Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Det du inte får göra i Sverige är att sprida rent hat mot folkgrupper, tex säga att alla muslimer är skräp. Men det är lagligt i Sverige att kritisera folkgrupper eller deras beteenden mm, om du gör det på ett sakligt sätt. Och det tycker jag är en bra lag, eftersom den minskar mängden osaklig och felaktig information som sprids i samhället.
Och en läkare måste inte utföra aborter, om han inte jobbar på en avdelning som utför aborter.
Och eftersom Sverige är en demokrati, så kan lagarna ändras om folket vill, och du kan kritisera lagarna hur mycket du vill.
Så på det hela är Sverige ett mycket friare land än ett talibanstyrt Afghanistan.
Och om tex en afghansk kvinna eller flicka känner sig förtryckt i Afghanistan, och om svensk lag håller med om att hon är förtryckt och utsatt för saker som är olagliga i Sverige, då är det enda rätta att ge henne asyl i Sverige.
Tex om en afghansk flicka skulle komma till Sverige och berätta att hennes föräldrar har hållit henne inlåst i en källare dygnet runt under flera månader, vad är det då för skillnad mellan henne och en svensk flicka som berättar samma sak?
Att det är lagligt i Afghanistan för föräldrarna att hålla sina döttrar inlåsta i källare?
För det var det i princip enligt talibanerna under deras förra styre:
"During the Taliban's five-year rule, women in Afghanistan were essentially put under house arrest, and often forced to paint their windows over so that no one could see in or out. Some women who once held respectable positions were forced to wander the streets in their burqas selling everything they owned or begging in order to survive."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Women_in_Afghanistan#Mujahideen_and_Taliban_era
Och jag tycker det är du som förolämpar hela kvinnosläktet, när du tror att kvinnor inte har något emot att bli tvingade att bära slöja. Och slöjtvång är bara en del av ett ännu större förtryck, som talibanerna har utsatt kvinnorna i Afghanistan för.
Typ som de stjärnor som nazisterna tvingade judarna att bära på kläderna. En helt onödig lag, och onödiga lagar är ett tecken på galenskap hos de som stiftar dem.
Men du kanske anser att slöjtvång är nödvändigt?
Förklara gärna hur du tänker i så fall.
Du bekräftar med detta inlägg allt jag säger. "Det är en bra lag tycker jag" spelar ingen roll. Många i Afghanistan tycker - bevisligen - att Sharia-lagarna också är bra lagar. Du är alltså talibanen i sammanhanget.
Hur HMF-lagstiftningen fungerar är en annan sak du är totalt obildad om, men det är inte denna tråd som det ska diskuteras i. Utbilda dig själv innan du uttalar dig om saker du inte vet någonting om.
Du har fortfarande inte svarat på frågan dock. Var ska svenskar som inte håller med om detta söka asyl? Varför ska Sverige vara det enda landet i världen som tar emot brottslingar från resten av världen och erbjuder dem asyl, bara för att vi har ett överskott av känslomässigt styrda personer?
Du är fortfarande lika löjlig som förut när du pratar om slöjorna. Varje mening jag läser gör mig mer övertygad om du helt enkelt inte har bättre argument i frågan och borde hålla tyst. Till och med Sveriges regering har inget emot slöjor när de åker utomlands för att representera Sverige.
Allt detta tar inte ens upp de praktiska konsekvenserna av det hela - nämligen att samma system och samma förtryck som du verkar emot redan har spridits till Sverige, på grund av precis samma naiva inställning till verkligheten som du har. Kulturen i Afghanistan är inte geografiskt betingad, utan följer med afghanerna. Det du klagar på om Sharia händer redan i Sverige idag, och du är medskyldig till det. Hur känns det? Säkert får du flera likes på Facebook för dessa tårfyllda uttalanden, men är det verkligen värt det att vi ska ha shariapoliser även i Sverige bara för att du ska få likes?
Afghanistan är afghanernas. De har inte bättre styre än de förtjänar. Det som hände med ANA är ett bra bevis på detta - de
mänskliga rättigheter som de skulle försvara verkar inte ha speciellt mycket värde bland dem. Afgnaherna har gjort sitt val, och du har helt enkelt ingen rätt att bestämma i frågan. Som tur är. Tyvärr så finns det politiker i Sverige som har en lika infantil syn på saken som du dock.