2021-08-22, 12:53
Medlem
Ratis avatar
Sparar mellan 5000 - 10 000 varje månad men vet inte till vad. Bor i en liten etta utan familj. Gillar inte att resa och har inga dyra hobbys. Skulle väl egentligen kunna donera nästan allt till välgörenhet.
Citera
2021-08-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och vi som köpte Volvo 2012 när FING var heta har mer än dubblat vår investering. Läxan är alltså att köpa aktier i bra bolag och sova gott.
Om du hade köpt Volvo 1985 hade man kunnat kalla det för en bra investering..
Allt handlar om tur...Volvo såldes väl till kineser eller har jag fel?Saab såldes till en ryss med holländsk bulvan..
Citera
2021-08-22, 13:14
Medlem
Spara till en budget på 40k eller mer, därefter lev livet. Om du inte har ett mål med sparandet, så kommer du ångra dig. Känner folk som sparar allt och lever som kackerlackor, men skryter hur mycket pengar de har och vilken pension de kommer att ha vid 65 (mer troligt 70+)...
Är du rik vid 60+, men inte gjort något med ditt liv - det är ganska sorgligt.

Vi lever i ett ytligt materialistisk samhälle och majoriteten är helt hjärntvättade. Dessutom så verkar samtliga få en skruv lös när det handlar om pengar.

Jobb ger syfte i vardagen. Det gäller bara att hitta rätt typ av jobb.
Citera
2021-08-22, 14:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apati4life
Tja

Fler än jag som är 30 + och har ingen buffert eller sparande? Är det vanligt?

Fick mitt första fasta heltidsjobb när jag var 30+. Innan det sparade jag i princip ingenting. Jag brukade dock försöka ha ca 10-20 tusen på ett sparkonto i händelse av kris.

Nu sparar jag desto mer för att jag har möjlighet.
Citera
2021-08-22, 14:25
Medlem
fragboys avatar
Sparande är enligt mig paradoxalt. De som lägger pengar på hög är tråkiga människor utan intressen som ändå inte rikigt vet vad dem skulle använda pengarna till och alltid ska försvara sig med att påstå att "det är jätteviktigt att spara pengar" Dem som bränner hela lönen innan 25e är generellt sett roligare människor som ofta är begränsade pga ....wait for it....att dem inte har några sparade pengar.

Exempel är en polares styvpappa som har haft ett välbetalt jobb (civilingenjör) sen han var 25 och sparat febrilt. Nu närmar han sig 60 och spontanköpte precis kamerautrustning för 250 000kr som han knappt vet hur man använder. Han säger själv att han har haft ett tråkigt liv och att han önskar han spenderade sina pengar när han var 30 istället.
Citera
2021-08-22, 14:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag månadssparar i kryptovalutor.
Det är ju lite kontroversiellt, och när jag nämner det för folk så blir det "tänk om du förlorar allt!"

Ja tänk om jag förlorar, hjälp hjälp.
Grejen är att största delen av mitt liv har varit fattigt, men har varit helt okej faktiskt.
Det jag vill ha ut av det här är att slippa ut från arbetsfängelset före 65års ålder, det här är liksom min enda chans.
Citera
2021-08-22, 14:52
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Pengar är roten till allt ont, så ha gott samvete! De rika kommer ändå inte leva längre eller friskare än icke-rika. Rika dricker mer alkohol, åker oftare utomlands till smutsiga städer, röker cigarrer, äter dyrt rött kött osv. Inget vidare hälsosamt liv. Det är därför många rika är feta och överviktiga.

Någon har inte tittat på Lyxfällan ser jag....
Citera
2021-08-22, 15:00
Medlem
WhiteStraightMales avatar
Varit sjukpensionär sedan 22, svårt att spara med en en totalsumma på 10k per månad, speciellt nu när matpriserna skjutit i höjden, det är ju entréavgift på 300 på affärn lixom.. Sen är de inte jättebilligt med knark längre heller så även där lär man avstå en del.. tur att Elk Brew finns.
Citera
2021-08-22, 15:12
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Detta verkar väldigt vanligt, så vanligt att privatekonomi borde införas som ett ämne i grundskolan.
Hade alla de som lever utan ett sparande förstått hur mycket även ett litet sparande blir värt med tiden hade nog de allra flesta haft ett sparande.
Citera
2021-08-22, 15:15
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag påstår inte att sparränta är bra.
Den här hemsk.

Men matpriserna har gått upp runt 30-40% i många länder.
Inflationen är här.

Att höra vuxna som yngre säga att det kan bara gå upp och se Samir Badran, IQ under 80, ge aktietips.
Hans aktietips var den absoluta toppen för en hel del aktier som fortfarande inte återhämtat sig.

Varenda kotte är i marknaden nu.
Varenda företag, skit som bra, har IPO:at.

Såg ett inslag förra året om kraschen 2000.
Det här känns identiskt.

Vi hade en bubbla innan, sedan kom corona och skapade en ännu större bubbla, en sådan stor bubbla att klyftor ökat, inflation skapats och politiker på höga positioner börjar ifrågasätta FED nu, hur deras tillgångsköp faktiskt hjälper ekonomin där man kommit fram till att det gör den inte.
Den hjälper rika bli rikare.

Nu har de annonserat att de ska börja sälja av till i slutet av året och 2022.
Sker det så kommer allt gå ner.

Vi kan redan se nu hur marknaden börjar toppa bara på nyheterna om att de vill börja strypa tidigare.

Zooma ut ur fonderna så ser man att priserna har gått spikrakt uppåt.
Vet man något om aktier så vet man att 90% av de tillgångar som har ett sådant mönster faller hårt och snabbt.

Någon dag kommer smällen, är det inom 1 år eller om 10 år.
Det vet man aldrig.
Men mycket pengar har byt händer.

I bostäder och aktier.

Det där har sagts igen och igen men att lägga pengarna under soffan är inte ett alternativ. Det finns något som heter inflation.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteStraightMale
Varit sjukpensionär sedan 22, svårt att spara med en en totalsumma på 10k per månad, speciellt nu när matpriserna skjutit i höjden, det är ju entréavgift på 300 på affärn lixom.. Sen är de inte jättebilligt med knark längre heller så även där lär man avstå en del.. tur att Elk Brew finns.

Du spenderar dina 10k på knark? Bra investering! Verkligen skitbra!
Senast redigerad av Klappasäften 2021-08-22 kl. 15:20.
Citera
2021-08-22, 16:06
Medlem
Sluta donera pengar till luder på twitch.
Citera
2021-08-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det där har sagts igen och igen men att lägga pengarna under soffan är inte ett alternativ. Det finns något som heter inflation.

Och hur motverkar man inflation?

Genom att höja räntorna, vilket kommer sänka bostadsmarknaden pga att bankerna kommer föra restriktivare kreditgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in