2021-08-21, 09:09
  #3757
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag är djupt imponerad av den underrättelseverksamhet som inte kunde förutspå att talibanerna kunde ta hela Afghanistan på mindre än 2 veckor och alla västländer står med byxorna nere utan att ha evakuerat i tid. Vilka proffs.

Jag är Inte imponerad, Jag var själv besviken då jag var av annan åsikt efter att de tog Kandahar så visste jag nu går det fort. OBS! Att det inte är nyhetsorganen som genererar säkerhetsinformation.
Då ska du veta att all informationspersonal alla säkerhets koordinatorer med lokala nätverk och militärens underrättelsetjänst redan lämnat Kabul.
Då 2008,tom 2013 var den i topp.

Återigen Nej Sverige och många andra har varit Naiva en helt idiotisk risk analys, men vi pratade om rapporter som kommer in av lynchade höga militärer, Talibaner som går dörr till dörr och letar efter offer. Detta är det nyhetsorganen som är på plats som rapporterar om
Citera
2021-08-21, 09:22
  #3758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag är djupt imponerad av den underrättelseverksamhet som inte kunde förutspå att talibanerna kunde ta hela Afghanistan på mindre än 2 veckor och alla västländer står med byxorna nere utan att ha evakuerat i tid. Vilka proffs.
Deras källor var nog inte pålitliga, dessutom troligen i huvudsak förmedlat via tolkar som troligen inte heller de var så pålitliga.
Det man får från media som t.ex. SVT/SR m.fl. är selekterat för att passa in i den propagandabild de anslutit sig till.

Men man tycker att typ CIA eller ännu hellre MI6 borde ha bättre koll, och information från en av världens bästa säkerhets tjänster, Pakistans ISI. De torde vara de som har stenkoll på läget i Afghanistan.
Men vi vet inte om någon av dessa varnat men politiska makthavare bara ville höra och se den "rätta" bilden.
Citera
2021-08-21, 09:39
  #3759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp

Men man tycker att typ CIA eller ännu hellre MI6 borde ha bättre koll, och information från en av världens bästa säkerhets tjänster, Pakistans ISI. De torde vara de som har stenkoll på läget i Afghanistan.

Eller så hade de stenkoll på att det skulle gå ungefär så fort. Men, de försökte ge sken utåt att de inte hade en aning för att omvärldens dom skulle bli något mildare. Jag tror att USA visste exakt vad som skulle ske, bara att nu var de så trötta på detta land och ville ut fortast möjligt. Om USA gått ut med att landet skulle falla ihop som ett korthus i det ögonblick som de lämnade så fanns det förmodligen risk att opinionen varit stark för att de skulle stanna kvar. Kanske var det också för att ingjuta någon slags kampmoral och hopp hos de afghanska soldaterna som de sa att det skulle dröja månader för taliban att inta Kabul, etc.
__________________
Senast redigerad av Tedrom 2021-08-21 kl. 09:58.
Citera
2021-08-21, 09:43
  #3760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Eller så hade de stenkoll på att det skulle gå ungefär så fort. Men, de försökte ge sken utåt att de inte hade en aning för att omvärldens dom skulle bli något mildare. Jag tror att USA visste exakt vad som skulle ske, bara att nu var de så trötta på detta land och ville ut fortast möjligt. Kanske var det också för att ingjuta någon slags kampmoral och hopp hos de afghanska soldaterna som de sa att det skulle dröja månader för taliban att inta Kabul, etc.

"State department" sa väl att det redan kunde ske i Juli om detta inte är osant.

Ett plåster ska dras av snabbt.
Citera
2021-08-21, 09:55
  #3761
Medlem
Jannebigplays avatar
Ett bra klipp som ger insikt i hur det kunde ske så snabbt. Speciellt det sista citatet förklarar väldigt väl.

https://www.youtube.com/watch?v=S84bntUzY1U
Citera
2021-08-21, 09:59
  #3762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tack ! Första rapporterna om mineralfynd ska ju ha varit skrivna bland annat på ryska och därför missades av många geologer.
Men det dök upp mera kring mineralfynd i Afghanistan. Tex att muhajedin hade anfallit en sovjetisk konvoj och där fanns det kartor över fyndigheter.
Som så småningom hamnade i Väst och det blev känt
Finns ju en bra sammanfattning här med en massa värdefull information:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mining_in_Afghanistan

Det stora fyndet av kopparmalmen, vilket troligen rör sig om tex malakit är ju unikt i sitt slag.Det är en slags malm som är lätt att anrika, och får en hög kvalitet på kopparmetallen direkt.
Fast borrkärnorna ser ju ut att vara utspridda lite överallt nu.

Men det ska mycket mera till än att bara hitta mineralerna. Och är talibanerna fientliga så blir det sannolikt ingen gruvbrytning heller.
Att sitta på div. råvaror är sällan ett recept för generellt välstånd. Undantag de som sitter/suttit på stora oljekällor där man typ kan öppna och stänga kranen.
Det är kunskapen i hur man förädlar och använder råvarorna som är det värdefulla. Att mer eller mindre ha Islam som rättesnöre verkar inte vara en bra modell för att skapa det kunskapssamhället. Dessutom har Afghanistan en mycket lång väg det även om de skull göra allt rätt.
Citera
2021-08-21, 10:09
  #3763
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Tyvärr är det inte så enkelt. Att besegra talibanerna och bygga nationen Afghanistan skulle kräva någonting som liknar ett folkmord. Vem skulle vara beredd att genomföra detta för liten eller obefintlig vinning? Ingen, och allra minst länder som vi betecknar som demokratiska.

Jämför med hur Ryssland hanterade Tjetjenien och hur Kina agerar i Xinjian. Krävs massiva övergrepp mot civilbefolkningen, systematisk internering av oliktänkande och blodspillan av bibliska mått för att vara framgångsrik i ett sådant projekt.

Klankrigarna som nu verkar vilja strida mot talibanerna är enbart intresserade av att behålla sin egen självständighet med allt vad det innebär.
Kan mycket väl sluta i ett offeciellt eller inofficiellt fredsavtal där talibanerna fortsätter kontrollera 70 till 90 procent av Afghanistan.
Citera
2021-08-21, 10:45
  #3764
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Deras källor var nog inte pålitliga, dessutom troligen i huvudsak förmedlat via tolkar som troligen inte heller de var så pålitliga.

Det man får från media som t.ex. SVT/SR m.fl. är selekterat för att passa in i den propagandabild de anslutit sig till.

Men man tycker att typ CIA eller ännu hellre MI6 borde ha bättre koll, och information från en av världens bästa säkerhets tjänster, Pakistans ISI. De torde vara de som har stenkoll på läget i Afghanistan.

Men vi vet inte om någon av dessa varnat men politiska makthavare bara ville höra och se den "rätta" bilden.
En vanlig uppfattning har varit att det finnits en "djup stat" som pushar för krig eller att alla som pushar för fortsatt engagemang hade någon agenda typ "berika vapentillverkare".

Vi ser nu att det fanns goda skäl till att många var emot tillbakadragandet. Generalen som försökte övertala Trump att stanna i Afghanistan (med begränsad framgång) visste uppenbarligen vad han talade om. Trump själv viste att det skulle sluta illa men det var inte hans problem.

Trump "the moment we withdraw the government collapses, are we going to stay there another 20 years?"
Citera
2021-08-21, 11:42
  #3765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
En vanlig uppfattning har varit att det finnits en "djup stat" som pushar för krig eller att alla som pushar för fortsatt engagemang hade någon agenda typ "berika vapentillverkare".

Vi ser nu att det fanns goda skäl till att många var emot tillbakadragandet. Generalen som försökte övertala Trump att stanna i Afghanistan (med begränsad framgång) visste uppenbarligen vad han talade om. Trump själv viste att det skulle sluta illa men det var inte hans problem.

Trump "the moment we withdraw the government collapses, are we going to stay there another 20 years?"
styret som USA/väst skapat var genomkorrupt, man lierade sig med intressen som främst såg till sin egen vinning.
Enl. uppgift i dagens SR finansierades 75% av den offentliga budgeten med biståndsmedel. Det dominerande lär ha varit materiel och utbildning till militär och polis. En stor del om inte det mesta av biståndet lär efter vändan via Afghanistan ha hamnat hos privata affärsintressen i USA/väst. Alla dessa lär ha haft stort intresse av att detta skulle fortsätta.

Enligt denna utmärkta franska dokumentär
“Afghanistan: Life in Taliban country • FRANCE 24 English”
https://youtu.be/1x3sAX-9poo
från en liten afghansk by landade knappt något av alla biståndsprojekt ute på landsbygden där den övervägande delen av folket lever. Det mesta gick till att skapa en flashig bild av modernisering i en del av de större städerna.

Här från samma dokumentär med start där några förklarar varför de tycker talibanerna är bättre.
https://youtu.be/1x3sAX-9poo?t=1165
Män, förstås och man bör vara medveten att filmteamet var ledsagat av talibanerna. Men troligen ligger det en hel del i vad de säger.

Talibanerna där var konservativa, sharia gäller och är helig lag, piskningar, handstympning, stening osv. är helig lag och inget man rubbar på.

Frågan är hur centralkontrollerat talibanerna är, om de högst upp kan detaljstyra lokala ledare. Troligen är det en delikat balans för att hålla ihop rörelsen.

Den kände utrikesministern (49-53) Dean Acheson avskydde iden om FN, typ ett land en röst, små skitländer skulle ha samma tyngd som USA och iden att krig och konflikter alltid skulle stoppas, han menade att det inte var bra att sätta konflikter på sparlåga, de skulle avgöras så det fanns någon vinnare. Han hade en poäng med det.
Citera
2021-08-21, 12:11
  #3766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag är djupt imponerad av den underrättelseverksamhet som inte kunde förutspå att talibanerna kunde ta hela Afghanistan på mindre än 2 veckor och alla västländer står med byxorna nere utan att ha evakuerat i tid. Vilka proffs.
Underrättelsetjänsterna och militären var det inget fel med (inte mer än det alltid är i krig). Make no mistake, de vet vad de gör!

Problemet var beslutsfattandet på högsta nivå. Joe Biden är ju dement och har tillsatt USAs motsvarighet till ministrar bara bserat på deras hudfärg och kön. Och gissa vad för slags personer de har utsett till sina närmat underlydande.

Officerarna på fältet, och i staben, vet ju mycket väl att det här kommer att bli ett debakel. Men det står ju i mina demokratiskt beslutade order att...

Och Vita Huset svarar inte, för Bagdad-Biden-Bedlam-Bob är på semester i Camp Davids. Och försvarsministern han har tillsatt talar inte engelska. Och generalerna som försvarsministern har tillsatt för uppgiften bara gapar hysteriskt om klimat och könsorgan och hudfärger och vill ha fler pengar.

Så officerarna tar på plats sitt personliga moraliska ansvar för att se till att minimera förlusten av människoliv utan att bryta mot lagen. Och det har de ju lyckats med exemplariskt! Få maktövertaganden har varit så fredliga som det talibanerna nu äntligen och oundvikligen har genomfört i Afghanistan nu. En stor framgång! I Varenda dag förra veckan sköts fler människor per capita ihjäl i Sverige än i Afghanistan.
__________________
Senast redigerad av BusyGuy 2021-08-21 kl. 12:14.
Citera
2021-08-21, 13:24
  #3767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Underrättelsetjänsterna och militären var det inget fel med (inte mer än det alltid är i krig). Make no mistake, de vet vad de gör!


Beg to differ.

"There was nothing that I, or anyone else, saw that indicated a collapse of this army or this government in 11 days," Chairman of the Joint Chiefs of Staff Mark Milley told reporters at the Pentagon on Wednesday.
Citera
2021-08-21, 14:05
  #3768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Beg to differ.

"There was nothing that I, or anyone else, saw that indicated a collapse of this army or this government in 11 days," Chairman of the Joint Chiefs of Staff Mark Milley told reporters at the Pentagon on Wednesday.

Klart han säger så, skulle vara ganska dålig PR om han sa att dom visste att allt skulle rasa ihop, men ändå lämna.

Att vara oinformerad är ju bättre än att medvetet ställa till ett helvete, utåt sett sen vad dom egentligen visste får vi nog aldrig veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in