2021-08-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej, sluta att vara mytoman.

klistrar in det igen.

Kod ord: Långt kvar att leva, 65 år.

Du vet inte vad du pratar om överhuvudtaget, tyvärr!
Tycker du att det är fel att ge moribunda patienter palliativ vård?
Citera
2021-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är givetvis bättre att behandla en som har nedsatt lungfunktion och dålig syreupptagning med syrgas än med morfin.
Morfin hämmar andningen och försämrar syresättningen ytterligare.
Ja naturligtvis!

Men det är inte den palliativa vården som är boven. Boven är ju att man inte kunde ge adekvat vård.

När patienten väl blivit moribund (pga utebliven livräddande vård) är ju palliativ vård adekvat.
Citera
2021-08-22, 18:05
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tycker du att det är fel att ge moribunda patienter palliativ vård?

Jobbigt att vara så vänsterbliven att du håller på med dina sedvanliga halmgubbar.

Men du kanske förstår någon gång att jag påstår att flertalet av de som fick palliativ vård inte var döende. Sedan att du skitnödigt måste använda den spanska ordet för det är ju... jag vet inte, lite töntigt

1+1=3
Citera
2021-08-22, 18:05
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Mexiko är ett intressant exempel. Användaren TAD brukar publicera sammanställningar av den kumulativa överdödligheten. Mexiko ligger på 50 %. Som jämförelse orsakade spanska sjukan en överdödlighet på 35 % i Sverige år 1918. Jobbig förkylning, denna covid...

Det får du gärna ge en källa på. Känns helt orimligt
Citera
2021-08-22, 18:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja naturligtvis!

Men det är inte den palliativa vården som är boven. Boven är ju att man inte kunde ge adekvat vård.

När patienten väl blivit moribund (pga utebliven livräddande vård) är ju palliativ vård adekvat.
Man bestämde att man inte skulle ge adekvat livräddande vård.

Jag minns att vi diskuterade syrgas för länge sedan i tråden och att det inte bara är att sätta i syrgas hur som helst på vem som helst beslutat av vem som helst, men det betyder ju inte att det är omöjligt.

Jag kan hålla med om att avsikten med palliativ vård inte är att ta livet av en patient och jag förstår att du som arbetar inom vården vill vara tydlig med det, men när inte kurativ vård tilläts återstod ju bara morfin som försämrade syresättningen ytterligare.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-22 kl. 18:26.
Citera
2021-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man bestämde att man inte skulle ge adekvat livräddande vård.

Jag minns att vi diskuterade syrgas för länge sedan i tråden och att det inte bara är att sätta i syrgas hur som helst på vem som helst beslutat av vem som helst, men det betyder ju inte att det är omöjligt.

Jag kan hålla med om att avsikten med palliativ vård inte är att ta livet av en patient och jag förstår att du som arbetar inom vården vill vara tydlig med det, men när inte kurativ vård tilläts återstod ju bara morfin som försämrade syresättningen ytterligare.
Ja just det. Det var ju det som var felet! Beslutet att avstå från livräddande vård!

EDIT: Däremot är det adekvat att sätta in palliativ vård på patienter som håller på att dö.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-22 kl. 18:40.
Citera
2021-08-22, 18:41
Medlem
fuckthetrollss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För ett år sedan så trodde inte vår store ledare Tegnell att det skulle komma något vaccin alls.

Det har han ju fortfarande rätt i... Vi har fortfarande inte ett vaccin.
Citera
2021-08-22, 18:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hålla liv i en 96åring så länge som möjligt. Dara ut på plågan är inget vi ska sträva efter. Aktiv dödshjälp för att människor ska slippa plåga där i mot.

Alla presskonferenserna basunerade det ut att alla starka klarar covid fint o bara svaga människor med underliggande, invandrare o äldre drabbas.

Är ju lite fascism över det hela. Är du diabetiker så kan du dö utan nån bryr sig. På 30 talet var det förståndshandikappade ingen brydde sig om.
Citera
2021-08-22, 18:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja naturligtvis!

Fast nu dömdes äldre till palliativ vård utan individuell bedömning. Så bara för att någon hade tex hemtjänst eller råkade bo på ett hem så dömdes de till palliativ dödshjälp.
Citera
2021-08-22, 18:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Inte en enda pålitlig siffra baserat på verklig statistik. Tråkigt att se dessa inlägg som repeterar MSM utan perspektiv och drar fram någon personlig anekdot. Vill man lösa detta kan man öppna Aftonbladet.

Antalet med långtids-covid i Sverige är runt 20 000 totalt. De flesta hypokondriker och bidragsfuskare som fyllt i en checklista med symptom på vårdcentralen. Symptomen är dessutom snarlika de som listas för stress och ångest. Jämför med 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol eller 120 000 akutvårdade barn som ramlat. Risken att behöva vård för en frisk 30-årig man under coronans peak var 1:7500 i UK enligt Oxford universitet. Risken att dö 1:250000. Är du ung och frisk finns det betydligt värre risker att oroa sig för.

När det gäller smittspridningen så verkar vaccinet minska risken att smittas med högst 50% i UK enligt REACT och ännu lägre i Israel. Ja, viss effekt har det men kan knappast motivera unga friska människor att förlora friheten om de inte gör ett medicinskt ingrepp. Flockimmunitet från vaccin är ju bara att glömma och nya varianter kommer snart ta sig förbi vaccinet, så svårt att se en långsiktighet i strategin att vaccinera alla. Tror dessvärre att det leder till kontraproduktiva konsekvenser för riskgrupperna.

Ja,du....Först kritiserar du mig,(som iof älskar statistik), att inte ha med det i mitt inlägg. Sedan kommer du med svepande, och helt opåviade påståenden om att "de flesta med långtids-covid är hypokondriker.

Sedan har väl ingen förnekat att en kärnfrisk 20 åring löper liten risk att bli svårt sjuk eller dö i Covid-19. Men sannolikheten att vederbörande skulle få svåra biverkningar av vaccinet är ännu mindre! Det var just därför FHM och ytterst regeringen beslutade om, frivillig vaccination för alla som är 18 år eller äldre, och efter mycket vånda, sänkte gränsen till 16 år.
Citera
2021-08-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ja naturligtvis!

De som var i bättre form hade klarat akutsjukvård , det fanns tom platser men det var stopp tyvärr för alla pga Rädsla och Okunskap skulle jag säga.
Citera
2021-08-22, 18:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthetrolls
Mexico är riktigt konstigt. Någon lade upp en länk till en video från Mexico.
Där de åkte runt till bårhus och intervjuade personalen. De hade inte fler döda än vanligt.
Man kan nästan börja tro att någon har en agenda, där de överdriver antalet döda.

Lite som i Sverige, man skriker vargen kommer, men...... Dör det någon i Sverige längre?

847 döda idag i/med Covid-19, i Mexiko. Men de har å andra sidan 130 miljoner invånare.
Men allt är väl bara en stor "konspiration" enligt dig!

Källa Worldometer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in