2021-08-20, 08:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ärligt tror jag inte talibanerna tänkt så långt. Min gissning är att de fått löften om pengar ifall de hindrar en massflykt till omgivande länder.

Talibanerna hade ju vunnit på att låta folk fly. Mindre motstånd inom landet, bättre rykte utomlands och inget behov av att hitta förrädare och straffa dessa med sina brutala metoder.
Iran har säkert slängt in lite pengar för att få stopp på folkvandringarna. Dessutom är regimen där inte främmande att själva dela ut pisk. Varenda grannland är intresserade av att talibanerna håller folk kort.
Citera
2021-08-20, 08:39
Avstängd
Citat:
Har tidigare hört och skrivit att talibanerna inte verkade ha nåt emot att afganer flyr landet och utifrån den tanken har man ju också haft hela diskussionen om att afganer i stora mängder skulle komma till Sverige och andra länder, men främst Sverige.

Det verkar dock som att talibanerna stänger alla gränser och möjligheter att lämna landet och tillåter bara utländska medborgare att göra så.

Om detta stämmer och fortsätter så, då är det istället återigen teorin att Afganistan blir ett stängt land som ingen kommer att bry sig om de närmaste 50 åren. Som nordkorea ungefär.

Kanske även det en inbillad ytterlighet, men känns inte omöjligt.

Vi har ett möjligt inbördeskrig också där många som vill ha krig hejar på och finansierar.

Det blir kanske stängt, men folk kommer bry sig därför att det blir en plantskola för nya terrorister. Terrängen, svår, gör det dock svårare att kontrollera för talibanerna än Nordkorea. Nordkorea är väl mycket mindre också i geografin.
däremot tror jag inte på taktiken att upprätta relationer med talibanerna för att det skulle ge de "goda" talibanerna förtur. Den taktiken har misslyckats så många ggr förut. Bäst är att isolera dem, så får de bli en pakistansk koloni.
Citera
2021-08-20, 08:41
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Jag tror att talibanerna helst vill sälja merparten av vapnen och bara behåller det som kan vara användbart i praktiken för deras del.

De såg ju själva att afganer efter 20 års utbildning inte kunde hantera vapnen.
Utan att foliehatten sitter för tight så antar jag att det sitter lite spårningsutrustning här och där i prylarna.
Citera
2021-08-20, 08:44
Medlem
Ratads avatar
Varför åkte hudingarna radiobilar och lekte i gymmet? Det är väl haram? Nog för att det säkert blir trist i längden att smygböga ute på landsbygden men västerländsk underhållning som dessa måste väl ändå göra Allah alldeles runkprovocerad?
Citera
2021-08-20, 09:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Varför åkte hudingarna radiobilar och lekte i gymmet? Det är väl haram? Nog för att det säkert blir trist i längden att smygböga ute på landsbygden men västerländsk underhållning som dessa måste väl ändå göra Allah alldeles runkprovocerad?
Du tror inte att de drev med västvärlden?
Är det verkligen så svårt att förstå?
Tydligen!!! 🥱
Citera
2021-08-20, 09:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du tror inte att de drev med västvärlden?
Är det verkligen så svårt att förstå?
Tydligen!!! 🥱
Det kvittar. Allah uppskattar inte troll som begår haram.
Citera
2021-08-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Läs då det du skrev igen och speciellt det jag har fetat:

Majoriteten av afghanerna anser som sagt att det bara finns en tolkning av sharia så självklart ställer de då upp på talibanernas tolkning av sharia.

Varför är det självklart att det är just talibanernas tolkning de ställer upp på?
Citera
2021-08-20, 10:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det kvittar. Allah uppskattar inte troll som begår haram.
Jo då, i Allahs tjänst!
Citera
2021-08-20, 10:03
Medlem
Dilzoss avatar
Hejsan Aftonbladet har en artikel med rubrik

"Talibanernas hemliga jakt på motståndare

Underrättelserapporten avslöjar Talibanernas lömska taktik Offentliga avrättningar"

På bilden ses Talibaner med riktiga monstruösa vapen, jag är nyfiken på modell och ursprung, inte riktigt äldre typ Kalashnikov som varit standard det ser ut som något elitförband skulle använda.

Jag förstår att gemene Afghan springer.
Citera
2021-08-20, 10:07
Medlem
Citat:
Propagandasyften kanske, vilket antagligen skulle göra det OK. Sedan tror jag inte att många av dem skulle tveka att hyckla så länge det gagnar dem själva.
Citera
2021-08-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Propagandasyften kanske, vilket antagligen skulle göra det OK. Sedan tror jag inte att många av dem skulle tveka att hyckla så länge det gagnar dem själva.

Läste någonstans att de har stängt nöjesparken nu så det lär väl inte komma in fler roliga bilder med talibaner som roar sig.
Citera
2021-08-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilzos
Hejsan Aftonbladet har en artikel med rubrik

"Talibanernas hemliga jakt på motståndare

Underrättelserapporten avslöjar Talibanernas lömska taktik Offentliga avrättningar"

På bilden ses Talibaner med riktiga monstruösa vapen, jag är nyfiken på modell och ursprung, inte riktigt äldre typ Kalashnikov som varit standard det ser ut som något elitförband skulle använda.

Jag förstår att gemene Afghan springer.
Ser ut som M16 / M4-varianter. Kanske plockat från de afghanska styrkorna. För gemene afghan tror jag inte det spelar någon större roll vilket vapen som bärs. Talibanerna är ju sjuka i huvudet och saknar gränser för sadism och tortyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in