2021-08-21, 10:02
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Som ett komplement till fonder och aktier har jag ett mindre sparande i crypto. Mest har jag köpt på hörsägen då jag inte är så insatt. Sparar på medellång sikt, blandat cert och plånbok .

Bitcoin 40%
Eth 30%
Lite 15%
Xrp 15%
(Doge +/- 5%)

Ta bort? Lägga till? Ändra proportioner?
Dom ser ju mer eller mindre ut att följa varandra. Finns det något annorlunda som är intressant?
Senast redigerad av Trevligt.konto 2021-08-21 kl. 10:04.
Citera
2021-08-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Som ett komplement till fonder och aktier har jag ett mindre sparande i crypto. Mest har jag köpt på hörsägen då jag inte är så insatt. Sparar på medellång sikt, blandat cert och plånbok .

Bitcoin 40%
Eth 30%
Lite 15%
Xrp 15%
(Doge +/- 5%)

Dom ser ju mer eller mindre ut att följa varandra. Finns det något annorlunda som är intressant?

Jag skulle rekommendera att lägga allt eller nästan allt i bitcoin, om du inte planerar att följa marknaden dagligen och köpa och sälja ofta. Över tid (om du tänker flera år framåt) så kommer de andra att minska i värde relativt bitcoin.
Citera
2021-08-21, 10:24
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag skulle rekommendera att lägga allt eller nästan allt i bitcoin, om du inte planerar att följa marknaden dagligen och köpa och sälja ofta. Över tid (om du tänker flera år framåt) så kommer de andra att minska i värde relativt bitcoin.

Mer på bitcoin alltså. Har också tänkt i dom banorna. Varför tror du det? Har inte dom andra någon framtid. Är vädret helt beroende av förväntad gångbarhet som framtida ”valuta”?
Senast redigerad av Trevligt.konto 2021-08-21 kl. 10:26.
Citera
2021-08-21, 10:38
Medlem
Citat:
Mer på bitcoin alltså. Har också tänkt i dom banorna. Varför tror du det? Har inte dom andra någon framtid. Är vädret helt beroende av förväntad gångbarhet som framtida ”valuta”?

Vad gäller bitcoin finns det goda argument till varför den är så mycket värd. Läs t.ex. boken "The Bitcoin Standard", om du vill sätta dig in i ämnet. De andra valutorna du nämner (förutom ETH möjligen) är svårare att se något egentligt värde i, förutom just som spekulationsobjekt, dvs. att man hoppas på att de ska gå upp i värde så att man kan sälja dem till någon annan.

Bitcoin kan komma att bli, och är redan i viss mån (se t.ex. El Salvador), pengar.
Citera
2021-08-21, 10:41
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:

Nej nej nej, åter nej. Bitcoin kommer alltid finnas och frodas men Ethereum kommer om deras roadmap håller, vilket den gjort även om viss fördröjning skett gå om Bitcoin i värde. Ethereum är vad "alla" använder idag. Kanske inte roffes kiosk och bar men bla Microsoft, du kan läsa och ta reda på vilka fler om du har lite intresse att ta reda på vad du faktiskt satsar dina pengar på
Citera
2021-08-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Nej nej nej, åter nej. Bitcoin kommer alltid finnas och frodas men Ethereum kommer om deras roadmap håller, vilket den gjort även om viss fördröjning skett gå om Bitcoin i värde. Ethereum är vad "alla" använder idag. Kanske inte roffes kiosk och bar men bla Microsoft, du kan läsa och ta reda på vilka fler om du har lite intresse att ta reda på vad du faktiskt satsar dina pengar på

Det är möjligt att du har rätt, om man ser några år framåt, men om man blickar decennier framåt, så tror jag bitcoin kommer att vara betydligt större. Jag är inte lika insatt i ETH, men den förefaller att vara för centraliserad och inte tillräckligt stark för att motstå svåra kriser och diverse angrepp från nationalstater. Jag är dock, som sagt, inte så väl insatt i den.
Citera
2021-08-21, 11:02
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är möjligt att du har rätt, om man ser några år framåt, men om man blickar decennier framåt, så tror jag bitcoin kommer att vara betydligt större. Jag är inte lika insatt i ETH, men den förefaller att vara för centraliserad och inte tillräckligt stark för att motstå svåra kriser och diverse angrepp från nationalstater. Jag är dock, som sagt, inte så väl insatt i den.

Du är inte insatt i Bitcoin heller verkar det som ifall du tror att Bitcoin kan motstå angrepp från nationalstater... För någon månad sen så hade miningföretagen liteproblem med Kina som fick värdet att rasa om du minns. Det kan aldrig hända vid PoS det kommer vara för utspritt. Allt måste vara till viss del centraliserat annars kommer i längden inte finansinstituten kunna fortsätta verka inom krypto och det är dom som får ditt värde att öka idag
Citera
2021-08-21, 11:06
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:

Bitcoin 40%
Eth 30%
Lite 15%
Xrp 15%
(Doge +/- 5%)

Jag tycker det ser OK ut. Möjligtvis hade jag bytt ut litecoin mot Ada, Nano, Polkadot och diverse andra mer intressanta altcoins.
Citera
2021-08-21, 11:19
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:

Bitcoin 40%
Eth 30%
Lite 15%
Xrp 15%
(Doge +/- 5%)

Sälj litecoin och doge,
Köp vchain, Cardano
Senast redigerad av jultomtenbrannupp 2021-08-21 kl. 11:22.
Citera
2021-08-21, 11:23
Medlem
Alla de valutorna du listade har redan ett högt börsvärde, så därav kommer det knappast bli några 10x om det är det du söker efter, snarare en 2-4x på sin höjd. Vill du åt de stora gainsen får man satsa på valutor med lågt börsvärde, men då finns också större risk att det sjunker till noll än de med högt börsvärde.
Citera
2021-08-21, 11:26
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Alla de valutorna du listade har redan ett högt börsvärde, så därav kommer det knappast bli några 10x om det är det du söker efter, snarare en 2-4x på sin höjd. Vill du åt de stora gainsen får man satsa på valutor med lågt börsvärde, men då finns också större risk att det sjunker till noll än de med högt börsvärde.

Nu äger jag dessa sedan en tag och ligger ca 2x på både eth och bit ä. Men varför skulle inte bit och eth fortsätta uppåt 10%x?
Senast redigerad av Trevligt.konto 2021-08-21 kl. 11:28.
Citera
2021-08-21, 11:34
Medlem
Citat:
Nu äger jag dessa sedan en tag och ligger ca 2x på både eth och bit ä. Men varför skulle inte bit och eth fortsätta uppåt 10%x?

En ökning med 10 % är väl fullt möjligt men inte 10x som jag sa, d.v.s. en ökning med 1000 %. Inte omöjligt, men i så fall måste börsvärdet upp 10 gånger till gentemot dagens, och det är inte så troligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in