Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-22, 21:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Tycker du att den feministiska politiken skapat ett tryggare och bättre Sverige?

Du, jag sa kvinnor, inte feminister.
Tycker du att män världen över skapar trygga samhällen?
Citera
2021-08-22, 21:20
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du, jag sa kvinnor, inte feminister.
Tycker du att män världen över skapar trygga samhällen?
Trygghet är en känsla och kan inte kvantifieras - säkerhet är mätbart och därmed också kvantifierbart.
Citera
2021-08-22, 21:28
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Berätta, hur är män "kognitivt gynnade" av nån evolution, när pojkar eller män för den delen, inte klarar klå flickor just kognitivt

Jag har redan svarat på detta tidigare, men du fortsätter att inte tro på vetenskapligt bevis. Skolsystemet idag är gjort för att gynna tjejer på bekostnad av killar. Eftersom skolan är gratis och det är jämlikheten som prioriteras ska alla vara "lika bra", och då ska det inte spela någon roll om du är rik eller fattig, invandrare eller svensk.

Egentligen ska det inte spela någon roll vem man är, men eftersom jämlikhets-grejen är politiskt laddad finns det en del underpresterande elever som ställer till det för andra högpresterande elever.

Vad gäller evolutionsfrågan är här bevis:

Citat:
Grafen alla känner till där kvinnor samlas i mitten och där män ockuperar ytterkanterna kommer från en skotsk studie på elva-, tolv- och trettonåringar som inte har gått igenom puberteten. Anledningen till varför kvinnorna i den skotska studien (egentligen flickor i början av puberteten) har en högre IQ än det motsatta könet beror på att flickor börjar puberteten tidigare än pojkar. Finns det någon studie om flickor och pojkar som är biologiskt mer utvecklade? — Ja, det finns det. Studien som är refereegranskad visar att män på gruppnivå har högre IQ än kvinnor på gruppnivå.

A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years.

Källa:

http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/PAID2011.pdf

Citat:
Inte heller vet vi ett skit "vem" som "stryrt reproduktionen" eller samhället genom hela mänsklighetens historia.

Svar: Du vet inte.

Romarna, de gamla grekerna: alla tidiga framgångsrika kulturer var patriarkaliska. Ge mig ett exempel på ett framgångsrikt matriarkat.

Citat:
Det vi däremot har en viss aning om är att kvinnor högst troligt stått för samlandet i "samlar och jägare" av "resurser", vilket man beräknat utgjort en majoritet av kaloriintaget för S&J. och att S&J förmodligen levt rel. jämställda.

En högre jämlikhet mellan könen I tidigare samhällen kan ha existerat, men vill vi tillbaka dit? — Nej, det är inte eftersträvansvärt. Det bevisar inte att mer jämställda samhällen har varit mer välfungerande.

Det som däremot har fungerat och utvecklat samhällen har varit patriarkaten, en balans där kvinnor blir omhändertagna av män, och där män har auktoriteten i samhället. Feminismen är dömd att misslyckas; det räcker att se på vårt samhälle för att se det.

Citat:
Det kan man uttolka på att man kan se hur man levt familjärt, via att se hur gener har spritt sig. Och hur man lever familjärt är en viktig aspekt spå om det varit män som dominerat eller jämställt. And take a guess vad för resultat man fått.
Här kan du läsa om detta
https://science.sciencemag.org/content/348/6236/796

Om jag tolkar dig rätt menar du att familjeförhållandena dikterar huruvida det råder ett patriarkat i det lilla samlar/jägarsamhället (eller samlar/jägarstammen) eller ej. Ja, det är väl inte så märkligt, men det du säger bevisar ändå att samlar/jägarsamhällen även var patriarkaliska. Jag gissar att de patriarkaliska samhällena utvecklades mer än de som inte var det — det är bara en tanke.

Din länk visar inte något, utan man behöver antingen betala eller anmäla sig för att se något. Skicka gärna något läsbart nästa gång för att underbygga dina argument, tack.

Citat:
Nä, män har inte "i stort sett gjort allt". Kollar man på mycket gamla skelett (tidigt jordbruk) så kan man se att kvinnors är minst lika slitna pga hårt arbete som mäns, så sorry!

Slitna skelett säger mig inte mycket om hur män och kvinnor interagerade och vad deras uppgifter i samhället var. Lite mer specifikt, tack.

Eftersom det inte var ett tidigt samlar/jägar samhälle — på grund av förekomsten av jordbruk — utgår jag från att det var ett patriarkaliskt samhälle. Kvinnor kanske hade mer att göra, men det var männen som hade den största arbetsbördan på grund av biologiska fördelar.

Citat:
Och det av könen som just har mest uthållighet muskelärt är kvinnan inte mannen. behöver du någon som överlever en lång svält eller en lång marsch, mil efter mil efter mil så bör du ta en kvinna, inte en man, han kommer svimma efter 30 mil utan mat, men inte kvinnan. Du förstår att vara mindre, med större fettandel och mindre energikrävande muskulatur, och en muskulatur som också tål längre påfrestning, dvs är uthålligare, har sina fördelar.

Ge mig något bevis för att detta är sant.

Citat:
Du är så förvirrad okunnig och irrationell så klockorna stannar. Men ovan påpekanden av dina direkta sakfel bör räcka för att få dig inse detta. Läs en bok, människa.

Min teori är att du upplever mitt självständiga tänkande och motstånd mot feminismen som ett hot, och därför tar du jämt till personangrepp. Det får i alla fall mig att inte ta dig och dina oförnuftiga argument seriöst.
Citera
2021-08-22, 21:44
Medlem
skottlands avatar
Citat:
"Allt annat" som du nämner här, det är människans utveckling i västvärlden, det är således inget hittepå eller några idealistiska idéer. Vi lever så, här och nu, det är verkligheten.

Ja, "vi lever så". Det kunde människorna under kommunismen i Sovjetunionen också säga. Min poäng är att feminismen i grunden bygger på tysk idealism, en filosofisk strömning under 1700-1800-talet, som senare har slagits ihop med marxistiska idéer på senare tid. Det är idéer som bygger på falska premisser om jämlikhet och jämställdhet.

Citat:
"Att du skriver att mäns uppgift i livet varit viktigare än kvinnors historiskt sett är riktigt komiskt. Du har nämligen fullständigt fel. Organismer lever för att fortplanta sig, det är det viktigaste, sett ur är naturen och evolutionens "perspektiv", punkt slut.

Kvinnor kan föda barn i koma, så svår har kvinnors uppgift i livet varit.

https://www.irishtimes.com/news/woman-in-coma-gives-birth-to-baby-boy-1.35529

Jag tror dessutom att människans uppgift är viktigare än endast fortplantning, men om du i dagens moderna samhälle vill reducera din existens till att endast göra barn, får du göra det. Jag som man ser inte det som min främsta uppgift i livet.
Citera
2021-08-22, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lugenpresse
Du är sannerligen hjärndöd. Tror du på fullaste allvar att jag menar män utanför Anglosfären. Ville inte nämna etnisk tillhörighet då vita kvinnor fullständigt exploderar av avund och ilska om man nämner vita mäns framgångar.
Ja, varför skulle du inte mena det? Ni är ju meningsfränder, den åsikten fanns ju även i Sverige tills för 100 år sen. Men du tyckte väl att ordningen och välståndet som fanns i Sverige då också var att föredra. Du vet, det gamla fattig-Sverige där inga kvinnor fick vara med och bestämma, då var det ordning och välstånd i landet.
Senast redigerad av Ipsi 2021-08-22 kl. 22:21.
Citera
2021-08-22, 21:59
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Och du har fått bevis för detta.
Att någonting är "strukturellt" betyder att det upprepas systematiskt, inte att det krävs ett visst antal.
nära 6000 upptäckta fall av 750 000 är fullt tillräckligt.
Så lägg ner tramset som sagt.

Om man nöjer sig med en halv procent som bevis för en systematisk struktur blir det genast jävligt jobbigt för alla dom som hävdar att invandrare inte är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken till exempel. Men där är ju just feminister helt faktaresistenta och skall envisas med att trolla bort betydligt högre procentenheter med mer eller mindre fantasifulla förklaringar.
Citera
2021-08-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Om man nöjer sig med en halv procent som bevis för en systematisk struktur blir det genast jävligt jobbigt för alla dom som hävdar att invandrare inte är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken till exempel. Men där är ju just feminister helt faktaresistenta och skall envisas med att trolla bort betydligt högre procentenheter med mer eller mindre fantasifulla förklaringar.

Är våldtäkt något "systematiskt"?
Svar ja, det är ett konsekvent upprepat skeende år efter år efter år i samhället.

hur många % av alla människor tror du är våldtäktsmän?

Och för din info, jag har aldrig lag påståendet att invandrade män INTE skulle vara överrepresenterade inom dömd kriminalitet i Sverige, förmodligen även dömda sexbrott. Men, dömda (och därmed statistikförda) är inte alla fall, och just våldtäkt har extremt låga uppklaringssiffror, så går faktiskt inte påstå det du påstår.
Ingen fantasi, utan att förhålla sig till sanningen om vad man faktiskt vet och inte vet.
Citera
2021-08-22, 22:18
Medlem
Citat:
Är våldtäkt något "systematiskt"?
Svar ja, det är ett konsekvent upprepat skeende år efter år efter år i samhället.

hur många % av alla människor tror du är våldtäktsmän?

Och för din info, jag har aldrig lag påståendet att invandrade män INTE skulle vara överrepresenterade inom dömd kriminalitet i Sverige, förmodligen även dömda sexbrott. Men, dömda (och därmed statistikförda) är inte alla fall, och just våldtäkt har extremt låga uppklaringssiffror, så går faktiskt inte påstå det du påstår.
Ingen fantasi, utan att förhålla sig till sanningen om vad man faktiskt vet och inte vet.

Menar du att invandrare och svenskar begår våldtäkt i samma utsträckning men svenskar blir inte dömda? Vad är det du exakt vill säga?
Citera
2021-08-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Menar du att invandrare och svenskar begår våldtäkt i samma utsträckning men svenskar blir inte dömda? Vad är det du exakt vill säga?

Precis.
Man anmäler i betydligt högre grad våldtäkter som begås av främlingar och invandare och våldtäkter som är s.k. överfallsvåldtäkt, någon hoppar på dig i en mörk park.
Däremot våldtäkter som begås av nära och kära, pojkvänner, vänner eller grannen anmäls i betydligt mindre grad.
men det gör fortsatt inte att man vet exakt hur det fördelar sig, eller hur, eftersom mörkertalen för våldtäkt är så stort.

Enligt NTU så är det ca 36 000 per år, och endast ett par tusen ( du får kolla själv) anmäls.
av dessa är det ett extremt stort antal som inte går vidare ( för man får inte tag i förövaren eller bevisläget är för dåligt eller ord står mot ord etc) Sen av den ytterst lilla klick som återstår är det ännu färre som väl blir dömda, nått hundratal.

Så ja, man har inte en susning över helhetsbilden.
Men, att säga att dömda våldtäktmän domineras av invandrare är fullt korrekt.
Senast redigerad av Merapi 2021-08-22 kl. 22:31.
Citera
2021-08-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där är fria fantasier.
verkligen....

då tycker jag du ska motbevisa detta.
Citera
2021-08-22, 22:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
verkligen....

då tycker jag du ska motbevisa detta.
Det behövs inte, du är uppenbarligen helt frikopplad från verkligheten.
Citera
2021-08-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Fint inlägg. Har du några bevis för detta? Om inte så är detta värt absolut noll.

Kolla BRÅ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in