2021-08-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Kommit nånvart med konspirationsteorierna än? Är väl det jag mest sitter och undrar över egentligen.

Edit: Glömde: (FB) Corona kom från ett labb i Wuhan?
https://www.thetimes.co.uk/article/first-covid-carrier-probably-chinese-scientist-says-who-jh78fxx79
Citera
2021-08-20, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Innan hysterin lamslog världen stod det "i huvudsak tros smittspridning ske genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar".

Man måste också förstå att det är en fråga om sannolikheter. Du kan smittas på många sätt, genom ögonvitan, dela butt-plugg, blodtransfusion osv. Det betyder inte att det är vanligt.

Skulle tippa att minst 90% av smittoöverföringen sker genom luftsmitta. 10% genom kontaktsmitta där ev handtvätt skulle hjälpt.
Ändå låder de allmänna råden att man ska tvätta händerna och hålla avstånd. Att råden ser ut så beror inte på det medicinska, utan på vad det är samhället mäktar med. Det är garanterat viktigare att inte dela inomhusluft med andra främmande människor än att tvätta händerna, men eftersom det inte fungerar i vardagen i många miljöer ges inga sådana råd. Det är hyckleri.
Citera
2021-08-20, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du menar att någon annan loggade in på ditt konto och skrev följande:

Då förstår jag varför du inte vill backa upp det starkare, case closed.

Jasså du hakade upp dig på det, här får du:

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/aktuelt/nyheder/2021/notat---vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne.pdf?la=da

Citat:
For covid-19 infektion med deltavarianten ligger effektiviteten lidt lavere 14 dage (7 dage for
Comirnaty) efter anden vaccinedosis og er 78,8%

Dvs 8 ggr lägre risk för smitta, fast kanske bäst jag skriver 7,88 ggr lägre så du inte hakar upp dig på det med.
Citera
2021-08-20, 15:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Blir alla testade i Israel? Kan ju vara så att folk med vaccin blivit smittade men visar mindre symptom då vaccinet verkar skydda mot allvarligare sjukdom. Isf är detta en väldigt dålig grund att stå på om man diskuterar vilka som sprider sjukdomen mest. Men gå gärna in på djupet så vi förstår hur du tänker

Jag varken bor eller jobbar i Israel så jag kan inte svara på din fråga.
Jag tänker att jag svarade på geniet kajusis påstående att majoriteten av smittade är fullvaccinerade.

Personligen är jag dock den första att hävda att antalet smittade är oväsentligt i detta skede av pandemin. Det enda fokuset bör vara på hur många som blir allvarligt sjuka. Om man tack vare vaccin får lite snuva är en icke-fråga.
Citera
2021-08-20, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Fransmännen viker sig inte.

Fortfarande bara 69% som har vaccinerat sig. Vad är nästa steg för Macron? Pistolhot?

Bara?
Fransmännen har 5% fler som är fullvaccinerade än vad vi har i Sverige.
Citera
2021-08-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle tippa att minst 90% av smittoöverföringen sker genom luftsmitta. 10% genom kontaktsmitta där ev handtvätt skulle hjälpt.
Ändå låder de allmänna råden att man ska tvätta händerna och hålla avstånd. Att råden ser ut så beror inte på det medicinska, utan på vad det är samhället mäktar med. Det är garanterat viktigare att inte dela inomhusluft med andra främmande människor än att tvätta händerna, men eftersom det inte fungerar i vardagen i många miljöer ges inga sådana råd. Det är hyckleri.
Genom luften - ja. Det kan vi enas om.

Men att viruset skulle ligga kvar i luften, och smitta någon som kommer dit fem minuter senare - nej.
Citera
2021-08-20, 15:39
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, i närheten är nog något tiotal meter när det gäller coronavirus.

Om viruset smittar som luftburet skulle det vara rätt många som tyckt att de hållit ordentliga avstånd till andra och plötsligt blivit smittade ändå.
Så verkar det inte vara.

Hur tänker du dig att folk ska veta när de blir smittade, när inkubationstiden tros vara från en vecka till en månad? Jag känner till folk som isolerat sig mestadels, och hållit ordentliga avstånd, men ändå blivit sjuka. Vad är det du tänker dig att de som smittats har gjort med andra människor?

Ingen kan handla i en butik på 10 meters avstånd, t ex. Passera en granne i trappen. O s v, o s v.
Citera
2021-08-20, 15:44
Medlem
Citat:
Jo men du har ju också konstaterat att det är jag som suttit i karantän som lett till att pensionärer suttit fängslade och dött samtidigt som du säger att karantän är något bra. Så dina känslomässiga slutsatser är ju skitsamma, dom går ju inge bra har du inte märkt det ännu.

Satt i karantän tills äldre och riskgrupper blivit full-vaccinerade. Till skillnad från dom som tar vaccin för andras skull men inte satt i karantän när det behövdes, hycklare var ordet. Enkelt att "göra saker för andra" när man själv inte behöver offra något..
Brukar du sitta i ”karantän” tills äldre och riskgrupper fått sina influensavaccin också? Går i ide runt vecka 40 och väntar på klartecken från FHM?
Senast redigerad av HalHandyman 2021-08-20 kl. 15:52.
Citera
2021-08-20, 15:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo men du har ju också konstaterat att det är jag som suttit i karantän som lett till att pensionärer suttit fängslade och dött samtidigt som du säger att karantän är något bra. Så dina känslomässiga slutsatser är ju skitsamma, dom går ju inge bra har du inte märkt det ännu.

Satt i karantän tills äldre och riskgrupper blivit full-vaccinerade. Till skillnad från dom som tar vaccin för andras skull men inte satt i karantän när det behövdes, hycklare var ordet. Enkelt att "göra saker för andra" när man själv inte behöver offra något..

Det var du som sa att du karantänat? Jag tog tillbaka mitt uttalande att det gällde just dig. Ja karantän är något bra om man sätter smittade i karantän. Att behöva sätta sig i karantän för att folkhälsomyndigheten inte gör sitt jobb är mindre bra.

Jag har också suttit i karantän då jag tar hand om en äldre släkting, nu är vi båda fullvaccinerade och det känns skönt, vi är inte rädda för vaccinet. Så att kalla mig hycklare ger dig inte credits precis.
Citera
2021-08-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, nu 105 länder. 35 länder rapporterar ökad överdödlighet, 28 länder en minskande överdödlighet sedan senaste rapporteringen. Största ökningar i Belarus, Uruguay, Colombia, Oman, Kosovo, Franska Guyana. Flera av dessa länder rapporterar stora ökningar sedan senaste rapporteringen pga av att de uppdaterat ett större tidspann inkluderande "andra vågen". Största minskningar i Mexico, Peru, Liechtenstein, San Marino, Mayotte, Uzbekistan. Högsta överdödligheten finns i Peru, Ecuador, Bolivia, Mexico, Nicaragua, Colombia med 47-130% överdödlighet.

Sverige minskar från 4,2% till 4,1% och ligger på plats 93 av de 105 länderna.

Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 105 länder. Största ökningar i Bolivia, Paraguay, Kanada, Nordirland, Peru, Estland. Största minskningar i Albanien, Cypern, Azerbaijan, Ecuador, Monaco, Spanien. Högsta överdödligheten finns i Peru, Ecuador, Bolivia, Mexico, Nicaragua, Colombia med 47-130% överdödlighet. Sverige minskar något från 4,1 till 4,0% och ligger fortsatt på en jämförelsevis låg överdödlighet bland dessa länder, 93 plats av 105 länder.

I juli månad 2021 för några utvalda länder i Europa visas en relativt hög dödlighet i Estland, Danmark, Skottland, Portugal, Litauen, Finland, Spanien som spänner mellan 19,5% till 4,9%. Underdödlighet finns i Schweiz, Sverige, Norge, Frankrike, Belgien med -5,6 till -1,3%.

Citera
2021-08-20, 16:18
Medlem
Vilket covid-vaccin ska jag ta av de som finns?

Någon som ger mindre biverkningar och vilket har bäst skydd
Citera
2021-08-20, 16:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
http://www.bilddump.se/bilder/20210820145530-85.188.73.6.png
Ovan är en bilddump från https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general (google translate översatt). Diagrammet visar antal pågående infektioner med vaccinationsstatus. Per 100k invånare i åldersgrupperna.

Your move!

Du kan ju kontra med att i absoluta tal är det fler fall bland fullvaccinerade än bland ovaccinerade. Jag undrar om din hjärnkapacitet klarar av att klura ut varför det kan vara på det sättet.

Kanon! Tack för att du orkar fortsätta överbevisa folieskallarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in