2021-08-19, 23:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Fortfarande män som kommer styra Afghanistan vare sig du förespråkar demokrati eller inte.

Sverige kan ju börja med att sluta skicka vapen. Ganska enkelt eller?

Jaha vad har det med vad jag skrev att göra?
Är man demokrat ska man inte sitta i Sverige och bestämma hur de ska styra sitt land eller vilka lagar som ska gälla där.

Jag anser att Sverige aldrig skulle skickat någonting till Afghanistan och vi ska heller inte ta emot afghanerna.
Citera
2021-08-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Fint. Men tillgång på mat, vatten, bränsle, ammunition m.m. blir kanske svårt i längden utan försörjning utifrån. Jag hoppas de blir en styrka att räkna med.

Talibanerna kommer att krossa dom. Det behövs fred nu. Inte inhemska terrorister och då menar jag inte talibanerna.
Citera
2021-08-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu får du gärna läsa på lite vad talibanerna gjorde under sin tid vid makten förra gängen. Verkar som vissa som skriver här inte ens var född under den tiden, men jag minns!
Sen har jag inte nämnt något om U.S.A, jag är mer förbannad på Sveriges skit regering. Nu får vi mer skäggbarn hit, var så säker!
Jag är väl medveten om vad de gjorde förra gången och deras regim höll i ungefär fem år. Detta är de huvudsakliga "take aways" från talibanernas nya policy. Från Asian Times journalisten Pepe Escobar om talibanernas presskonferens;

Citat:
1) No problem for women to get education all the way to college, and to continue to work. They just need to wear the hijab (like in Qatar or Iran). No need to wear a burqa. The Taliban insist, “all women’s rights will be guaranteed within the limits of Islamic law.”

2) The Islamic Emirate “does not threaten anyone” and will not treat anyone as enemies. Crucially, revenge – an essential plank of the Pashtunwali code – will be abandoned, and that’s unprecedented. There will be a general amnesty – including people who worked for the former NATO-aligned system. Translators, for instance, won’t be harassed, and don’t need to leave the country.

3) Security of foreign embassies and international organizations “is a priority.” Taliban special security forces will protect both those leaving Afghanistan and those who remain. A strong inclusive Islamic government will be formed. “Inclusive” is code for the participation of women and Shi’ites.

4) Foreign media will continue to work undisturbed. The Taliban government will allow public criticism and debate. But “freedom of speech in Afghanistan must be in line with Islamic values.”

5) The Islamic Emirate of Taliban wants recognition from the “international community” – code for NATO. The overwhelming majority of Eurasia and the Global South will recognize it anyway. It’s essential to note, for example, the closer integration of the expanding SCO – Iran is about to become a full member, Afghanistan is an observer – with ASEAN: the absolute majority of Asia will not shun the Taliban.

Du kan också lyssna till talibanernas presskonferens här på Sky News för att se till så att jag inte ljuger.

https://www.youtube.com/watch?v=PtPgzwf9Ux8

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Färre hade troligen behövt dö i kriget mot Afghanistan, om USA hade haft som mål att kolonisera landet permanent, istället för att bara byta ut regeringen och sen lämna landet. Kolonisering har funkat bra historiskt, eftersom kolonialmakten då har infört ett modernt styre och tvingat folket att utbilda sig mm. Och USA hade kunnat ge många fler, kanske alla, afghaner amerikanskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd, och även startat företag i Afghanistan och låtit amerikanska medborgare bo där. Det hade hjälpt till med moderniseringen av landet.
Ja, USA hade lyckats om de varit villiga att omformulera den afghanska kulturen. Jag hade först delat upp landet i nya länder eftersom Afghanistan är en imperialistisk konstruktion från 1700-talet. Det är inte ett riktigt land i någon mening. Utgångspunkten bör alltid vara att konstruera stabila och mjukt auktoritära socialkonservativa etnostater - sådana tenderar att ha störst framgång i tredje världen.

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Mycket pålitlig källa är du så korkad på riktigt?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Den officiella förklaringen till kriget i Afghanistan var att Talibanerna hjälpte Al Qaida. Detta delas nog av de flesta. Var du gammal nog att komma ihåg 9/11?
Senast redigerad av Edgerton 2021-08-19 kl. 23:35.
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag är demokrat och förespråkar att folket i Afghanistan ska bestämma över vad som gäller där, det är inte vår sak i Sverige att styra över. Är du demokrat?
Du fattar inte vad demokrati är!
Och fortfarande räknas inte ett talibanskr styre som en demokrati, men det har du tydligen svårt att fatta!

Undra vem som är lågintelligent egentligen?
Du platsar definitivt in på en av dem.
Så jävla fyrkantigt tyckande!
Alla kriterier uppfyllda för att vara en äkta mansgris!
Citera
Medlem
Ett tag såg det ut som om talibanerna skulle bevilja utresa för lokalanställda afghaner och tolkar och Sverige hade flygplan i beredskap.

Men senast såg jag att talibanerna inte släpper ut någon afghansk medborgare. Dom har upprättat vägspärrar och kontrollerar folk som skall till flygplatsen.

Kan detta ge en liten svensk politisk kris så att ännu mer skit kan kastas på S? För dom var senfärdiga? Hur lyder Flashbacks-expertisens dom här?
Citera
2021-08-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Mycket diskussion om Kina och investering i Afghanistan. Ser det som en rent sagt omöjlighet faktiskt. Dels Afghanistans geografi, mycket av de saftiga mineralerna ligger låååångt långt i bergen att även om det går att utvinna det är det ekonomiskt inte lönbart. Det är så mycket berg och infrastrukturen är bokstavligen kaotiskt att det krävs investeringar av den klass som ingen skådat tidigare.

Kina har den kapaciteten med råge om det behövs.
Citera
2021-08-19, 23:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du fattar inte vad demokrati är!
Och fortfarande räknas inte ett talibanskr styre som en demokrati, men det har du tydligen svårt att fatta!

Undra vem som är lågintelligent egentligen?
Du platsar definitivt in på en av dem.
Så jävla fyrkantigt tyckande!
Alla kriterier uppfyllda för att vara en äkta mansgris!

Du saknar läsförståelse, jag har inte skrivit det du tänker.
Citera
2021-08-19, 23:33
Bannlyst
Citat:
Precis som jag skrev är du inte för full yttrandefrihet men ändå beklagar du dig över att de inte har full yttrandefrihet i Afghanistan. Du är en hycklare.

Det är din åsikt men dina värderingar ska inte styra lagarna i Afghanistan, eller tror du att du är en allsmäktig diktator?

Nej.

99% av afghanerna vill enligt undersökningar ha sharia, du får acceptera det.

Du får tycka vad du vill om det men det är inte du som bestämmer över andra länders lagar.

Jag vill att det ska vara olagligt att mordhota människor i Sverige. Men jag vill också att det ska vara lagligt för afghanerna att kritisera talibanerna hur mycket som helst. Det är inget konstigt eller motsägelsefullt med det, för det är två helt skilda viljor.

Du verkar vara av åsikten att varje stat har rätt att existera, oavsett hur de beter sig, vilket för mig är helt vansinnigt eftersom det leder till just det att stater beter sig hur de vill. Alla stater ska istället känna pressen från omvärlden att de när som helst kan bli invaderade och koloniserade, om de inte respekterar mänskliga rättigheter, som tex rätten för kvinnor att välja själva om de vill ha slöja på sig.
Men det är alltså inte jag som ensam ska invadera och kolonisera länder som inte sköter sig, eller ensam besluta om det, utan det är omvärlden som ska göra det.

Jag bryr mig inte om vad undersökningar säger, speciellt inte när det gäller människors vilja att utstå förtryckande lagar som sharialagar. Och det är bara att titta på bilder ifrån Afghanistan, att kvinnorna där inte är fria ens att gå utan slöja. Så varför skulle de vara fria att säga vad de egentligen tycker om talibanerna i undersökningar?
Senast redigerad av eoku 2021-08-19 kl. 23:36.
Citera
2021-08-19, 23:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Är man demokrat ska man inte sitta i Sverige och bestämma hur de ska styra sitt land eller vilka lagar som ska gälla där.

Jag anser att Sverige aldrig skulle skickat någonting till Afghanistan och vi ska heller inte ta emot afghanerna.
Alltså sitter vi och bestämmer här enligt dig?
Det var det mest korkade jag läst här på länge.
Vi har åsikter, detta forum är till för det!
Är du så grön här på FB, att du inte förstår det?
Citera
2021-08-19, 23:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag är väl medveten om vad de gjorde förra gången och deras regim höll i ungefär fem år. Detta är de huvudsakliga "take aways" från talibanernas nya policy. Från Asian Times journalisten Pepe Escobar;

Du kan också lyssna till talibanernas presskonferens här för att se till så att jag inte ljuger.

https://www.youtube.com/watch?v=PtPgzwf9Ux8

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Den officiella förklaringen till kriget i Afghanistan var att Talibanerna hjälpte Al Qaida. Detta delas nog av de flesta. Var du gammal nog att komma ihåg 9/11?
Hur kan du vara så jävla godtrogen?
Skrämmande!
Aldrig i livet att jag någonsin kommer att lite på vad en taliban säger!
Senast redigerad av rubin22 2021-08-19 kl. 23:37.
Citera
2021-08-19, 23:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Alltså sitter vi och bestämmer här enligt dig?
Det var det mest korkade jag läst här på länge.
Vi har åsikter, detta forum är till för det!
Är du så grön här på FB, att du inte förstår det?

Ja du har en massa åsikter om hur Afghanistan ska styras men det saknar betydelse, det är deras sak att bestämma detta och det får du respektera om du är en demokrat. Är du en demokrat?
Citera
2021-08-19, 23:37
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Citat:

Just precis, hur blir man en demokrat i sitt land om man inte får vara demokrat?
Men visst det berör inte dig.

Svårt det där, kommer snart en ny flyktingvåg (bara män igen förmodligen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in