Liberalerna vill att Sverige skickar militär trupp till flygplatsen i Kabul. Sista svenska trupp lämnade i maj. Enl. L ska de hjälpa svenskar och lokalanställda att komma in på flygplatsen.
Men utanför flygplatsen är det väl talibanerna som råder, ska svenska soldater ge sig ut där och lotsa ”svenskar” in på flygplatsen? Typ ta strid med talibanerna?
Men enl. Linde är de lokalanställda från ambassaden redan på flygplatsen. Vilket tyder på att talibanerna inte jagar vanliga afghanska tjänstehjon som jobbat på ambassader.
”Utrikesdepartementets personal på Kabuls flygplats har lyckats få in lokalanställda afghaner med familj på flygplatsen, uppger utrikesminister Ann Linde”
Så det finns svensk personal på plats.
Men militären kanske kunde göra en räd in i den talibankontrollerade staden och rädda Magda Gad.