2021-08-20, 19:05
Medlem
President Biden ska hålla en presskonferens om situation i Kabul samt medföljande evakuering från staden.

https://www.youtube.com/watch?v=4Fi0Ce-Sgx8
Citera
2021-08-20, 19:17
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Om folket är nöjda ja skulle de då kasta sina barn över stängsel för att komma undan?
varför försöker många desperat att fly om de är nöjda med talibanstyre?

Då kan man ju fråga sig varför en hel arme med moderna vapen och tränad av väst, bara sticker eller joinar Talibanerna när dom kom. Samt att talibanerna möttes med hurrarop och varmt välkomnande när dom kom in. Det talar sitt klara språk för mig, annars hade väl armen och folket stått upp för sitt land och slagits för sin sak. Msm älskar dessutom att visa dom extremfallen som dyker upp. Dom älskar det här kaoset.

Sen så är det såklart folk som inte blir nöjda. Frågan är ju lite varför dessa människor inte drog redan när talibanerna började invardera landet? Det stod ju klart i sten länge att det bara var en tidsfråga innan talibanerna skulla ta över hela landet.
Citera
2021-08-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det muslimska folket är nog över lag nöjda med sharialagar och talibanerna. Dock inte befolkningen i dom större städerna, i samma utsträckning. Nu är dock inte Afghanistan en sekulariserad stat.

Problemet blir då att av Afghanistan 32 miljoner invånare bor endast cirka 7,8 miljoner i stadsområden och resten på landsbygden eller glesbygd.

Högst sannolikt skulle talibanerna vinna stort även i demokratiskt korrekt genomfört val.

Lustigt nog skulle nog talibanerna vinna även i ett demokratiskt val om de fick ställa upp som motpart. Man hamnar alltid i trubbel när man försöker ena ett mångkulturellt land som Afganistan så hur de än gör verkar det omöjligt att få alla nöjda.

Landet borde delas i 3-4 delar.
Citera
2021-08-20, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Är det bara mot Afghanistan du förespråkar en permanent militär invasion eller mot alla länder som inte följer dina värderingar, t.ex. Kina och Nordkorea? Kanske även USA då vissa stater där har dödsstraff?

Är du okej med att andra länder som tycker vår abortlagstiftning är mord, att de då har rätt att invadera Sverige? Vi har för övrigt hedersmord i Sverige också och även omfattande balkongflygningar.

Sverige kan inte ensamt invadera USA, Kina, Nordkorea eller Afghanistan. Jag menar att omvärlden tillsammans, med militära medel om det är nödvändigt, ska sätta stopp för de värsta grymheterna och de värsta förtrycken som pågår i världen. Abort hör inte dit, det är ett mycket mindre problem, enligt mig. Och jag skulle inte tycka att det var okej att något annat land attackerade Sverige för att vi tillåter abort, för jag tycker inte att aborträtten i Sverige rättfärdigar att något land attackerar oss.

Och även om det förekommer hedersmord här i Sverige, så är det inte på något sätt accepterat varken juridiskt eller politiskt. Men i Afghanistan under talibanernas styre, så har kvinnan haft mycket sämre rättigheter än mannen, och det innebär också en större förståelse för hedersmord på kvinnor i Afghanistan, bland domare och politiker. Och det är den kvinnofientliga inställningen i Afghanistan som jag vill att omvärlden ska sätta stopp för, med militära medel om det är nödvändigt.
Senast redigerad av eoku 2021-08-20 kl. 19:38.
Citera
2021-08-20, 19:33
Medlem
sneervs avatar
Biden är 30 minuter sen och fortfarande inte börjat presskonferensen.. Talskrivarna som filar på det sista ännu? Kommer han svara på frågor denna gång eller bara fly iväg?

Edit: Snart 1 timme sen 😴
Senast redigerad av sneerv 2021-08-20 kl. 19:47.
Citera
2021-08-20, 19:41
Medlem
swehardrockers avatar
https://mobile.twitter.com/pajhwok/status/1428710427538731017

Talibanerna har blivit utkastade i Andarab, Pul-i Hissar och Deh Salah distrikten. Enligt beskrivningen fick folket nog när de började gå runt och knacka dörr och tog då till vapen. Runt 25 till 50 döda sägs det och nu verkar dem ha joinat den nya norra Alliansen. Bonus video där man ser dem hissa Afghanistan regerings flagga.

https://www.newsweek.com/anti-taliban-resistance-recaptures-multiple-areas-afghans-fight-back-1621437
Citera
2021-08-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den afghanska armén fick tydligen saftigt betalt för att desertera, och ja
det är väl många av dem som har bytt sida bara rakt upp och ner.
Kastat uniformen, vänt kalsongerna ut och in och bak och fram, och bytt till taliban-dressen, dvs pyjamas med sådan där lustiger hatt ?

Enligt Trump handlar det om att den afghanska armén altid har varit talibaner, men att Amerika betalat dom så otroligt gott att dom helt enkelt varit mutade att ta amerikas sida.

När amerikanerna nu sticker så försvinner även afghanernas paycheck, och då återgår dom till sin naturliga form.

Det här för mig att fundera på invandrare i Sverige. Om inte vi betalar dom bidrag och lön, reveterar dom då till islamism?
Citera
2021-08-20, 19:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Sverige kan inte ensamt invadera USA, Kina, Nordkorea eller Afghanistan. Jag menar att omvärlden tillsammans, med militära medel om det är nödvändigt, ska sätta stopp för de värsta grymheterna och de värsta förtrycken som pågår i världen.

Så du förespråkar att omvärlden gemensamt anfaller Nordkorea eller Kina?

Citat:
Abort hör inte dit, det är ett mycket mindre problem, enligt mig.

Enligt dig ja men om USA tycker annorlunda så har de rätt att invadera Sverige och ändra våra lagar. Det är ju enligt dig inte folket som bor i landet som avgör om det är tillräckligt allvarligt eller inte så hur allvarligt du tycker att det är saknar relevans enligt din egen retorik.

Citat:
Och även om det förekommer hedersmord här i Sverige, så är det inte på något sätt accepterat varken juridiskt eller politiskt. Men i Afghanistan under talibanernas styre, så har kvinnan haft mycket sämre rättigheter än mannen, och det innebär också en större förståelse för hedersmord på kvinnor i Afghanistan, bland domare och politiker. Och det är den kvinnofientliga inställningen i Afghanistan som jag vill att omvärlden ska sätta stopp för, med militära medel om det är nödvändigt.

Det är inte tillåtet enligt lagen i något land så vitt jag vet men det sker i flera länder, t.ex. Sverige.
Citera
2021-08-20, 19:49
Medlem
Varför lämnar USA en massa krigsmaterial kvar till talibanerna? Är det ett medvetet val, eller är de bara fullständigt inkompetenta?
Citera
2021-08-20, 19:52
Medlem
Haajibs avatar
Är det någon sanningen i att man viftat med bögflaggan från regeringshuset i 30 dagar, och det blev droppen som fick bägaren att rinna över?
Citera
2021-08-20, 19:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Varför lämnar USA en massa krigsmaterial kvar till talibanerna? Är det ett medvetet val, eller är de bara fullständigt inkompetenta?

Det är Biden som styr detta och han är senil, det är klart reträtten blir dålig då.
Citera
2021-08-20, 19:57
Medlem
sneervs avatar
Biden babblar just nu på presskonferensen hur bra han skött detta och hur bra det går med evakueringen. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in