2021-08-22, 13:24
Medlem
fizzles avatar
Ungefär 150/mån för 100/10. Att det är utan bindningstid var avgörande, ville ned i pris från 100/100 och borde räcka med 10 upp men vill testa någon månad.
Att streama 1080 kräver nått på ~7 och fildelningen peakar sällan över 1.
Priset per Mb är säkert lite högre än snabbare hastigheter men totalen lägre.
Citera
2021-08-22, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
0 kr/månad för 250/50. Gruppavtal genom Brf.
Den hyran du betalar för din BRF en liten del där går att betala för bredbandet så gratis är det inte. Prata med föreningen så kan du se exakt vad du betalar för det är inte 0kr som du säger.
Citera
2021-08-22, 14:09
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Hej

Har Telenor och betalar 439 kr för mitt bredband 100/100 Mbit. Betalar jag för mycket?
Hur bor du? Min förening gjorde en gemensam upphandling med Telia och fick dels deras kanalpaket (runt 20 kanaler), dels 100/100-uppkoppling. Total kostnad runt 150 kronor/månad.
Citera
2021-08-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du ser det från fel håll. Du ska naturligtvis inte klä dig i rollen som vinstdrivande företag utan ekonomiskt medveten konsument. Det är ett aktiebolags “plikt” att tjäna pengar. Det är din ”plikt” att inte betala för mycket.

Men det är ju inte vad du påstod…

Ditt påstående var ju i princip att så länge ett företag fortfarande går med vinst, så betalar man för mycket. Det blir ju i praktiken att när företagen inte längre gör någon vinst, så är priset rätt, enligt dig. Men hur skulle det funka menar du…?
Citera
2021-08-22, 15:09
Medlem
Min-Mammas avatar
Bahnhof 500/500 för 429 i månaden. Trådstartaren betalar aningen för mycket ja.
Citera
2021-08-22, 15:31
Medlem
1000/500 och då ingår ett litet TV-utbud med, 184 kr!
Citera
2021-08-22, 15:37
Medlem
Swe1227s avatar
Varför ska fiber ha så dyr månadskostnad? Jag hade det förr 399 kr månad men nu har jag 4g-router istället 50gb 199kr
Citera
2021-08-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men det är ju inte vad du påstod…

Ditt påstående var ju i princip att så länge ett företag fortfarande går med vinst, så betalar man för mycket. Det blir ju i praktiken att när företagen inte längre gör någon vinst, så är priset rätt, enligt dig. Men hur skulle det funka menar du…?

Ja, så är det. Och du som konsument ska inte bry dig om hur det funkar utan bara pressa på för att sänka ditt pris. Om företaget konkar pga de inte lyckades gå med vinst ska ju inte du fälla några tårar över. I de allra flesta fall kommer företaget att vinna den här kampen mot dig. Men därmed inte sagt att du ska ge upp. Jag byter tex alltid till den bank som ger mig lägst ränta varje gång jag förnyar huslånet -om ett så rör sig om en hundradels %. Ändå har banken goda marginaler på utlåningsräntan. Men skam den konsument som ger sig.
Senast redigerad av meetthefockers 2021-08-22 kl. 17:19.
Citera
2021-08-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ja, så är det. Och du som konsument ska inte bry dig om hur det funkar utan bara pressa på för att sänka ditt pris. Om företaget konkar pga de inte lyckades gå med vinst ska ju inte du fälla några tårar över. I de allra flesta fall kommer företaget att vinna den här kampen mot dig. Men därmed inte sagt att du ska ge upp. Jag byter tex alltid till den bank som ger mig lägst ränta varje gång jag förnyar huslånet -om ett så rör sig om en hundradels %. Ändå har banken goda marginaler på utlåningsräntan. Men skam den konsument som ger sig.

Ok, så det du egentligen säger är att företag aldrig ska kunna ha vinst på det de säljer…? Hur ska då företag kunna överleva, och hur ska någon kunna erbjuda tjänster om ingen ska få tjäna på det…?

Att vara prismedveten och försöka få mest för minst, är i grunden sunt ja. Men det får inte gå till ren dumhet då det i slutänden inte gagnar vare sig kunden eller säljarna. För om ingen kan leva på att sälja tjänster så kommer det att upphöra, då får t ex du inga lån utan måste betala allt kontant. Eller så får du strypa älgen själv och tillreda, för ingen vill göra tjänster åt andra utan att få något för det själva.

Detta gäller allt från att erbjuda bredband till hamburgare eller banktjänster, alltså allt
Citera
2021-08-22, 17:48
Medlem
Vår brf har byggt ett eget fastighetsnät med fiber/CAT6.
Internet köps från Stockholms stadsnät.
Kostnaden fördelas liksom alla andra löpande kostnader som föreningen har
efter lägenheternas andelstal.
Således betalar en större lägenhet mera för bredbandet än en liten.
För 1000/1000 blir kostnaden för en "medel-lgh" en dryg hundring/månad.
(men den sär-redovisas förstås inte på fakturan)

Brf:er som sär-debiterar bredband med en "platt" (lika för alla) avgift (och det förekommer.) begår som jag förstår det faktiskt ett lagbrott.

/T
Citera
2021-08-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så det du egentligen säger är att företag aldrig ska kunna ha vinst på det de säljer…? Hur ska då företag kunna överleva, och hur ska någon kunna erbjuda tjänster om ingen ska få tjäna på det…?

Att vara prismedveten och försöka få mest för minst, är i grunden sunt ja. Men det får inte gå till ren dumhet då det i slutänden inte gagnar vare sig kunden eller säljarna. För om ingen kan leva på att sälja tjänster så kommer det att upphöra, då får t ex du inga lån utan måste betala allt kontant. Eller så får du strypa älgen själv och tillreda, för ingen vill göra tjänster åt andra utan att få något för det själva.

Detta gäller allt från att erbjuda bredband till hamburgare eller banktjänster, alltså allt

Tror du på fullaste allvar att du som konsument kommer att kursa en massa företag?
Det är ditt mål men det betyder ju inte att du går i mål med det.
Citera
2021-08-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Varför ska fiber ha så dyr månadskostnad? Jag hade det förr 399 kr månad men nu har jag 4g-router istället 50gb 199kr

Men nu har du kanske en volymbegränsning och sannolikt lägre (men tillräcklig) hastighet.
Fiber har "lovad" hastighet och ingen egentlig volymbegränsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in