2021-08-19, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Hjälpa här i Sverige fungerar ju uppenbarligen ännu sämre om man tittar på alla skäggbarn som är här och allt kaos som regering har orsakat under denna mandatperiod.

Så med facit i hand så bör vi varken hjälpa nån som kommer hit eller där nere.

Ganska bra sammanfattning. Först och främst skall vi hjälpa oss själva.
Citera
2021-08-19, 22:06
Medlem
Gick på bidrag i Sverige – nu efterlyst för att ha flytt med Afghanistans statskassa

Citat:
Afghanistans president Ashraf Ghani uppges ha fått med sig 1,5 miljarder kronor när han flydde landet. Nu är han internationellt efterlyst tillsammans med sin högra hand Fazel Mahmood Fazly – som nyligen avslöjades med att gå på bidrag i Sverige.

Citat:
Fazal Mahmood Fazli är inte okänd i svenska sammanhang. Så sent som i september förra året rapporterade Aftonbladet att han, samtidigt som han var chefsrådgivare åt Afghanistans president, var skriven i Sverige och tog ut föräldrapenning.

https://www.friatider.se/gick-pa-bidrag-i-sverige-nu-efterlyst-att-ha-flytt-med-afghanistans-statskassa
Citera
2021-08-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
https://mobile.twitter.com/Andrewdrozd/status/1428247825884672000?s=09 ser ut som de har börjat få mer och mer fordon, även fler o fler desserterade soldater ansluter sig nu när de har en riktig och erfaren ledare med sig
Fint. Men tillgång på mat, vatten, bränsle, ammunition m.m. blir kanske svårt i längden utan försörjning utifrån. Jag hoppas de blir en styrka att räkna med.
Citera
2021-08-19, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Gick på bidrag i Sverige – nu efterlyst för att ha flytt med Afghanistans statskassa

https://www.friatider.se/gick-pa-bidrag-i-sverige-nu-efterlyst-att-ha-flytt-med-afghanistans-statskassa

Det här landet är verkligen som en komedi hysteriskt roligt att betrakta utifrån.
Citera
2021-08-19, 22:14
Medlem
Urkunds avatar
Kineserna har som sagt goda relationer till talibanerna. Peking vill åt de stora koppargruvorna i Afghanistan liksom dess tillgångar på litium och andra sällsynta metaller för tillverkning av elektroniska komponenter. När USA nu - vi får väl hoppas tillfälligt - totalt tappat prestige och tillit ser också Moskva sin chans att utnyttja den blivande regimen i Kabul. Och Iran, Saudi och Förenade arabemiraten backar upp talibanerna med dollar och politiskt stöd.
Citera
2021-08-19, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis, vi har inte full yttrandefrihet i vare sig Sverige eller i Afghanistan och det verkar du gilla.
Exakt vad som är förbjudet att säga varierar något men principen är alltså densamma.

Nej inte alls. Det finns detaljskillnader i lagarna i alla länder men det är inget skäl att låta alla komma hit. Du får inte asyl i andra länder där pedofili är lagligt t.ex. bara för att det är förbjudet här.

Skillnaden är förstås att hon inte är svensk och därmed inte Sveriges ansvar.

Jag tycker du förolämpar alla muslimska kvinnor som vill bära slöja och ha sharia. Du anser dig vara mer högtstående än dem och tar inte deras vilja på allvar.

För att ha full yttrandefrihet så måste det bla vara lagligt att mordhota människor. Så begränsningar i yttrandefriheten är nödvändiga.

Och att Sveriges frihet inte är perfekt, det förändrar inte det faktum att Afghanistans frihet under talibanstyret, är katastrofal, speciellt för kvinnor.

Och människor som utsätts för övergrepp i andra länder där dessa övergrepp är lagliga, ska givetvis få asyl i Sverige. Sverige ger asyl till flyktingar som är homosexuella, trots att det är lagligt att förtrycka homosexuella i deras hemländer. Så varför skulle vi inte ge asyl också till kvinnor och flickor som är utsatta för olika förtryck och övergrepp, tex tvångsgifte, barngifte och slöjtvång, trots att sådant är lagligt i deras hemländer?
Det är vårat ansvar att hjälpa andra människor som utsätts för förtryck, för att de är människor precis som vi. Om vi inte hjälper andra människor, då kan vi inte förvänta oss att själva bli hjälpta när vi behöver det.

Och jag pratar inte om att hjälpa människor som vill leva under förtryck, utan om att hjälpa de som inte vill leva under förtryck, och som därför flyr Afghanistan.
Men jag är långt ifrån övertygad om att 99% av afghanerna är nöjda med talibanerna, för jag tänker att många av dem antagligen är livrädda för talibanerna, med tanke på hur hemskt talibanerna betedde sig förra gången de styrde i Afghanistan, speciellt mot kvinnor.

Och sen tycker jag inte att vilka beteenden och handlingar som helst är acceptabla, även om alla parter deltar frivilligt. Jag tycker tex inte att det är acceptabelt att döda människor även om de vill bli dödade, eller skära av kvinnor armar och ben eller könsorgan om de vill vara sexslavar åt sina män för resten av sina liv. För vissa beteenden och handlingar är helt enkelt så hemska att jag inte vill att de förekommer på jorden överhuvudtaget. Och jag skulle sätta stopp för sådant om jag kunde.
Senast redigerad av eoku 2021-08-19 kl. 22:26.
Citera
2021-08-19, 22:18
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Så mycket för SDs "hjälpa på plats". Ni ser att det inte fungerar att skicka imperialistiska arméer till fjärran länder och försöka lägga mark och befolkning under sig som Sverige har gjort under 20 års tid.

Sverige är ingen kolonialmakt? Jo det är vi och det bästa sättet att tvätta bort denna skam är att bygga vidare på vårt internationella anseende som en humanitär stormakt.

Sverige har inte mycket att lära talibanerna då det gäller humanism. Tvärtom. I Afghanistan har talibanerna med sitt exempel visat att de överglänser Sverige i humanitet. Inte bara det. I Kabul dör det flest människor i politiskt våld på flygplatsen, där kaos-artisterna från Väst härjar.
Citera
2021-08-19, 22:24
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför anser du att ...

Jag har redan klart uttryckt vad jag anser om kvinnornas situation i Afghanistan och talibanernas skydd av dem och deras rättigheter.
Citera
2021-08-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Hela Sverige är numera att betrakta som en enda stor meme-entitet.
Citera
2021-08-19, 22:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
För att ha full yttrandefrihet så måste det bla vara lagligt att mordhota människor. Så begränsningar i yttrandefriheten är nödvändiga.

Precis som jag skrev är du inte för full yttrandefrihet men ändå beklagar du dig över att de inte har full yttrandefrihet i Afghanistan. Du är en hycklare.

Citat:
Och att Sveriges frihet inte är perfekt, det förändrar inte det faktum att Afghanistans frihet under talibanstyret, är katastrofal, speciellt för kvinnor.

Det är din åsikt men dina värderingar ska inte styra lagarna i Afghanistan, eller tror du att du är en allsmäktig diktator?

Citat:
Och människor som utsätts för övergrepp i andra länder där dessa övergrepp är lagliga, ska givetvis få asyl i Sverige.

Nej.

Citat:
Men jag är långt ifrån övertygad om att 99% av afghanerna är nöjda med talibanerna, för jag tänker att många av dem antagligen är livrädda för talibanerna, med tanke på hur hemskt talibanerna betedde sig förra gången de styrde i Afghanistan, speciellt mot kvinnor.

99% av afghanerna vill enligt undersökningar ha sharia, du får acceptera det.

Citat:
Och sen tycker jag inte att vilka beteenden och handlingar som helst är acceptabla, även om alla parter deltar frivilligt. Jag tycker tex inte att det är acceptabelt att döda människor även om de vill bli dödade, eller skära av kvinnor armar och ben eller könsorgan om de vill vara sexslavar åt sina män för resten av sina liv. För vissa beteenden och handlingar är helt enkelt så hemska att jag inte vill att de förekommer på jorden överhuvudtaget. Och jag skulle sätta stopp för sådant om jag kunde.

Du får tycka vad du vill om det men det är inte du som bestämmer över andra länders lagar.
Citera
2021-08-19, 22:35
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Märker att en del är riktigt pålästa och vet vad kriget handlar om och så finns det dom som kallar afghaner det ena och andra..

Tycker det är så tragiskt att man kallar afghaner för skitfolk, fiskmåsar osv. Ja det är ju sant att nästan hela Afghanistans befolkning är analfabeter. Men det har varit krig där i otroligt många år och man ska istället ifrågasätta var all biståndspengar som skickats till Afghanistan hamnat under alla dessa år, kan ju inte enbart handla om att det afganska folket inte vill lära sig västerländska seder? Tycker det låter väldigt märkligt.

Är också förvånad över män här på Flashback som stöttar/hejar på talibaner?
Vet inte vad jag ska säga, är totalt mållös! Kvinnorna där har aldrig haft talan och det kommer bli värre nu. Hur kan man vara glad över det? Usch!

Om Ahmad Massoud, general Rashid Dostum och Mohammad Gulab hade skapat en allians så hade jag skickat all pengar och stöd! Talibaner hade nog flytt som satan.

Och presidenten Ghani.. han kommer nog minnas som en riktig fegis, skäms över honom!
Citera
2021-08-19, 22:38
Medlem
Citat:
De onda parterna är bla de som tvingar afghaner att flytta tillbaka till Afghanistan, för att talibanerna har lovat att de har förlåtit dem, och trots att de inte vill leva som talibanerna. De kommer då vara förtryckta av talibanerna, eftersom demokrati inte råder under talibanernas styre. Och kanske kommer de också dödas av talibanerna.

Det låter fint med demokrati och allt men i praktiken har afghanska flyktingar knappast någon politiks makt i Sverige. Återvänder de till Afghanistan så har de säkert i praktiken mer makt att påverkar det landet. Man säger ju att land skall med lag byggas och vad för nytta gör ens röst om människor försnillar det gemensamma och den som har tillräckligt med pengar kan muta sig till straffrihet.

Med Talibanerna vid makten så kommer de förhoppningsvis tillämpa och tolka sharialagar och utdöma straff på ett förutsägbart sätt. Dessutom är väl sharialagarna gamla och välbeprövade så det finns mycket erfarenhet hur man tillämpar lagar och det finns väl så många ”HD-domar” så att svenska hovrätter skulle bli avundsjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in