2021-06-01, 05:20
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Lexbase har blivit stämda för förtal och där blev de friade. Du har inte hört om det eller?

Förtal tror jag inte fungerar då de rundar lagen genom att leka tidning med utgivarbevis. Men de är ansvariga för att deras databas är uppdaterad och inte är inaktuell. De kan tex inte ha kvar register som Polisen gallrat. Då bryter de mot datalagen. Tror det är enklaste sättet att få dit dom innan det blivit en lagändring som verkar vara på g. Du kan nog få svårt att få ersättning men dom kan åka på saftiga böter.
Citera
2021-06-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Förtal tror jag inte fungerar då de rundar lagen genom att leka tidning med utgivarbevis. Men de är ansvariga för att deras databas är uppdaterad och inte är inaktuell. De kan tex inte ha kvar register som Polisen gallrat. Då bryter de mot datalagen. Tror det är enklaste sättet att få dit dom innan det blivit en lagändring som verkar vara på g. Du kan nog få svårt att få ersättning men dom kan åka på saftiga böter.

Skönt att höra.
Vet du vad lagändringen kommer innebära?
Vore intressant ifall någon kunde länka där man kan läsa mer.
Tack
Citera
2021-06-09, 11:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tryckfrihetsförordningen skyddar inte mot åtal för förtal. Däremot blir det ju ett tryckfrihetsbrott med allt det innebär med jury o.s.v.

Om jag minns rätt åtalades Lexbase för förtal, men frikändes.
Citera
2021-06-11, 02:27
Medlem
Citat:

Förtal kan man åka dit på, det spelar ingen roll om det finns utgivningsbevis eller inte.

Jo, man får definitivt ha kvar "uppgifter som polisen gallrat" i en databas. Förstår inte hur du kan tro att det skulle bryta mot någon lag?
Citera
2021-06-13, 23:47
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tryckfrihetsförordningen skyddar inte mot åtal för förtal. Däremot blir det ju ett tryckfrihetsbrott med allt det innebär med jury o.s.v.

Om jag minns rätt åtalades Lexbase för förtal, men frikändes.

JK lade ner alla allmänna åtal, ingen av de föreundersökningarna ledde till åtal.

Några lämnade in en enskilt åtal till domstolen, men juryn röstade nej i samtliga fall, så då blir det automatiskt frikännande.
Citera
2021-07-28, 09:43
Medlem
Nusvar AB (mrkoll.se) har utgivningsbevis och Simon Krantz är VD för företaget. Han saknar laglig
folkbokföringsadress utan är skriven på Kivra men Kivra har inga avtal med Nusvar AB. För att få utgivningsbevis så skall ansvarige utgivaren, Simon Krantz, var folkbokförd i Sverige men p.g.a. av han saknar laglig folkbokföringsadress så borde utgivningsbeviset dras in. Ansvarige utgivaren får inte ha sin hemvist utomlands. Han betalar inkomstskatt i Sverige men Skatteverket har enl. uppgift inte lyckats nå honom gällande hans folkbokföringsadress.
Citera
2021-08-01, 16:06
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Vart ifrån hämtar Mrkoll sina telefonnummer?
"Vi uppdaterar våra telefonnummer dagligen och hittar telefonnummer som andra tjänster saknar. Bäst koll på nummer helt enkelt! "

Hittar ett nummer här på Mrkoll men ingen annanstans nämligen
Citera
2021-08-01, 21:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boa4060
Nusvar AB (mrkoll.se) har utgivningsbevis och Simon Krantz är VD för företaget. Han saknar laglig
folkbokföringsadress utan är skriven på Kivra men Kivra har inga avtal med Nusvar AB. För att få utgivningsbevis så skall ansvarige utgivaren, Simon Krantz, var folkbokförd i Sverige men p.g.a. av han saknar laglig folkbokföringsadress så borde utgivningsbeviset dras in. Ansvarige utgivaren får inte ha sin hemvist utomlands. Han betalar inkomstskatt i Sverige men Skatteverket har enl. uppgift inte lyckats nå honom gällande hans folkbokföringsadress.

Ja detta vet alla redan, det har skrivits 2411 gånger i tråden trollkonton som nyligen registrerats, precis som ditt eget.

Var glad att han betalar skatt iaf. Det är det många som listas på mrkoll som inte gör.
Citera
2021-08-02, 22:35
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
"Vi uppdaterar våra telefonnummer dagligen och hittar telefonnummer som andra tjänster saknar. Bäst koll på nummer helt enkelt! "

Det finns telefonnummer ibland i en handling som är bilaga till polisens förundersökning.
Citera
2021-08-03, 11:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83

Beror ju vad man menar med bra koll på numren.

Jag hittar tre nummer när jag söker på mig själv.

Ett gammalt nummer, som jag inte har avänt på 10 år. Och sedan två nummer som jag aldrig har haft, men ser att numret används av en hyresgäst på en adress som jag bodde förut.

Jag tror de köper kunduppgifter ifrån kundklubbar och sådana där företag som erbjuder gratistävlingar där man kan vinna saker om man anger kontaktuppgifter (ibland ger jag falska uppgifter i sådana för att undvika telefonförsäljare). Oftast så finns det i villkoren att uppgifterna får säljas för marknadsföringsändamål.

De har inte mitt korrekta nummer.
Citera
2021-08-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja detta vet alla redan, det har skrivits 2411 gånger i tråden trollkonton som nyligen registrerats, precis som ditt eget.

Var glad att han betalar skatt iaf. Det är det många som listas på mrkoll som inte gör.

Hela Sverige är listade där?

Vad har betala skatt med något med det här att göra?

Finns nog gott om människor uthängda på mrkoll som betalar skatt och inte vill bli uthängda där.
Citera
2021-08-20, 16:18
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Beror ju vad man menar med bra koll på numren.

Jag hittar tre nummer när jag söker på mig själv.

Ett gammalt nummer, som jag inte har avänt på 10 år. Och sedan två nummer som jag aldrig har haft, men ser att numret används av en hyresgäst på en adress som jag bodde förut.

Jag tror de köper kunduppgifter ifrån kundklubbar och sådana där företag som erbjuder gratistävlingar där man kan vinna saker om man anger kontaktuppgifter (ibland ger jag falska uppgifter i sådana för att undvika telefonförsäljare). Oftast så finns det i villkoren att uppgifterna får säljas för marknadsföringsändamål.

De har inte mitt korrekta nummer.

Skattedeklarationer är offentliga handlingar som resulterar i mrkoll och ratsit som tar all sin info från dom och säljer det vidare till sånna som har intresse för att se vad folk tjänar i lön och hur mycket pengar dom kan utpressas på.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hela Sverige är listade där?

Vad har betala skatt med något med det här att göra?

Finns nog gott om människor uthängda på mrkoll som betalar skatt och inte vill bli uthängda där.

Betalar man skatt så kan man aldrig hävda att man ska få sin identitet och adress skyddad eftersom skatter betalas offentligt av företag eller folk som tror att dom är skattenummer på företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in