Citat:
Ursprungligen postat av
meetthefockers
Ja, så är det. Och du som konsument ska inte bry dig om hur det funkar utan bara pressa på för att sänka ditt pris. Om företaget konkar pga de inte lyckades gå med vinst ska ju inte du fälla några tårar över. I de allra flesta fall kommer företaget att vinna den här kampen mot dig. Men därmed inte sagt att du ska ge upp. Jag byter tex alltid till den bank som ger mig lägst ränta varje gång jag förnyar huslånet -om ett så rör sig om en hundradels %. Ändå har banken goda marginaler på utlåningsräntan. Men skam den konsument som ger sig.
Ok, så det du egentligen säger är att företag aldrig ska kunna ha vinst på det de säljer…? Hur ska då företag kunna överleva, och hur ska någon kunna erbjuda tjänster om ingen ska få tjäna på det…?
Att vara prismedveten och försöka få mest för minst, är i grunden sunt ja. Men det får inte gå till ren dumhet då det i slutänden inte gagnar vare sig kunden eller säljarna. För om ingen kan leva på att sälja tjänster så kommer det att upphöra, då får t ex du inga lån utan måste betala allt kontant. Eller så får du strypa älgen själv och tillreda, för ingen vill göra tjänster åt andra utan att få något för det själva.
Detta gäller allt från att erbjuda bredband till hamburgare eller banktjänster, alltså allt