2021-08-20, 15:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det är ju inte "samlarobjekt".
Det är en slags affärsidé att kunna prenumerera på prydnadsföremål, och få nya varje år.
Men det har inget samlarvärde.

Kanske om hundra år, när utbudet försvunnit såklart.

Men du kan se det som en "bokklubb" helt enkelt. Där du får ett urval en gång i månaden att välja bland.

Prisvärda prydnadsföremål av bra kvalitet, inget annat.
För folk som inte vill lägga alla sina pengar på antikviteter eller lyxartiklar, men ändå få lov att pynta sitt hus med prydnadsgrejor.

Jag tror att du lider av ett illa dolt klassförakt, det tror jag.

SJälv väljer jag, varje dag i veckan, att hylla tanten och farbrorn som prenumererat på sådana jultallrikar hela sitt liv - och putsar dem med stolthet inför varje ny jul - istället för den där tönttrendige inredningsdesignern som köper riktigt sällsynta antikviteter som är omöjliga att få tag i, bara för att kunna inreda hemmet hos en svinrik kund som inte ens vet vad han, eller hon, har i sitt hem.

Samlartallrikar utan samlarvärde? Ja affärsidén funkade ju i över tio år så varför inte!
Citera
2021-08-20, 19:18
Medlem
DVD-samlingar är väl i det närmaste värdelösa idag? Finns väl enstaka exemplar som betingar ett värde.

Samma gäller väl CD-skivor.

Jag minns att jag år 2007 sålde alla mina CD-skivor till en handlare som köper och säljer begagnade CD-skivor, och han beklagade sig då att verksamheten går dåligt. Idag är butiken borta sedan länge.

Jag hade själv en mp3-samling med ungefär 10000 olika mp3:er. Den är rätt värdelös idag. Förvisso har den väl alltid varit värdelös rent ekonomiskt, men det har ändå funnits ett högt bruksvärde tidigare eftersom man slapp köpa och hantera CD-skivor.

Men när lyssnade man på en mp3 senast? Måste säkert vara över 5 år sedan. Eller kanske 10
Citera
2021-08-20, 20:20
Medlem
Hur är det med mopeder från 50- och 60-talet nuförtiden? Är det fortfarande hett? För 10-15 år sedan kunde man ju sälja vad som helst i mopedväg för nästan vilket pris som helst så länge det var från 50- eller 60-talet. Råkade det dessutom stå Zündapp eller Gilera på tanken, så var det jackpot!
Citera
2021-08-21, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Hur är det med mopeder från 50- och 60-talet nuförtiden? Är det fortfarande hett? För 10-15 år sedan kunde man ju sälja vad som helst i mopedväg för nästan vilket pris som helst så länge det var från 50- eller 60-talet. Råkade det dessutom stå Zündapp eller Gilera på tanken, så var det jackpot!

gamla mopeder har väl aldrig varit dyrare än nu
Citera
2021-08-21, 09:55
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
DVD-samlingar är väl i det närmaste värdelösa idag? Finns väl enstaka exemplar som betingar ett värde.

Samma gäller väl CD-skivor.

Jag minns att jag år 2007 sålde alla mina CD-skivor till en handlare som köper och säljer begagnade CD-skivor, och han beklagade sig då att verksamheten går dåligt. Idag är butiken borta sedan länge.

Jag hade själv en mp3-samling med ungefär 10000 olika mp3:er. Den är rätt värdelös idag. Förvisso har den väl alltid varit värdelös rent ekonomiskt, men det har ändå funnits ett högt bruksvärde tidigare eftersom man slapp köpa och hantera CD-skivor.

Men när lyssnade man på en mp3 senast? Måste säkert vara över 5 år sedan. Eller kanske 10
Har du slutat lyssna på musik eller har du återgått till CD-skivor?
Citera
2021-08-21, 13:16
Medlem
Hur är det med den klassiska modelljärnvägen? Ser ofta hur man försöker få fantasibelopp för gamla startpaket från Märklin. Verkliga värdet borde vara några hundringar om det är komplett och fungerande.

Vet att det finns lok och tågsett med höga priser pga liten upplaga men efterhand som köparna* försvinner borde efterfrågan minska.

*Oftast äldre män med stort teknikintrese.
Citera
2021-08-22, 23:17
Medlem
Acid-Brains avatar
Intressant tråd! Läste samma tråd som skapades tidigare, men som plötsligt försvann ut i tomma intet.

Någon nämnde om spelet Hero Quest i tråden som försvann. Kollade upp priset på dessa, och på blocket, eller var det nu var, så låg priset på ungefär 3 500 SEK.

Jag råkar ha två intakta Hero Quest-brädspel hemma i föräldrahemmets garderob. Jag sparar i princip allt med grundtanken att prylarna kommer att öka i värde. Dessvärre lider jag av ett släng av hoarding, så vettefan om jag kan göra mig av med dem, trots mot bra betalning. Men jag skulle ju i alla fall kunna sälja ett av dessa för en fin hacka.

Såg förresten att tillverkaren av spelet gjort en nyproduktion av spelet. Priset ligger ca. 150 $ på Amazon.
Citera
2021-09-09, 16:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men 5-6 olika färger på omslagen tex.

7 omslagsfärger, svart respektive röd etikett.

"Collect 'em all"

LL
Citera
2021-10-11, 11:01
Medlem
pjtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain

Någon nämnde om spelet Hero Quest i tråden som försvann. Kollade upp priset på dessa, och på blocket, eller var det nu var, så låg priset på ungefär 3 500 SEK.

Såg förresten att tillverkaren av spelet gjort en nyproduktion av spelet. Priset ligger ca. 150 $ på Amazon.

Bra sparat, bättre än börsen.

Jag reagerade på prisutvecklingen. Det var ju nästintill bisarr för något som reades ut på loppisar runt 2000. Jag har också ett ex med det är som de flestas slitet och bemålat. Jag gissar det är så för de flesta kvarvarande exempelatrn.
Citera
2021-10-11, 11:15
Medlem
allt som människor börjar samla på för att det förknippas med deras barndom är livsfarligt att samla på om man är intresserad av värdestegringar bortom just den generations livslängd.

det som håller är väl sas "universella" föremål/objekt eller som det ibland kallas för "tidlösa klassiker" - och dessa kommer sällan med affektioner utan behåller värde för att deras utseende titt som tätt "trendar", tex möbler av arne jacobsen eller bruno mathssson.
Citera
2021-10-12, 14:11
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Bra sparat, bättre än börsen.

Jag reagerade på prisutvecklingen. Det var ju nästintill bisarr för något som reades ut på loppisar runt 2000. Jag har också ett ex med det är som de flestas slitet och bemålat. Jag gissar det är så för de flesta kvarvarande exempelatrn.

Hittade mitt Hero quest på loppis för några år sedan för 25 kr, tror det är komplett, ska inte ha det kvar i alla fall då jag aldrig spelat men tyckte det såg coolt ut
Citera
2021-10-17, 16:40
Medlem
Ambelains avatar
Hmm, jag såg igår på en auktions slutpriser att silvermynt på 100 kr tydligen såldes för 75 kr.

Det får man väl säga vara ett nerköp isf.
Det är ju som att ge en hundring och få sjuttiofem tillbaka.
Hur kan de klubba sådana priser egentligen??

Jag har själv sålt sådana 100 kronorsmynt till mynthandlare och jag fick hundralappar rakt av.
Det gjorde mig misstänksam att han så snabbt bara halde upp hundringarna, och jag undrade om de inte var värde mycket mer i själva verket.

Men nu när jag läste om de mynten på auktion som gått för mindre ändras värde ...

Vem kan förstå något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in