Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Precis som jag skrev är du inte för full yttrandefrihet men ändå beklagar du dig över att de inte har full yttrandefrihet i Afghanistan. Du är en hycklare.
Det är din åsikt men dina värderingar ska inte styra lagarna i Afghanistan, eller tror du att du är en allsmäktig diktator?
Nej.
99% av afghanerna vill enligt undersökningar ha sharia, du får acceptera det.
Du får tycka vad du vill om det men det är inte du som bestämmer över andra länders lagar.
Jag vill att det ska vara olagligt att mordhota människor i Sverige. Men jag vill också att det ska vara lagligt för afghanerna att kritisera talibanerna hur mycket som helst. Det är inget konstigt eller motsägelsefullt med det, för det är två helt skilda viljor.
Du verkar vara av åsikten att varje stat har rätt att existera, oavsett hur de beter sig, vilket för mig är helt vansinnigt eftersom det leder till just det att stater beter sig hur de vill. Alla stater ska istället känna pressen från omvärlden att de när som helst kan bli invaderade och koloniserade, om de inte respekterar mänskliga rättigheter, som tex rätten för kvinnor att välja själva om de vill ha slöja på sig.
Men det är alltså inte jag som ensam ska invadera och kolonisera länder som inte sköter sig, eller ensam besluta om det, utan det är omvärlden som ska göra det.
Jag bryr mig inte om vad undersökningar säger, speciellt inte när det gäller människors vilja att utstå förtryckande lagar som sharialagar. Och det är bara att titta på bilder ifrån Afghanistan, att kvinnorna där inte är fria ens att gå utan slöja. Så varför skulle de vara fria att säga vad de egentligen tycker om talibanerna i undersökningar?