2021-08-20, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Stämmer ju inte.
Befriat landet från de utländska ockupanterna? De lämnade landet om du missat det, vilket ledde till en kollaps i världens mest korrupta land.
Nu kommer rapporter som tillbaka visar (den mognad) du hänvisar till ex kvinnor tvingas inomhus, prygling och mord rapporteras, av mina kontakter kvar i landet sker utfrågning av Afghaner som jobbat på ambassader, dessutom Afghanistan+Taliban analytiker ser det som en lögn innan allt är etablerat som regering etc. då kommer det gå tillbaks i gamla taliban tänket.
Eftersom hela fria västvärlden inte kommer acceptera talibanstyret så finns bara kommuniststater kvar att göra affärer med. Räknar inte Pakistan då de inte bidrar nämnvärt ekonomiskt.
Låt talibanerna hållas, inte vårt problem och vill de piska kvinnor och hugga händer väl bekomme.
Vi har slösat nog med pengar på dessa skitmänniskor.
Citera
2021-08-20, 07:06
Medlem
Nu knackar dom dörr.....NU börjar Slakten får vi se film snart....
Citera
2021-08-20, 07:22
Medlem
kompjuters avatar
"80% procent av de som flyr är kvinnor och barn"
Detta enligt TV4.
LMAO.. 🤣😂🤣😂😂😂🤣😂

Varför måste de ens säga det... hmmm, undrar varför 🤔
Citera
2021-08-20, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Mycket diskussion om Kina och investering i Afghanistan. Ser det som en rent sagt omöjlighet faktiskt. Dels Afghanistans geografi, mycket av de saftiga mineralerna ligger låååångt långt i bergen att även om det går att utvinna det är det ekonomiskt inte lönbart. Det är så mycket berg och infrastrukturen är bokstavligen kaotiskt att det krävs investeringar av den klass som ingen skådat tidigare.

Har också hört och läst att det skulle vara en anledning till att råvarorna är orörda, inte bara att landet i övrigt är farligt, opålitligt och fullt med korruption överallt.
Citera
2021-08-20, 07:49
Medlem
Har tidigare hört och skrivit att talibanerna inte verkade ha nåt emot att afganer flyr landet och utifrån den tanken har man ju också haft hela diskussionen om att afganer i stora mängder skulle komma till Sverige och andra länder, men främst Sverige.

Det verkar dock som att talibanerna stänger alla gränser och möjligheter att lämna landet och tillåter bara utländska medborgare att göra så.

Om detta stämmer och fortsätter så, då är det istället återigen teorin att Afganistan blir ett stängt land som ingen kommer att bry sig om de närmaste 50 åren. Som nordkorea ungefär.

Kanske även det en inbillad ytterlighet, men känns inte omöjligt.

Vi har ett möjligt inbördeskrig också där många som vill ha krig hejar på och finansierar.
Citera
2021-08-20, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Jag har grävt lite djupare och dragit följande slutsats. Talibanernas främsta inkomstkälla och militära försörjning kommer från Pakistan och dess säkerhetstjänst. USA finansierar Pakistan och ville således att Talibanerna skulle ta över. CIA har gjort en överenskommelse med Talibanerna att dela på vallmoinkomsterna så CIA behöver bara övervakarna att de får sina överenskomna andel, behöver inte ha beväpnad personal på plats.

Den grupp som styr USA vill ha det som utspelas. Vilken den gruppen är exakt blir en rolig övning för oss att utreda.

Det har ofta sagts att USA ville ha opiumodlingen eftersom den sköt upp i höjden när amerikanerna tog kontroll över Afganistan.

Jag tror att många i USA är väldigt besvikna över det eftersom drogdöden blivit så påtaglig och omfattande i USA. Skjutningar och överdoser. Sverige har inte riktigt så illa, men är ändå tydligt sämst i Europa i den här frågan.

Många som vill stoppa talibanerna oroar sig nog för att just opiumodlingen ska minska.
Citera
2021-08-20, 07:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har tidigare hört och skrivit att talibanerna inte verkade ha nåt emot att afganer flyr landet och utifrån den tanken har man ju också haft hela diskussionen om att afganer i stora mängder skulle komma till Sverige och andra länder, men främst Sverige.

Det verkar dock som att talibanerna stänger alla gränser och möjligheter att lämna landet och tillåter bara utländska medborgare att göra så.

Om detta stämmer och fortsätter så, då är det istället återigen teorin att Afganistan blir ett stängt land som ingen kommer att bry sig om de närmaste 50 åren. Som nordkorea ungefär.

Kanske även det en inbillad ytterlighet, men känns inte omöjligt.

Vi har ett möjligt inbördeskrig också där många som vill ha krig hejar på och finansierar.

Ja jag tror talibanerna är rädda att landet dräneras på kunskap och resurser om afghanska nyckelpersoner lämnar landet med väskor med pengar......Därför stopp nu för evakueringen av afghaner av olika sorter som fätt löfte att komma till väst. Jag tror talibanerna behöver de här människorna och deras pengar och talanger. Landets funktioner numera är inte medeltida. Hmmmm.
Citera
2021-08-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja jag tror talibanerna är rädda att landet dräneras på kunskap och resurser om afghanska nyckelpersoner lämnar landet med väskor med pengar......Därför stopp nu för evakueringen av afghaner av olika sorter som fätt löfte att komma till väst. Jag tror talibanerna behöver de här människorna och deras pengar och talanger. Landets funktioner numera är inte medeltida. Hmmmm.

Ärligt tror jag inte talibanerna tänkt så långt. Min gissning är att de fått löften om pengar ifall de hindrar en massflykt till omgivande länder.

Talibanerna hade ju vunnit på att låta folk fly. Mindre motstånd inom landet, bättre rykte utomlands och inget behov av att hitta förrädare och straffa dessa med sina brutala metoder.
Citera
2021-08-20, 08:01
Medlem
Jag kommer ihåg att jag diskuterade med en annan medlem varför Afghanistan inte blev som Tokyo. Det finns självklart hundra anledningar. Men som jag sa en av morötterna i Afghanistan är inte att starta ett stort företag för att få massor med tjejer. Du blir till gift till tjejer. Vilka tror ni är det som kommer få gifta sig med dom "bra " tjejerna nu ? Jo dom som har krigat för Talibanerna såklart. Talibanerna kommer ha förtur på att gifta sig med tjejer.... Stackars flickor alltså...

https://www.youtube.com/watch?v=hicRA1Ni8Oc
Citera
2021-08-20, 08:31
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vissa verkar ju tro att de nu har tillgång till precis allt USA har, men de hade väl såpass god insikt att inte ge afghanerna någon sofistikerad materiel.
Jupp. De började på så oerhört låg nivå så många miljarder av det militära biståndet gick ju åt att diskutera med rekryterna varför man inte kan fika fem gånger i timmen eller bli kränkt över att korpralen tillhör en annan inavlad hillbillyklan än fyra andra i patrullen. Det mest avancerade armén fick var väl granatkastare och rödpunktsikten och hyggligt moderna M4/M16. Lite pansarskott och kulsprutor som talibanerna kunde plocka på sig.

Resten gick väl åt till fordon.
Citera
2021-08-20, 08:33
Medlem
https://twitter.com/NadiaMomand/status/1428598802412449800

En kvinnlig journalist frågar entaliban om demokrati och att kvinnor väljs in i regering.

Reaktionen är att han inte kan hålla sig för skratt.
Citera
2021-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jupp. De började på så oerhört låg nivå så många miljarder av det militära biståndet gick ju åt att diskutera med rekryterna varför man inte kan fika fem gånger i timmen eller bli kränkt över att korpralen tillhör en annan inavlad hillbillyklan än fyra andra i patrullen. Det mest avancerade armén fick var väl granatkastare och rödpunktsikten och hyggligt moderna M4/M16. Lite pansarskott och kulsprutor som talibanerna kunde plocka på sig.

Resten gick väl åt till fordon.

Jag tror att talibanerna helst vill sälja merparten av vapnen och bara behåller det som kan vara användbart i praktiken för deras del.

De såg ju själva att afganer efter 20 års utbildning inte kunde hantera vapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in