2021-08-21, 14:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Vilka medborgarskap tar de i stället på sig då? Måste man vara medborgare i ett annat land innan man avsäger sig sitt amerikanska?
Se kan få vart de vill givetvis.. Alla vill ha dom, t om de mest kommunistiska ställen du kan tänka dig.
Citera
2021-08-21, 14:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Am staten kommer lösa det med att du kommer fortsätta vara skattskyldig i USA även om du säger upp till medborgarskap för evigt eller under en period. Det senare använder sig redan vissa stater av.
USA har redan en Exit tax, som du får betala om du vill säga upp ditt medborgarskap. Exakt hur stor den är har jag inte riktigt begripit, verkar väldigt komplicerat.

Jag har för mig att sossarna försökte genomdriva något liknande för 20-30 år sedan, men det ansågs för kommunistiskt.

https://americansoverseas.org/en/knowledge-centre/us-taxes-and-liability/exit-tax-us/

https://www.goldinglawyers.com/exit-tax-planning-2018-important-tips-on-irs-expatriation-tax/
Citera
2021-08-21, 14:22
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Vilka medborgarskap tar de i stället på sig då? Måste man vara medborgare i ett annat land innan man avsäger sig sitt amerikanska?

Jag tror faktiskt att USA är ett av få länder som faktiskt godkänner att man säger upp sitt medborgarskap utan att först ha ett annat. Väldigt rika människor har förstås betydligt fler möjligheter till drägligt boende utan att ingå i någon bondgård som resten av boskapen.
Citera
2021-08-21, 14:25
Avslutad
Citat:
Jag tror att vi redan idag har en hel del superrika med två medborgarskap, ett i USA och ett i Israel. För dem lär det inte bli någon skillnad. De kommer att leva och verka i USA som vanligt och ifall någon invänder så är det ”antisemitism”.
Citera
2021-08-21, 14:26
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det började redan för 1-2 år sedan. Finns väldigt många som bytt bort USA.

En majoritet verkar ha skrivit sig i City of London sist jag kollade, detta var något år sedan.

Även andra brittiska ställen och några på Nya Zeeland.

Nya Zeeland är väl allierade med storbrittannien på något vis...?
Haha ok, ja landet ingår i det brittiska samväldet. Konstitutionell monarki. Hört talats om Elisabeth2.
Citera
2021-08-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
USA har mycket lägre skatt. I genomsnitt betalar USA-bon 24% i skatt, svensken 44%. Att det skiljer några %-enheter mellan delstater kan inte ändra på detta. USA har västvärldens lägsta skatter.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/
Irland är ett västland.
Citera
2021-08-21, 14:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Irland är ett västland.
Jag vet inte mycket om Irland och vad man får för sina skatter där. Men jag är osäker om jag räknar skattetrixande länder som Irland och Bahamas som västländer. De fuskar helt enkelt till sig skatter från storföretag som paypal och microsoft som skattskrivit sig där.
Citera
2021-08-21, 14:46
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Då är det isåfall mer illa ställt med Sverige än vad jag trodde.

Den är låst, men är det inte så är dessa även bor i Sverige stora delar av året också?

Det är precis det som en av domarna som nämns i artikeln handlar om. Ett par som bor 6 månader i Portugal och 6 månader i Sverige. De kommer behöva betala full skatt i Sverige.

Den andra domen från HFD gick tvärtom. Där skulle paret vistas 3 månader sommartid i Sverige och sedan sporadiska besök i Sverige (gissningsvis runt högtider som jul osv). De beskattas inte i Sverige.

Som de skriver i artikeln "– Slutsatsen är att om man är i Sverige några månader under sommaren och därtill ett antal gånger ytterligare, oplanerat och utan mönster så är det okej, säger Göran Andersson.

Högsta förvaltningsdomstolen skriver att avgörande för bedömningen är bland annat längden på besöken i Sverige, omfattningen och regelbundenheten.
"
Citera
2021-08-21, 14:50
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Beror på var du är bosatt mestadels av året. Dra och jobba ett par månader utomlands och du åker på extra beskattning i Sverige. Du måste permanent vara bosatt utomlands för att slippa svenska skatten.

Förstår inte vad som skulle vara orimligt med detta. Bor du i Sverige förutom ett par månader men i övrigt utnyttjar välfärden så är det väl helt rimligt att också beskattning sker i Sverige och tvärtom. Bor du permanent utomlands så betalar du inte skatt i Sverige.
Citera
2021-08-21, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Det är precis det som en av domarna som nämns i artikeln handlar om. Ett par som bor 6 månader i Portugal och 6 månader i Sverige. De kommer behöva betala full skatt i Sverige.

Den andra domen från HFD gick tvärtom. Där skulle paret vistas 3 månader sommartid i Sverige och sedan sporadiska besök i Sverige (gissningsvis runt högtider som jul osv). De beskattas inte i Sverige.

Som de skriver i artikeln "– Slutsatsen är att om man är i Sverige några månader under sommaren och därtill ett antal gånger ytterligare, oplanerat och utan mönster så är det okej, säger Göran Andersson.

Högsta förvaltningsdomstolen skriver att avgörande för bedömningen är bland annat längden på besöken i Sverige, omfattningen och regelbundenheten.
"

Ja men då är det ju som det borde vara och inget konstigt alls. Bor och vistas man i ett land mer än ett annat så ska man vara skattepliktig där. Även om de är skrivna i det andra landet. Utredningen kom fram till att det var så. Man måste ju dra en gräns liksom.

3 månader och sporadiska besök på ett år är ändå ganska mycket för att vara skriven i ett låtskatteland om du frågar mig.
Citera
2021-08-21, 15:05
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kanske att amerikanen börjar fråga "vad fick jag för våra 500 miljarder som Afghanistan kostade" om den utgiften syntes på skattsedeln, istället för att man lånar pengarna i Kina och lägger på toppen av världens största lån. Ofattbart att de hellre krigar än fixar sin sjukvård.
500 miljarder USD? Nej, betydligt mer än så.

Citat:
According to the US Department of Defense, the total military expenditure in Afghanistan (from October 2001 until September 2019) had reached $778bn.

In addition, the US state department - along with the US Agency for International Development (USAID) and other government agencies - spent $44bn on reconstruction projects.

That brings the total cost - based on official data - to $822bn between 2001 and 2019, but it doesn't include any spending in Pakistan, which the US uses as a base for Afghan-related operations.

According to a Brown University study in 2019, which has looked at war spending in both Afghanistan and Pakistan, the US had spent around $978bn (their estimate also includes money allocated for the 2020 fiscal year).
https://www.bbc.com/news/world-47391821

Inkl 2021 evakuering etc kommer man med all sannolikhet spränga 1000 miljarder, alltså 1 biljon USD (svensk biljon, ej USA)

1 000 000 000 000 USD.
Citera
2021-08-21, 15:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
500 miljarder USD? Nej, betydligt mer än så.

Inkl 2021 evakuering etc kommer man med all sannolikhet spränga 1000 miljarder, alltså 1 biljon USD (svensk biljon, ej USA)

1 000 000 000 000 USD.
Fy fan vad sur jag hade varit som skattebetalare i USA. Men sjukvård till alla har de inte råd med. Jag fattar bara inte det militär-älskande landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in