2021-08-20, 15:11
Avslutad
Jag hör till de 5%. Tror inte på några konspirationsteorier, men drabbades av kroniska vaccinskador efter TBE-vaccinet, så är numera ganska rädd för nya vaccin. Känner minst tre till som inte tagit vaccinet. De är också helt enkelt rädda för biverkningarna.

Jag har inget emot de som väljer att vaccinera sig, men när de skryter om det på sociala medier så känns det mest som om de gjorde det för att få likes/godhetspoäng.
Citera
2021-08-20, 15:32
Medlem
AbsPlss avatar
Mitt argument mot flock-mentalitet: "Alla tar vaccinet, det är det rätta att göra, baserat på X och Y. Om det skiter sig så är vi alla i flocken körda, och flocken är allt som betyder nåt, enligt mig." Med andra ord, att man förlitar sig på att några andra tar viktiga beslut åt en. Detta blir också en ursäkt för att själv inte behöva göra research om vad ett virus ens är och andra fundamentala punkter i sakfrågan.

Mitt argument: Jag är öppen till att ha fel, men kostnaden av att ha fel dvs siffran på antalet som har dött p g a att jag är ovaccinerad, är för opåtaglig (bara teoretisk) just nu och att jag ska lämna ifrån mig min fria vilja baserat på något teoretisk, från ett styre som jag inte vet om de har mitt bästa intresse i åtanke, känns inte genomtänkt.

I slutändan är det väl det som alla såna här saker leder till, vem litar egentligen på de som styr samhällena vi lever i? Allt detta visar på att vi verkligen inte "känner" våra medmänniskors värderingar, let alone de som styr samhällena, lika mycket som man kanske hade önskat. Och såna här världsevent väcker alltid dessa obehagliga sanningar. Alla vill inte leva i en dröm, men det finns folk som nöjer sig med en behaglig dröm istället för att lägga ansträngning på att försöka vakna, så att säga.

Sen känns det som att "flocken" tror att lika många hade vägrat vaccin även om folk föll på gatorna som i en zombie-apokalypsfilm, vilket är helt fel, vi är också människor med föräldrar, syskon och barn.

Bara en sån grej att folk inte dör AV, utan "MED" covid-19 i bokstavligen alla hundratals artiklar på svenska nyheter känns så... otydligt. Om inte folk dör AV viruset, kan man ens kalla det för en "dödlig" pandemi? "300 personer denna vecka dog "MED" hamburgerrester i magen, detta är den nya hamburgerpandemin". Detta är lite långsökt, jag vet, men jag är öppen skeptiker och vågar ställa dessa frågor.

Om vi vet att covid basically finns överallt nu, varenda person som dör kommer ju ha covid i sitt system? Och vad händer då med representationen av virusets dödlighet? Ja, den blir överrepresenterad, och eftersom att vi inte ser folk falla på gatorna (som media ger bilden av) så blir det en dissonans här, vilket väcker skepticism i många.

Sen att det inte är en endast en "svensk" pandemi, dvs isolerad till vårt land, väcker andra frågor som har med finansiella intressen att göra. Att någon annan rör pjäserna som vår regering måste lyda. Det är ytterst tragiskt vad vi befinner oss i, och alla vill att det ska vara över ASAP, och därmed anses vi vaccinvägrare som de som hindrar att pandemin ska stoppas - vilket är vad som väcker hat i den andra parten.

Det snackas om att det arbetas på ett "covid-botemedel" AZD7442 från Astra så vi får väl se vad det innebär.
Citera
2021-08-20, 15:33
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
Jag hör till de 5%. Tror inte på några konspirationsteorier, men drabbades av kroniska vaccinskador efter TBE-vaccinet, så är numera ganska rädd för nya vaccin. Känner minst tre till som inte tagit vaccinet. De är också helt enkelt rädda för biverkningarna.

Jag har inget emot de som väljer att vaccinera sig, men när de skryter om det på sociala medier så känns det mest som om de gjorde det för att få likes/godhetspoäng.

Off topic men vad fick du för kroniska biverkningarna av TBE-vaccinet? Har övervägt att ta det trots att jag är lite spruträdd då jag rör mig ute en del i riskområde med hundarna. Tvekar ändå då alla fästingar jag fått går att räkna på en hand.

Jag är ovaxxad, fullt frisk och i 30års åldern. Har redan haft kinesflunsan och känner mig inte orolig för min hälsa. Tänker att dom som känner sig orolig kan ta vaccinet. Har övervägt att ta sprutorna om det blir krav för att få resa utomlands men väljer att avvakta ett par år istället.

Sen att majoriteten av alla som har vaccinerat sig blir lika dryga och självgoda som veganer som bara måste berätta för alla vilka goda människor dom är och vilka dåliga människor alla andra är. Dom vet minsann mycket bättre hur du borde leva ditt liv för att försöka vara en lika god och fin medborgare.
Citera
2021-08-20, 15:34
Medlem
Jag har valt att inte vaccinera mig då:

1) Risken är statistiskt högre att jag dör i en bilolycka och jag har redan haft det, vilket inte var värre än en vanlig förkylning.
2) Det förhindrar inte smittspridning.
3) Jag har en neurologisk störning som jag inte vet hur den påverkas av vaccinet, i de grupper jag sitter i som har samma störning så har jag läst rapporter om att det har förvärrats.

Sen har jag f.ö. 120 i IQ (mensas test). Sättet du skriver på och ditt generaliserande visar dock tydligt vem det är som har ett lågt IQ, likt många av dina meningsfränder.
Senast redigerad av Kev88 2021-08-20 kl. 15:37.
Citera
2021-08-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
I absoluta tal handlar det om extremt få, och vi har precis som under förra sommaren (utan vaccin) en lugn period.

Men den viktigaste kommentaren är att vi inte har fått in Delta ännu. Jämför med närmast fullvaccinerade länder. Israel delar mest generöst info, och trots att den absoluta majoriteten i Israel är fullvaccinerade, så är de flesta på deras IVA fullvaccinerade. De har Delta. Delta verkar just ha kommit hit på allvar nu, via fullvaccinerade som varit på semester i Sydeuropa.

Eller så kommer vi att klara oss ganska bra mot Delta, eftersom man lät covid sprida sig okontrollerat i Sverige, så att vi har många som har naturligt skydd? Hösten och vintern kommer att ge svar.

Vaccinet ger inget 100 procentigt skydd.
Vad jag förstår så handlar det om 90 procent och eventuellt lägre när det gäller Delta.
Personligen så har jag alltid varit emot lockdowns,och tycker att samhället överreagerat när det gäller Covid.
Trots detta så ser jag definitivt vaccin som ett komplement till skydd för individen ifråga..tillsammans med common sense Covid åtgärder som att hålla avstånd mm.

Jag förstår inte rädslan inför att ta vaccinet.That´s all.
Jag ser fortfarande ingen oomstridd fakta som entydigt pekar emot att vägran att ta vaccin skulle vara den för majoriteten individer bästa vägen framåt.Däremot finns onekligen fakta som pekar i den motsatta riktningen.

Jag är i mångt och mycket en common sense person..och det är en inriktning som har tjänat mig väl långt in i den medelålder jag nu befinner mig.
Jag har röstat på SD sedan 2006 på grund av common sense,och jag har tagit exakt samma inriktning när jag valt att vaccinera mig två doser emot Covid.

Jag har mycket svårt att se något annat beslut som kan vara mera jordbundet och jag ifrågasätter de diverse olika förklaringar jag sett gällande att inte ta vaccin.

Inte för att jag bryr mig nämnvärt.Don efter person och det egna ansvaret skall alltid understrykas.
Det är mera ifrån en rent intellektuell synpunkt som det blir lite irriterande.
Citera
2021-08-20, 16:42
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Många arbetar som sjukvårdspersonal.

Källa på ditt påstående tack!
Citera
2021-08-20, 17:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad jag förstår så handlar det om 90 procent och eventuellt lägre när det gäller Delta.
Personligen så har jag alltid varit emot lockdowns,och tycker att samhället överreagerat när det gäller Covid.
Trots detta så ser jag definitivt vaccin som ett komplement till skydd för individen ifråga..tillsammans med common sense Covid åtgärder som att hålla avstånd mm.

Jag ser fortfarande ingen oomstridd fakta som entydigt pekar emot att vägran att ta vaccin skulle vara den för majoriteten individer bästa vägen framåt.Däremot finns onekligen fakta som pekar i den motsatta riktningen.

Jag är i mångt och mycket en common sense person..och det är en inriktning som har tjänat mig väl långt in i den medelålder jag nu befinner mig.
Jag har röstat på SD sedan 2006 på grund av common sense,och jag har tagit exakt samma inriktning när jag valt att vaccinera mig två doser emot Covid.

Jag har mycket svårt att se något annat beslut som kan vara mera jordbundet och jag ifrågasätter de diverse olika förklaringar jag sett gällande att inte ta vaccin.

Inte för att jag bryr mig nämnvärt.Don efter person och det egna ansvaret skall alltid understrykas.
Kloka ord!

Det som stör mig är inte att det finns människor som inte vill ta vaccinet av rationella orsaker.

Det är foliehattarna med sina sjuka fantasier som försöker få andra att inte vaccinera sig!

Om de nu är så jävla smarta, så räcker det väl med att de inte tar vaccinet? Varför sprida massa idiotteorier som så småningom kommer att visa vilka jävla saftskallar de är?
Citera
2021-08-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motavisgossar
Vad snackar du om?
Tror du att vaccinerade inte kan bära med sig smittor?
De har väl inte klistrat en plastfilm på kroppen som de tar av sig när de kommer in utifrån.
De beblandar sig med alla möjliga smittobärare i bussar, t-banor, tåg, taxi, konsum, ica, apoteken, massagesalonger, hissar, trappor, perronger, toaletter, mm.
De är vaccinerade mot att inte bli allvarligt sjuka själva, inte att de inte kan smitta andra. Hur vet de vilka de träffat på pusskalasen eller vid kaffeautomater på arbetsplatserna som bär smutsbakterier, virus, pest eller kolera.
Reducerar smittan. Ett koncept som verkar svårt att förstå.
Citera
2021-08-20, 18:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Det är ett absurt förnekade av verkligheten från er sort verkligen. Hur kan du åberopa sunt förnuft när du sitter här och försöker sälja oss en enhörning. Det är verkligen den absoluta motsatsen till sunt förnuft att ta ett otestat frankenvaccin innehållande en helt ny teknik så att det inte ens skulle få kallas för ett vaccin och godsaker som nanopartiklar och mRNA ingår också. Att göra sig själv till labbmus är inte sunt förnuft utan ren och skär jävla dårskap.

Ni är välkomna tillbaka till verkligheten när ni vill. Sunt förnuft sa musen...
Citera
2021-08-20, 19:01
Medlem
jtds avatar
Lite olika antar jag. Jag tar inget vaccin för det här, för jag ser ingen anledning till det. Dessutom har två närstående fått svåra biverkningar samt en bekant av svininfluensa vaccinet tog livet av sig efter att han fått narkolepsi utav det. Det är ju enligt informationen enbart mig själv det eventuellt kan drabba, då vaccinerade kan få smitta och sprida den här influensan också som alla andra. Sen säger dom att jag har haft corona, men jag har inte sett det själv. Låter onödigt helt enkelt.
Citera
2021-08-20, 19:44
Medlem
musicbangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Lite olika antar jag. Jag tar inget vaccin för det här, för jag ser ingen anledning till det. Dessutom har två närstående fått svåra biverkningar samt en bekant av svininfluensa vaccinet tog livet av sig efter att han fått narkolepsi utav det. Det är ju enligt informationen enbart mig själv det eventuellt kan drabba, då vaccinerade kan få smitta och sprida den här influensan också som alla andra. Sen säger dom att jag har haft corona, men jag har inte sett det själv. Låter onödigt helt enkelt.
Mhm, din vän var en av 440 utav 6 miljoner som fick det och att två närstående skulle få "svåra biverkningar" är ju ett skämt eller så råkar du känna just dom få som har haft problem. Jag har inte hört någon jag känner som fått "svåra biverkningar", några blev sjuka vid andra vaccinationen men det gick över efter två dagar och det är ingen "biverkning" direkt.

Du gör som du vill men det är ren idioti.
Citera
2021-08-20, 19:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det är ett absurt förnekade av verkligheten från er sort verkligen. Hur kan du åberopa sunt förnuft när du sitter här och försöker sälja oss en enhörning. Det är verkligen den absoluta motsatsen till sunt förnuft att ta ett otestat frankenvaccin innehållande en helt ny teknik så att det inte ens skulle få kallas för ett vaccin och godsaker som nanopartiklar och mRNA ingår också. Att göra sig själv till labbmus är inte sunt förnuft utan ren och skär jävla dårskap.

Ni är välkomna tillbaka till verkligheten när ni vill. Sunt förnuft sa musen...

Du menar den helt nya tekniken som har funnits i över 30 år?

Att kalla det för frankenvaccin bevisar bara vilken mupp du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in