2021-08-20, 20:02
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/DSLSbVYxjmA

Holy Hell I Wish Trump Were President Right Now

Jag med Styx.. Jag med.
Citera
2021-08-20, 20:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Är det någon sanningen i att man viftat med bögflaggan från regeringshuset i 30 dagar, och det blev droppen som fick bägaren att rinna över?

Vad jag hört ska det stämma, men jag tror inte det var de som gjorde att bägaren rann över.

Men det är ju ingen hemlighet att man undviker Prideflaggan i Mellanöstern. Inga företag marknadsför Pride i MÖ.
Citera
2021-08-20, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så du förespråkar att omvärlden gemensamt anfaller Nordkorea eller Kina?

Enligt dig ja men om USA tycker annorlunda så har de rätt att invadera Sverige och ändra våra lagar. Det är ju enligt dig inte folket som bor i landet som avgör om det är tillräckligt allvarligt eller inte så hur allvarligt du tycker att det är saknar relevans enligt din egen retorik.

Det är inte tillåtet enligt lagen i något land så vitt jag vet men det sker i flera länder, t.ex. Sverige.

Om man skulle stifta internationella lagar om orsaker till att omvärlden har rätt att invadera enskilda länder, då skulle aborträtten enligt mig inte vara en sådan orsak, men förtryck av människor skulle vara en sådan orsak. Och jag tror att USA och de flesta länder i världen skulle hålla med mig om det, eftersom de flesta länder i världen tillåter abort, men de tillåter inte förtryck av människor.
Vilka länder som skulle uppfylla kriterierna för invasion med sådana internationella lagar kan du kanske själv räkna ut.

Jag tror att hedersmord är mer accepterat juridiskt och politiskt i Afghanistan än i Sverige. Kvinnor är iallafall förtryckta i Afghanistan av talibanerna.
Citera
2021-08-20, 20:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om man skulle stifta internationella lagar om orsaker till att omvärlden har rätt att invadera enskilda länder, då skulle aborträtten enligt mig inte vara en sådan orsak, men förtryck av människor skulle vara en sådan orsak. Och jag tror att USA och de flesta länder i världen skulle hålla med mig om det, eftersom de flesta länder i världen tillåter abort, men de tillåter inte förtryck av människor.
Vilka länder som skulle uppfylla kriterierna för invasion med sådana internationella lagar kan du kanske själv räkna ut.

Jag tror att hedersmord är mer accepterat juridiskt och politiskt i Afghanistan än i Sverige. Kvinnor är iallafall förtryckta i Afghanistan av talibanerna.

Så ingen invasion av Iran, Nordkorea eller Kina enligt dig men däremot en invasion av Afghanistan, för du tycker så...
Vem ska betala när inte USA vill vara med på det?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-08-20 kl. 20:16.
Citera
2021-08-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
slåss man som en tapper man.

Men jag håller med, afghanska män har väl aldrig brytt sig om kvinnor.

Jag funderar starkt på att åka ner till Afghanistan, men jag vet bara inte hur man ska stötta kvinnorna där.

Att slåss i ett slag man inte kan vinna är inte tappert det är idiotisk. Om du tror på alla människor lika värde så är det tusen gånger värre om 500 Talibaner och 500 i ”Afghanska armén” dött än 10 som inte hörsammat Talibanernas instruktioner.

Lyckligtvis så är det Talibanerna som sköter säkerhet för om den svenska polisen gjort det, som skjuter människor med Downs syndrom, psykiskt sjuka och stenkastande demonstranter i panik, så hade det förmodligen blivit ett riktigt blodbad i Kabul.

Jag föreslår att du lägger biljettpengarna på gåvor till Rödakorset eller UNHCR. Med tanke på hur många bilder det varit på kvinnliga idrottare och skolflickor på tidningsuppslagen kan du nog vara ganska säker på att de kommer prioriteras när flygplanen skall fyllas.
Citera
2021-08-20, 20:18
Medlem
https://www.hbl.fi/artikel/riksdagen-gav-gront-ljus-finland-skickar-bevapnad-militar-till-kabul/
Finland ser iaf till att få hem sina medborgare och andra som har rätt att åka dit.
Senast redigerad av nantale 2021-08-20 kl. 20:22.
Citera
2021-08-20, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Menar du alltså att det enligt sharia är korrekt att förbjuda musik? Eller att det inte är det?
Vad har det med något att göra? Läste du ens mitt inlägg?
Citera
2021-08-20, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så ingen invasion av Iran, Nordkorea eller Kina enligt dig men däremot en invasion av Afghanistan, för du tycker så...
Vem ska betala när inte USA vill vara med på det?

Invasion är befogad iallafall i Nordkorea, pga det stora förtrycket där, men det är mer problematiskt än en invasion av Afghanistan, pga att Nordkorea har kärnvapen bla.
USA är nog med om det handlar om permanent militär närvaro i Afghanistan, och om omvärlden gör det gemensamt.
Citera
2021-08-20, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ur en tolknings (som talibanernas) utgångspunkt är det en monolit. Betraktar du det utifrån finns det dramatiska olikheter. Betänk exempelvis hur Rushdie-affären var kontroversiellt gentemot shiaislam men inte sunnitisk islam, pga de olika förhållningssätten man har till profeten. Islam är tydligt på många punkter, otydligt på andra. Det finns till och med en passage i koranen som synes förutsätta att det är tillåtet att dricka vin (!). På ett annat ställe (senare rent kronologiskt) framgår det ett det inte är tillåtet. Endast tolkningsvägen kan du lösa frågan om vinets (och rökandets, för den delen) tillåtlighet.
”Dricka vin”? Du spinner bara runt i en cirkel och jagar den egna svansen genom att haka upp dig på obetydliga detaljer. När det gäller de avgörande frågorna är islam inte ett dugg otydligt, jag ska göra det väldigt enkelt för dig för jag orkar inte besvara en sysslolös snackpåse för evigt. Stäm av koranen mot mänskliga rättigheter och se hur mycket som synkar. Oavsett hur mycket du försöker tillrättalägga verkligheten existerar inget regnbågsislam, majoritetstolkningen kommer alltid att sluta i förtryck.
Citera
2021-08-20, 20:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Lustigt nog skulle nog talibanerna vinna även i ett demokratiskt val om de fick ställa upp som motpart. Man hamnar alltid i trubbel när man försöker ena ett mångkulturellt land som Afganistan så hur de än gör verkar det omöjligt att få alla nöjda.

Landet borde delas i 3-4 delar.

Jag tycker man kan se händelseutvecklingen i dagens Afghanistan i ljuset av revolutionen i Egypten 2012 då den förra presidenten Husni Mubarak avsattes. (den Arabiska våren)

I månader demonstrerade demokratiska krafter på Tahrirtorget och Västorienterad media, inte mist svensk, berättade ständigt att det Egyptiska folket törstade efter västerländsk demokrati. Jag var tveksam till hur representativa demonstranterna egentligen var.

Så hölls då fria demokratiska val - och det blev en veritabel kalldusch. Det extrema Muslimska brödraskap och Salafistpartiet fick 65,5 procent av rösterna. Det demokratiska partiet kom inte ens i närheten av 10%.

Så förhöll det sig med det demokratitörstande Egyptiska folket - och dessvärre är det nog så det ser ut även i Afghanistan.
Senast redigerad av LeeVan 2021-08-20 kl. 20:41.
Citera
2021-08-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo, det är en viktig och riktig analys. De kan i alla fall tjäna en del på Afghanistans beroende av landtransporter, med tex tullar. Men de är samtidigt intresserade av att hålla den afghanska valutan, Afghani någorlunda stabil, så vi kan förvänta oss stödköp av denna, eller i alla fall ett bistånd i dollar räknat. Det här med mineraler och oljeutvinning, gasprospektering det vet vi inte om det bara är ett lockbete för att talibanbananerna ska nappa. Dessa talibanbananer är förmodligen urbota korkade när det gäller sådant här ?
Jag har presenterat flera källor till dig som vidimera att Afghanistan har olja, gas och metaller. Detta inkluderar en officiell källa från Afghanistans regering. Vad har du för bevis för att Afghanistan inte har mineraler, olja och gas? Du hävdade att Sovjet hade prospekterat. Jag skulle gärna vilja se den källan.
Citera
2021-08-20, 20:59
Medlem
adolf512s avatar
Att talibanerna skulle vinna över den inkompetenta, korrupta och dysfunktionella nationella armen var knappast någon överraskning. Problemet var att de pushade för ett statskick (demokrati) som inte alls var lämpat för afghanistan.

Nu ser vi mer kompetent motstånd, talibanerna kan inte fira än:

https://www.newsweek.com/anti-taliban-resistance-recaptures-multiple-areas-afghans-fight-back-1621437
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in