Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Finns hur många exempel som helst på motsatsen. Aerosoler kan hänga kvar i luften i timmar och viruset överlever i dagar om det inte utsätts för direkt UV-ljus. Detta bevisades för över ett år sedan. Var bland annat en japansk studie där man framkallade nysningar och hur dessa aerosoler rör sig i ett slutet rum. Viruset färdas på de små vattendropparna och följer med inandningsluften. Inte så mycket att diskutera egentligen.
Du pratar om laboratorium, jag pratar om verkligheten.
Som boende i city går jag där andra människor nyss har andats hundratals gånger om dagen. Det är övergångsställen, mataffärer, hissar, trapphus, rulltrappor, bussar m.m. Ändå har jag, hela min familj och många jag känner gått utan munskydd hela pandemin utan att smittas av corona.
Samtidigt känner jag minst femtio personer som haft corona. Alla smittades genom någon de känner.
Det är så verkligheten ut. Alla har några nära kontakter som man umgås med trots att det är pandemi. Och så letar sig smittan fram, från hushåll till hushåll. Det tar formen av ett s.k. kluster.