2021-08-21, 14:29
  #3769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Beg to differ.

"There was nothing that I, or anyone else, saw that indicated a collapse of this army or this government in 11 days," Chairman of the Joint Chiefs of Staff Mark Milley told reporters at the Pentagon on Wednesday.
Det var ett politiskt uttalande av en politisk tillsatt person. Yrkesmännen förstod situationen precis exakt. Joe Biden fick själv underrättelserapporter förra veckan om vad som kommer att hända. Men han är ju för dement för att uppfatta någonting, och lyder bara strängarna som han dansar i för att spela teater i media, eller åtminstone försöka så sällan som möjligt. Biden är som the gimp in the box som hans herrar plockar fram när de vill ha ett kryss på kontraktet som låtsasignatur för den grundlurade allmänheten.

Den amerikanska militären har gjort sitt jobb. Dess politiska och högsta politiskt tillsatta ledning däremot... Är inte Norman Schwarzkopf som för 30 år sedan. Det här är precis som med Adolf i bunkern 1945!
Citera
2021-08-21, 14:33
  #3770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Beg to differ.

"There was nothing that I, or anyone else, saw that indicated a collapse of this army or this government in 11 days," Chairman of the Joint Chiefs of Staff Mark Milley told reporters at the Pentagon on Wednesday.
Liknande när krig startas, prognoserna om hur lätt och fort det ska fixas stämmer aldrig. Vanligen blir det mycket längre än någon hade "anat".

Och ibland så ljuger de trots att de vet bättre.
"The Pentagon Papers revealed that senior officials asserted in the 1960s that the Viet Cong were dying in record numbers, enemy leadership was decapitated and there was “light at the end of the tunnel.” Defense Secretary Robert McNamara and his commanders, who knew the reality, continuously called for even more force from 1961 to 1969.

H.R. McMaster, in his classic study of Vietnam decision-making, excoriated the military for not bringing the truth to President Lyndon Johnson, for presenting Johnson with the “lies that led to Vietnam.”

The U.S. was winning in Vietnam, until it was not. Right up to the moment diplomats in the U.S. embassy turned the lights off and were airlifted off the building’s roof. "
/.../
"Serving in the Obama transition in 2008, for example, I learned that Lt. Gen. Douglas Lute, the Bush-Obama Afghanistan coordinator, was carrying out a policy review process that led to a military surge.

Now we learn, courtesy of The Washington Post, that, when interviewed in 2015 as part of Special Inspector General’s “Lessons Learned” project, Lute said, “We were devoid of a fundamental understanding of Afghanistan … we didn’t have the foggiest notion of what we were undertaking.”

While Afghanistan is clearly not Vietnam, Washington is still Washington."
https://theconversation.com/from-vietnam-to-afghanistan-all-us-governments-lie-128695
__________________
Senast redigerad av nbsp 2021-08-21 kl. 15:08.
Citera
2021-08-21, 15:02
  #3771
Medlem
Zaedrewss avatar
Verkar inte så farligt. Hon Magda ränner ju runt som aldrig förr och träffar människor som talibanerna ska vara ute efter. Hon som som den usla journalist hon är hittar dom så lätt tror jag inte talibanerna ens letar efter dom. Hur kan hon som kvinna ens röra sig fritt om det är i närheten av den dyngan hon skriver.
Citera
2021-08-21, 15:15
  #3772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Verkar inte så farligt. Hon Magda ränner ju runt som aldrig förr och träffar människor som talibanerna ska vara ute efter. Hon som som den usla journalist hon är hittar dom så lätt tror jag inte talibanerna ens letar efter dom. Hur kan hon som kvinna ens röra sig fritt om det är i närheten av den dyngan hon skriver.
Talibanernas ideologi är rigid Islam, inte vidare trevlig om man säger. Men troligen koncentrerar de sig på att få tag på verkliga "Quislingar" som de anser förrått landet och inte allmänt folk som gjort vanliga jobb för att försörja sig.
Jo man frågar sig hur magdas story rent logiskt hänger ihop.

Om något så har ju talibanerna allmänt ett rykte om sig att inte vara korrupta, stenhårda religiösa idealister.

Så man kan förstå om folk (män) på landsbygden valde talibanerna framför en genomkorrupt regim som blåste dem och skodde sig själva så mycket de kunde. Till priset av rigida religiösa regler men säkerhet där talibanerna rådde.
__________________
Senast redigerad av nbsp 2021-08-21 kl. 15:20.
Citera
2021-08-21, 15:30
  #3773
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Talibanernas ideologi är rigid Islam, inte vidare trevlig om man säger. Men troligen koncentrerar de sig på att få tag på verkliga "Quislingar" som de anser förrått landet och inte allmänt folk som gjort vanliga jobb för att försörja sig.
Jo man frågar sig hur magdas story rent logiskt hänger ihop.

Om något så har ju talibanerna allmänt ett rykte om sig att inte vara korrupta, stenhårda religiösa idealister.

Så man kan förstå om folk (män) på landsbygden valde talibanerna framför en genomkorrupt regim som blåste dem och skodde sig själva så mycket de kunde. Till priset av rigida religiösa regler men säkerhet där talibanerna rådde.

Ja inte trevligt för en utomstående. Men hyckleri när man å ena sidan hyllar länder som Saudiarabien sedan så hemskt med talibanerna. Det är samma Sharialagar.

Precis. Vore nog den första någonsin om inte de som lett en kupp/revolution i så fall inte åtminstone skulle ha pejl på var de tidigare högsta hönsrn från den tidigare regimen befinner sig. Men de ledarna har ju redan flytt landet med statskassan. Att de skulle vare ute efter tex en person som städat på svenska ambassaden låter rätt sanslöst.
Citera
2021-08-21, 15:39
  #3774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja inte trevligt för en utomstående. Men hyckleri när man å ena sidan hyllar länder som Saudiarabien sedan så hemskt med talibanerna. Det är samma Sharialagar.

Precis. Vore nog den första någonsin om inte de som lett en kupp/revolution i så fall inte åtminstone skulle ha pejl på var de tidigare högsta hönsrn från den tidigare regimen befinner sig. Men de ledarna har ju redan flytt landet med statskassan. Att de skulle vare ute efter tex en person som städat på svenska ambassaden låter rätt sanslöst.
Men nu ska alla som gjort någon sorts tjänst för den svenska ambassaden få komma till Sverige inkl. deras familj/släkt.

Möjligt att inte alla högre höns i den tidigare regimen hade pengar nog eller kontakter att hinna fly ut ur landet.
Citera
2021-08-21, 16:30
  #3775
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Talibaner i en vit enhetlig klädsel och med moderna vapen. Är det talibanernas SS-trupper vi ser här?
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där var intressant, man har fått upp propagandan snabbt, mycket snabbt t.o.m. Det är ju en form av "show of force". Ingen "rag tag" formation utan alla i samma kläder och beväpning. Här finns det en tanke sedan längre tillbaka..

Man har hämtat inspiration ifrån andra.., och det är en maktdemonstration..
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Menar du storm troopers?

http://img1.grunge.com/img/gallery/facts-that-will-change-the-way-you-look-at-stormtroopers/intro.jpg

Det finns likheter, ja:

https://imageproxy.b17g.services/convert?source=https%3A%2F%2Fasset-images.b17g.net%2Fapi%2Fv2%2Fimg%2F611fe3dbe4b0182 ad6ef0685-16294 81416318-.jpg&resize=894x503
https://www.youtube.com/watch?v=34c20OWMiOc
Citera
2021-08-21, 16:44
  #3776
Medlem
Liberalerna vill att Sverige skickar militär trupp till flygplatsen i Kabul. Sista svenska trupp lämnade i maj. Enl. L ska de hjälpa svenskar och lokalanställda att komma in på flygplatsen.
Men utanför flygplatsen är det väl talibanerna som råder, ska svenska soldater ge sig ut där och lotsa ”svenskar” in på flygplatsen? Typ ta strid med talibanerna?

Men enl. Linde är de lokalanställda från ambassaden redan på flygplatsen. Vilket tyder på att talibanerna inte jagar vanliga afghanska tjänstehjon som jobbat på ambassader.
”Utrikesdepartementets personal på Kabuls flygplats har lyckats få in lokalanställda afghaner med familj på flygplatsen, uppger utrikesminister Ann Linde”
Så det finns svensk personal på plats.

Men militären kanske kunde göra en räd in i den talibankontrollerade staden och rädda Magda Gad.
Citera
2021-08-21, 16:53
  #3777
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Liberalerna vill att Sverige skickar militär trupp till flygplatsen i Kabul. Sista svenska trupp lämnade i maj. Enl. L ska de hjälpa svenskar och lokalanställda att komma in på flygplatsen.
Men utanför flygplatsen är det väl talibanerna som råder, ska svenska soldater ge sig ut där och lotsa ”svenskar” in på flygplatsen? Typ ta strid med talibanerna?

Men enl. Linde är de lokalanställda från ambassaden redan på flygplatsen. Vilket tyder på att talibanerna inte jagar vanliga afghanska tjänstehjon som jobbat på ambassader.
”Utrikesdepartementets personal på Kabuls flygplats har lyckats få in lokalanställda afghaner med familj på flygplatsen, uppger utrikesminister Ann Linde”
Så det finns svensk personal på plats.

Men militären kanske kunde göra en räd in i den talibankontrollerade staden och rädda Magda Gad.

Bör inte vara något problem egentligen. Talibanerna släpper bara förbi de med annat lands pass eller visum. Vad menar Linde med flera att det inte ska behövas visum för att flyga? Om man bara släppte förbi alla skulle det bli som i måndags totalt kaos på flygplatsen. Ska man släppa ombord människor på plan som man inte ens vet vilka det är. Talibanerna står väl här för det faktiskt säkra för att ha kontroll.

Om man menar allvar är det alltså bara för Linde att ge visum till de som man ska ta till Sverige och de kommer förbi.
Citera
2021-08-21, 16:54
  #3778
Medlem
Privattaxins avatar
Det har släppts en film där talibanerna hugger halsen av den tidigare polischefen, trots att talibanerna lovat att inte utkräva hämnd efter övertagningen. Vad händer härnäst?
Citera
2021-08-21, 16:55
  #3779
Medlem
De verkar vara många som vill ha hårdare straff i Sverige och på den punkten verkar sharialagar leverera. Sedan ser ju lagar och seder lite olika ut. Skall staten jaga nazister eller homosexuella, skall det vara olagligt att prata om rasers IQ eller tala illa om Gud. Skall man bli straffad för att man går med en fällkniv eller skall man få gå omkring med handeldvapen. Bör man få drälla påverkad på stan eller bör man få ett slag med en käpp och bli hemstickad. Bör en flicka acceptera att ständigt bli störd av en omogen pojke på lektionen eller skall de gå i olika klasser eller kanske ha sommarlov året runt. Är det rimligt att medelålders kvinnor/män förlustar sig med danspojkar eller förtjänar de att piskas blodiga.

Eftersom ett land som Afghanistan knappast har kunskap eller resurser till kriminalvårdsanstalter, psykologer och terapiarbeten är nog sharialagar det minst dåliga där. Förhoppningsvis kommer Talibanerna någon gång i framtiden kunna nyttja naturresurserna till att köpa svenska vapen och därmed kommer inte sharialagarna var något problem mer.
Citera
2021-08-21, 16:59
  #3780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bör inte vara något problem egentligen. Talibanerna släpper bara förbi de med annat lands pass eller visum. Vad menar Linde med flera att det inte ska behövas visum för att flyga? Om man bara släppte förbi alla skulle det bli som i måndags totalt kaos på flygplatsen. Ska man släppa ombord människor på plan som man inte ens vet vilka det är. Talibanerna står väl här för det faktiskt säkra för att ha kontroll.

Om man menar allvar är det alltså bara för Linde att ge visum till de som man ska ta till Sverige och de kommer förbi.
Det är väl troligen så de gjort, gett dem visum.
Men nu när det inte finns någon beskickning kan de väl inte dela ut några fler visum? Men de "svenskar" som är kvar borde ha svenska pass.

Är det någon av ambassaderna som är kvar som har blivit attackerade av talibanerna? Men tillhör man ett land som haft stridande trupp i landet är det nog säkrast att lämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in