Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Berätta, hur är män "kognitivt gynnade" av nån evolution, när pojkar eller män för den delen, inte klarar klå flickor just kognitivt
Jag har redan svarat på detta tidigare, men du fortsätter att inte tro på vetenskapligt bevis. Skolsystemet idag är gjort för att gynna tjejer på bekostnad av killar. Eftersom skolan är gratis och det är jämlikheten som prioriteras ska alla vara "lika bra", och då ska det inte spela någon roll om du är rik eller fattig, invandrare eller svensk.
Egentligen ska det inte spela någon roll vem man är, men eftersom jämlikhets-grejen är politiskt laddad finns det en del underpresterande elever som ställer till det för andra högpresterande elever.
Vad gäller evolutionsfrågan är här bevis:
Citat:
Grafen alla känner till där kvinnor samlas i mitten och där män ockuperar ytterkanterna kommer från en skotsk studie på elva-, tolv- och trettonåringar som inte har gått igenom puberteten. Anledningen till varför kvinnorna i den skotska studien (egentligen flickor i början av puberteten) har en högre IQ än det motsatta könet beror på att flickor börjar puberteten tidigare än pojkar. Finns det någon studie om flickor och pojkar som är biologiskt mer utvecklade? — Ja, det finns det. Studien som är refereegranskad visar att män på gruppnivå har högre IQ än kvinnor på gruppnivå.
A longitudinal study of sex differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years.
Källa:
http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/PAID2011.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Inte heller vet vi ett skit "vem" som "stryrt reproduktionen" eller samhället genom hela mänsklighetens historia.
Svar:
Du vet inte.
Romarna, de gamla grekerna: alla tidiga framgångsrika kulturer var patriarkaliska. Ge mig ett exempel på ett framgångsrikt matriarkat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Det vi däremot har en viss aning om är att kvinnor högst troligt stått för samlandet i "samlar och jägare" av "resurser", vilket man beräknat utgjort en majoritet av kaloriintaget för S&J. och att S&J förmodligen levt rel. jämställda.
En högre jämlikhet mellan könen I tidigare samhällen kan ha existerat, men vill vi tillbaka dit? — Nej, det är inte eftersträvansvärt. Det bevisar inte att mer jämställda samhällen har varit mer välfungerande.
Det som däremot har fungerat och utvecklat samhällen har varit patriarkaten, en balans där kvinnor blir omhändertagna av män, och där män har auktoriteten i samhället. Feminismen är dömd att misslyckas; det räcker att se på vårt samhälle för att se det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Det kan man uttolka på att man kan se hur man levt familjärt, via att se hur gener har spritt sig. Och hur man lever familjärt är en viktig aspekt spå om det varit män som dominerat eller jämställt. And take a guess vad för resultat man fått.
Här kan du läsa om detta
https://science.sciencemag.org/content/348/6236/796
Om jag tolkar dig rätt menar du att familjeförhållandena dikterar huruvida det råder ett patriarkat i det lilla samlar/jägarsamhället (eller samlar/jägarstammen) eller ej. Ja, det är väl inte så märkligt, men det du säger bevisar ändå att samlar/jägarsamhällen även var patriarkaliska. Jag gissar att de patriarkaliska samhällena utvecklades mer än de som inte var det — det är bara en tanke.
Din länk visar inte något, utan man behöver antingen betala eller anmäla sig för att se något. Skicka gärna något läsbart nästa gång för att underbygga dina argument, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nä, män har inte "i stort sett gjort allt". Kollar man på mycket gamla skelett (tidigt jordbruk) så kan man se att kvinnors är minst lika slitna pga hårt arbete som mäns, så sorry!
Slitna skelett säger mig inte mycket om hur män och kvinnor interagerade och vad deras uppgifter i samhället var. Lite mer specifikt, tack.
Eftersom det inte var ett tidigt samlar/jägar samhälle — på grund av förekomsten av jordbruk — utgår jag från att det var ett patriarkaliskt samhälle. Kvinnor kanske hade mer att göra, men det var männen som hade den största arbetsbördan på grund av biologiska fördelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och det av könen som just har mest uthållighet muskelärt är kvinnan inte mannen. behöver du någon som överlever en lång svält eller en lång marsch, mil efter mil efter mil så bör du ta en kvinna, inte en man, han kommer svimma efter 30 mil utan mat, men inte kvinnan. Du förstår att vara mindre, med större fettandel och mindre energikrävande muskulatur, och en muskulatur som också tål längre påfrestning, dvs är uthålligare, har sina fördelar.
Ge mig något bevis för att detta är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Du är så förvirrad okunnig och irrationell så klockorna stannar. Men ovan påpekanden av dina direkta sakfel bör räcka för att få dig inse detta. Läs en bok, människa.
Min teori är att du upplever mitt självständiga tänkande och motstånd mot feminismen som ett hot, och därför tar du jämt till personangrepp. Det får i alla fall mig att inte ta dig och dina oförnuftiga argument seriöst.