Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
I absoluta tal handlar det om extremt få, och vi har precis som under förra sommaren (utan vaccin) en lugn period.
Men den viktigaste kommentaren är att vi inte har fått in Delta ännu. Jämför med närmast fullvaccinerade länder. Israel delar mest generöst info, och trots att den absoluta majoriteten i Israel är fullvaccinerade, så är de flesta på deras IVA fullvaccinerade. De har Delta. Delta verkar just ha kommit hit på allvar nu, via fullvaccinerade som varit på semester i Sydeuropa.
Eller så kommer vi att klara oss ganska bra mot Delta, eftersom man lät covid sprida sig okontrollerat i Sverige, så att vi har många som har naturligt skydd? Hösten och vintern kommer att ge svar.
Vaccinet ger inget 100 procentigt skydd.
Vad jag förstår så handlar det om 90 procent och eventuellt lägre när det gäller Delta.
Personligen så har jag alltid varit emot lockdowns,och tycker att samhället överreagerat när det gäller Covid.
Trots detta så ser jag definitivt vaccin som ett komplement till skydd för individen ifråga..tillsammans med common sense Covid åtgärder som att hålla avstånd mm.
Jag förstår inte rädslan inför att ta vaccinet.That´s all.
Jag ser fortfarande ingen oomstridd fakta som entydigt pekar emot att vägran att ta vaccin skulle vara den för majoriteten individer bästa vägen framåt.Däremot finns onekligen fakta som pekar i den motsatta riktningen.
Jag är i mångt och mycket en common sense person..och det är en inriktning som har tjänat mig väl långt in i den medelålder jag nu befinner mig.
Jag har röstat på SD sedan 2006 på grund av common sense,och jag har tagit exakt samma inriktning när jag valt att vaccinera mig två doser emot Covid.
Jag har mycket svårt att se något annat beslut som kan vara mera jordbundet och jag ifrågasätter de diverse olika förklaringar jag sett gällande att inte ta vaccin.
Inte för att jag bryr mig nämnvärt.Don efter person och det egna ansvaret skall alltid understrykas.
Det är mera ifrån en rent intellektuell synpunkt som det blir lite irriterande.