2021-08-22, 09:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ingen som vågar sig på en gissning varför fler i åldersgrupp 60-80 hamnat på IVA i augusti i år jämfört med augusti ifjol, trots att över 90% i gruppen är fullvaccinerade?

Jag tycker inte det talar till vaccinets fördel, men kom gärna med motargument.

Antagligen för att skyddet nedgraderas med tiden.

Dessa som tog sprutan av början av året hade efter 6 månader ett skydd runt 16%. Man får helt enkelt ta sprutan flera gånger om året för att hålla sitt skydd uppe.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-08-22 kl. 09:46.
Citera
2021-08-22, 09:41
Medlem
Vaccination + "booster-infektion" tror Dr John Campbell kan fungera bra som alternativ till booster-doser i hans senaste video. Han är därför optimistisk om framtiden. Vaccinerna ger tydligen inte så mycket IgA-antikroppar som naturlig infektion. Det är dessa som framförallt skyddar mot symptom och vidare smittspridning eftersom de finns i näsa och svalg. De andra antikropparna IgM och IgG (som vaccinerna ger mer av) finns i blodet och skyddar mot allvarligare sjukdom.
https://www.youtube.com/watch?v=20DxL8KhvgA
Citera
2021-08-22, 09:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen för att skyddet nedgraderas med tiden.

Dessa som tog sprutan av början av året hade efter 6 månader ett skydd runt 16%. Man får helt enkelt ta sprutan flera gånger om året för att hålla sitt skydd uppe.

Smittspridningen är så mycket större nu än vid samma period förra året.
Citera
2021-08-22, 10:06
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Ja?

Förändrar knappast min ståndpunkt angående att skyddet från vaccinerna sjunker med tiden.
Citera
2021-08-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ingen som vågar sig på en gissning varför fler i åldersgrupp 60-80 hamnat på IVA i augusti i år jämfört med augusti ifjol, trots att över 90% i gruppen är fullvaccinerade?

Jag tycker inte det talar till vaccinets fördel, men kom gärna med motargument.

Kollar man statistiken för vilka det är som hamnar på IVA så tycker jag vaccinet ser otroligt bra ut.

Vårdtillfällen på IVA för personer 60-79 år Augusti 2021:

Ovaccinerade - 76,7%
Vaccinerade - 13,3%
Delvis vaccinerade - 6,7%
Okänd vaccinstatus - 3,3%

Det är som du säger - över 90% vaccintäckning i denna åldersgrupp men 76,7% som hamnar på IVA är ovaccinerade......

Fundera på varför det är så här.
Citera
2021-08-22, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
120kr ? denna upphandlig är inte offentlig , vad de kostar vet bara de som upphandlat vaccinet

Men du kostar inget om du har vaccinerats och ändå hamnar på sjukhus då? eller får man rabbat?

Det är offentligt hur mycket anslag upphandlaren beviljats. Det är också offentligt hur många doser man upphandlat, så att göra en överslagsberäkning är inte särskilt svårt.
Citera
2021-08-22, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Deltaviruset härjar. Dessutom råder färre restriktioner nu än för 1 år sedan. Ingen bra kombination.
Citera
2021-08-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Deltaviruset härjar. Dessutom råder färre restriktioner nu än för 1 år sedan. Ingen bra kombination.

Men vi har ju fler vaccinerade så färre restriktioner krävs.. eller tvivlar du på vaccinets effekt?
Citera
2021-08-22, 10:18
Medlem
-AIR-s avatar
Det verkar stämma med siffrorna från FHM som indikerar att yngre (under 50) dör i högre utsträckning än tidigare om man räknar antal döda per antal fall.

"The Delta COVID-19 variant could be putting young, healthy people at greater risk of fatal heart complications, according to the director of Australia's leading cardiac research centre."

https://www.abc.net.au/news/2021-08-07/delta-variant-of-covid-19-causing-heart-problems-young-people/100352868

“People have been reluctant to call this out, but I think it’s now very clear that Delta is different to anything we have seen so far,” Professor Cunningham said.

“We’ve got a virus which is clearly causing serious disease in younger people and it’s clearly more virulent.”

https://www.smh.com.au/national/delta-is-very-unusual-young-people-warned-the-variant-may-pose-greater-risks-20210726-p58cyo.html
Senast redigerad av -AIR- 2021-08-22 kl. 10:21.
Citera
2021-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Inga konstigheter. Anledningen stavas D-E-L-T-A. Dock intressant att siffrorna skiljer sig så pass jämfört med t.ex. Israel. Har du en källa till påståendet att 90% är fullvaccinerade?

I åldersgruppen 60-79 som hamnade på IVA i Augusti så var 76,7% ovaccinerade...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/

Vad jag kan så så ligger vaccinationstäckningen på runt 90%.

10% av befolkningen (ovaccinerade) står alltså för 76,7% av IVA-beläggningarna.
Citera
2021-08-22, 10:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Men vi har ju fler vaccinerade så färre restriktioner krävs.. eller tvivlar du på vaccinets effekt?

Fortfarande är cirka hälften av befolkningen inte vaccinerade med två sprutor. Har man då ett mycket mer smittsamt virus, samtidigt som restriktionerna lättat och folk sänkt garden är det inte konstigt att smittan ökar. Nu har dessutom skolorna öppnat, men den effekten kommer nog först senare. Jag förväntar mig kraftigt ökad smittspridning nu närmaste 1-2 månaderna.
Citera
2021-08-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fortfarande är cirka hälften av befolkningen inte vaccinerade med två sprutor. Har man då ett mycket mer smittsamt virus, samtidigt som restriktionerna lättat och folk sänkt garden är det inte konstigt att smittan ökar. Nu har dessutom skolorna öppnat, men den effekten kommer nog först senare. Jag förväntar mig kraftigt ökad smittspridning nu närmaste 1-2 månaderna.

Nu var inte det frågan utan om du tvivlar på vaccinets effekt ? Vad är det med detta ställe och undvika svar på enkla ja och nej frågor.

Men ett större problem uppstår med avtagande effekt på vaccineringen. Om det nu är så att man dör I större utsträckning av just deltan som många påstår så antar jag att den större del av befolkningen går åt nu i vinter.

Ska vi säga att ca +50k döda under 50år vinter?
Senast redigerad av Offermod 2021-08-22 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in