2021-08-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Som Trump berätta det inatt så var hans plan för uttåget att först ta ut alla civila och sedan allt militärt och medans dom flög och vinka adjö därifrån bomba sönder deras egna baser så inget vart lämnat kvar!

Men då kan man ju fråga sig varför han plockade hem nästan alla soldaterna, men lär de civila vara kvar. Varför agerade han inte enligt sin egen plan? Han tog hem ca 15 000 soldater från det att avtalet med talibanerna slöts fram till sin egen avgång. Hur många civila tog han hem samma period?
Citera
2021-08-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men då kan man ju fråga sig varför han plockade hem nästan alla soldaterna, men lär de civila vara kvar. Varför agerade han inte enligt sin egen plan? Han tog hem ca 15 000 soldater från det att avtalet med talibanerna slöts fram till sin egen avgång. Hur många civila tog han hem samma period?

De 2500 soldater han lämna + luftunderstöd va ju nog för att hålla talibanerna relativt lugna, det Biden gjorde konstigt va att låta soldaterna sticka INNAN de civila. Hur fan man kommer på något så genialt får du fråga han om. Speciellt som det nu är runt 6000 amerikanska soldater där, samt en massa personal från bland annat Frankrike, Tyskland och England.
Citera
2021-08-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
”Dricka vin”? Du spinner bara runt i en cirkel och jagar den egna svansen genom att haka upp dig på obetydliga detaljer. När det gäller de avgörande frågorna är islam inte ett dugg otydligt, jag ska göra det väldigt enkelt för dig för jag orkar inte besvara en sysslolös snackpåse för evigt. Stäm av koranen mot mänskliga rättigheter och se hur mycket som synkar. Oavsett hur mycket du försöker tillrättalägga verkligheten existerar inget regnbågsislam, majoritetstolkningen kommer alltid att sluta i förtryck.

Jag har aldrig sagt att det finns ett regnbågsislam. Jag har försökt förklara att det finns tolkningar av sharia som i och för sig är hårdföra men som det finns gradskillnader mellan i fråga om substans, dvs vad som är tillåtet och ej tillåtet, och att sharia i denna bemärkelse inte är ett entydigt begrepp som besvarar vad som är legalt och inte. Detta vill du inte höra talas om. Du underlåter att tala med mig och talar istället med din regnbågsislam-halmdocka. Jag har ingen aning om vad jag har sagt som kan tolkas som att jag förfäktar något slags regnbågsislam. Jag har heller aldrig sagt att islam stämmer överens med mänskliga rättigheter. Att jag är en pratkvarn är nog det enda sanna påståendet du gjort hittills.
Citera
2021-08-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Vad har det med något att göra? Läste du ens mitt inlägg?

Ja då, eftersom ”Sharia är sharia”, något som du av allt att döma också tror sig vara ganska insatt i, får du gärna förklara för mig hur det kommer sig att iranierna och talibanerna har gjort olika tolkningar i fråga om musiks tillåtlighet? Du tycks ju mena att det inte finns några substantiella avvikelser mellan det som brukar benämnas som sharia och det förvirrar ju mig, som inte har läst lika mycket islamologi som du har, att det synes finnas sådana avvikelser.
Citera
2021-08-22, 18:23
Medlem
Är det inhumant av soldaterna på Kabuls flygplats att kasta ut ransoner med griskorv till människor utanför?

https://www.youtube.com/watch?v=LfAJ7tLDnMg
Citera
2021-08-22, 18:25
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Är det inhumant av soldaterna på Kabuls flygplats att kasta ut ransoner med griskorv till människor utanför?

Tror många amerikaner inte ens själva vet att dom inte äter gris. Frågan är om dom medvetet jävlas eller bara försöker vara schysta. Mat är mat är trots allt mat
Senast redigerad av fittslem 2021-08-22 kl. 18:29.
Citera
2021-08-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
De 2500 soldater han lämna + luftunderstöd va ju nog för att hålla talibanerna relativt lugna, det Biden gjorde konstigt va att låta soldaterna sticka INNAN de civila. Hur fan man kommer på något så genialt får du fråga han om. Speciellt som det nu är runt 6000 amerikanska soldater där, samt en massa personal från bland annat Frankrike, Tyskland och England.

Hade Trumps avtal hållit och den afghanska armén fungerat som den borde så hade det inte behövts. Men det är även ren idioti att lämna kvar över 10 000 civila medan man krymper antalet soldater till extremt låga nivåer. Hade man inte litat på att avtalet skulle fungera skulle naturligtvis de civila ha tagits ut tidigare. Och jag kan inte minnas att jag sett någon uppgift om att Trump (medan har var president) sagt att alla civila skulle vara ute 31 maj, vilket var hans datum för militären. Så även Trumps evakueringsidéer byggde faktiskt att talibanerna inte skulle avancera så snabbt.

Och nej, 2 500 soldater kan inte "hålla talibanerna lugna". Det kan en sån styrka bara göra om soldaterna är på en begränsad yta (t ex flygplatsen). Är de utspridda är det ett icke fungerande militärt skydd. Och luftunderstöd är ganska värdelöst när talibanerna avancerar på det sätt de gjort. Hur många bröllop har USA bombat under åren? Att sätta in flyg mot avancerande talibaner skulle ha krävt massor med oskyldigas liv. Jag tror inte USA hade varit berett att betala det priset när man höll på att dra sig ur.
Citera
2021-08-22, 18:42
Medlem
Citat:

Ganska säker på att en muslim kan äta gris och bli förlåten om det är för att inte svälta ihjäl, så är nog lugnt. inhumant är det då inte dom tvingar ju ingen att äta fläsk heller.
Citera
2021-08-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
De här extrema militanta extremisterna de byter namn som en annan byter kalsonger.

Med tanke på din bristande iakttagelseförmåga så misstänker jag att du bara tror du bytt kalsonger för att du egentligen inte ser någon skillnaden. Men liksom här så är din omgivning smärtsamt medveten om saken. Någon som är stolt och vårdar sin kultur har knappast behov att klanka ner på andras. Din ända räddning är nog att ta till dig Jesus så du blir förlåten och lyssna på vad han egentligen sade.

I dagens DN berättar generalsekreteraren för för Svenska Afghanistankommittén Andreas Stefansson hur biståndet bl.a. gått till hundratusentals människors skolgång och sjukvård. Han tror att om det försvinner abrupt kan det "utlösa den värsta humanitära katastrofen någonsin". Man kan tycka vad man vill om bistånd men Andreas Stefansson har visst lyckas övertyga även de dummaste av de populistiska politikerna att det inte är önskvärt och att när Talibanerna kommer administrera skattesystemet så kommer det oundvikligen få kontroll över delar av pengarna. Tyvärr så kunde inte Talibanerna likt Al-Qaida i Syrien ständigt byta namn så därför tvingas nog svenska politiker fortsatt låssas som att Talibanerna och det afghanska folket på något sätt är två olika enheter.

Förhoppningsvis så kommer svenskarnas psyket klara av de snabba svängningarna men man får väl tänka på hur bra relationerna med Saudiarabien är trots deras kopplingar till 11/9 dåden.
Citera
2021-08-22, 19:36
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Ganska säker på att en muslim kan äta gris och bli förlåten om det är för att inte svälta ihjäl, så är nog lugnt. inhumant är det då inte dom tvingar ju ingen att äta fläsk heller.
Stämmer! Det finns ett undantag i koranen för det
Citera
2021-08-22, 19:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag har tittat på USA-media. Biden och regeringen i USA får mycket kritik i USA nu. Även från liberal media. De undrar varför USA inte först tog ut sina medborgare innan de låste in sig i på flygplatsen, och varför de har lämnat en massa vapen till talibanerna. Det verkar som om det inte fungerar att skylla på Trump som hade en annan plan. Men det måste också vara arméns misslyckande? De borde planerat bättre.
Citera
2021-08-22, 19:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Är det inhumant av soldaterna på Kabuls flygplats att kasta ut ransoner med griskorv till människor utanför? https://www.youtube.com/watch?v=LfAJ7tLDnMg

Det är nog inte bara korv i dessa matpaket, de har kex, godis och allt möjligt i sina sansoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in