Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Är det bara mot Afghanistan du förespråkar en permanent militär invasion eller mot alla länder som inte följer dina värderingar, t.ex. Kina och Nordkorea? Kanske även USA då vissa stater där har dödsstraff?
Är du okej med att andra länder som tycker vår abortlagstiftning är mord, att de då har rätt att invadera Sverige? Vi har för övrigt hedersmord i Sverige också och även omfattande balkongflygningar.
Sverige kan inte ensamt invadera USA, Kina, Nordkorea eller Afghanistan. Jag menar att omvärlden tillsammans, med militära medel om det är nödvändigt, ska sätta stopp för de värsta grymheterna och de värsta förtrycken som pågår i världen. Abort hör inte dit, det är ett mycket mindre problem, enligt mig. Och jag skulle inte tycka att det var okej att något annat land attackerade Sverige för att vi tillåter abort, för jag tycker inte att aborträtten i Sverige rättfärdigar att något land attackerar oss.
Och även om det förekommer hedersmord här i Sverige, så är det inte på något sätt accepterat varken juridiskt eller politiskt. Men i Afghanistan under talibanernas styre, så har kvinnan haft mycket sämre rättigheter än mannen, och det innebär också en större förståelse för hedersmord på kvinnor i Afghanistan, bland domare och politiker. Och det är den kvinnofientliga inställningen i Afghanistan som jag vill att omvärlden ska sätta stopp för, med militära medel om det är nödvändigt.