat vad det denna pandemi egentligen handlar om.

Citat:
Att vi har ett immunförsvar som fungerar tror jag inte någon ifrågasätter, men när det inte fungerar blir sjukvården överbelastad vilket sker om för många blir sjuka samtidigt.
Fast det beror inte på covid, utan till absolut största del på alla underliggande sjukdomar.

Citat:
Ju fler som vaccinerar sig ju fortare kan vi återgå till ett normalläge och det är väl det du vill ha egentligen?
Jag håller med om att vissa absolut bör vaccinera sig ASAP, inte minst överviktiga och folk med sviktande hälsa. Men det jag inte håller med om är att barn och ungdomar behöver vaccineras. Särskilt inte med framhastade vacciner....
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är inte en konspiration om du inte fattat det. Det är enorma pengar och makt i potten här. Om big pharma jobbade helt ideellt hade jag inte sagt något.

AstraZenecas vaccin är i princip ideellt, seså pallra dig iväg nu och få lite vaccin.
Citera
Medlem
https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Deras sida hackad?

Nu funkar den.
Senast redigerad av x2016 2021-08-23 kl. 12:25.
Citera
2021-08-23, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
AstraZenecas vaccin är i princip ideellt, seså pallra dig iväg nu och få lite vaccin.

Det skulle jag aldrig få. Är inte det utfasat? Nej jag har redan haft covid så jag betackar mig åtminstone tills de långsiktiga studierna är klara.
Citera
2021-08-23, 12:21
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Israelerna har testat ett nytt preparat, Fenofibrate, 14 av 15 kunde tas ur respiratorn inom en vecka, den sista fick ligga 10 dagar. Mestadels äldre och svaga patienter tydligen. Låter väldigt lovande.

https://www.jpost.com/health-science/15-treatment-gets-covid-patients-off-ventilators-in-under-a-week-study-677479

Editerad
Det ser ju lovande ut!

Flera antivirala preparat ligger ju i pipelinen nu.
Citera
2021-08-23, 12:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja fast det är inte vem som helst som hamnar där. Det finns nämligen en stor rosa elefant i rummet som ingen pratar om förutom jag och några till som fattat vad det denna pandemi egentligen handlar om.

Fast det beror inte på covid, utan till absolut största del på alla underliggande sjukdomar.

Jag håller med om att vissa absolut bör vaccinera sig ASAP, inte minst överviktiga och folk med sviktande hälsa. Men det jag inte håller med om är att barn och ungdomar behöver vaccineras. Särskilt inte med framhastade vacciner....

Vad är det för rosa elefant?

Ok så du menar att folk hamnar på sjukhus för att de har diabetes, inte för att de har smittats av sars-cov2?

Jag är också tveksam till att vaccinera barn.
Citera
2021-08-23, 12:23
Medlem
Citat:
Israelerna har testat ett nytt preparat, Fenofibrate, 14 av 15 kunde tas ur respiratorn inom en vecka, den sista fick ligga 10 dagar. Mestadels äldre och svaga patienter tydligen. Låter väldigt lovande.

https://www.jpost.com/health-science/15-treatment-gets-covid-patients-off-ventilators-in-under-a-week-study-677479

Editerad

Skulle inte hoppas för mycket tyvärr. Börjar tappa räkningen nu på alla ”mirakelmediciner” som hypats för att sedan visa sig vara i princip verkningslösa.
Citera
2021-08-23, 12:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Det ser ju lovande ut!

Flera antivirala preparat ligger ju i pipelinen nu.

Nu var det inte ett nytt preparat utan har funnits ett bra tag, men det verkar som det motverkar cytokinstorm.

Det är bra att de ligger på, vi behöver allt vi kan få som hjälper oss att avsluta skiten.
Citera
2021-08-23, 12:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det skulle jag aldrig få. Är inte det utfasat? Nej jag har redan haft covid så jag betackar mig åtminstone tills de långsiktiga studierna är klara.

Ja det är ingen brådis för dig. Var det inte denna vecka som FDA skulle ta bort nödgodkännandet? Då kan du få Pfizer istället.
Citera
2021-08-23, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad är det för rosa elefant?
Det här är inte en allt för ovanlig patient och att inte hon vaccinerat sig är förstås ren idioti.

https://www.fox2detroit.com/news/i-should-have-gotten-vaccinated-metro-detroit-woman-hospitalized-day-after-covid-19-diagnosis?

Citat:
Ok så du menar att folk hamnar på sjukhus för att de har diabetes, inte för att de har smittats av sars-cov2?
Det är kombinationen av underliggande sjukdom och covid som är farlig. För unga och friska är risken inte alls på samma nivå och därför så är inte risk/nyttabalansen lika för alla.

Citat:
Jag är också tveksam till att vaccinera barn.
Bra att du förstår problematiken med det.
Citera
2021-08-23, 12:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skulle inte hoppas för mycket tyvärr. Börjar tappa räkningen nu på alla ”mirakelmediciner” som hypats för att sedan visa sig vara i princip verkningslösa.

Ja jo, listan är lång nu. Som tur är har vi vaccinerna. Jag vet inte riktigt om den kunde klassas som mirakelmedicin men om den hjälper svaga gamlingar ur respiratorn så är det nog ett mirakel för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in