Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Precis, vi har inte full yttrandefrihet i vare sig Sverige eller i Afghanistan och det verkar du gilla.
Exakt vad som är förbjudet att säga varierar något men principen är alltså densamma.
Nej inte alls. Det finns detaljskillnader i lagarna i alla länder men det är inget skäl att låta alla komma hit. Du får inte asyl i andra länder där pedofili är lagligt t.ex. bara för att det är förbjudet här.
Skillnaden är förstås att hon inte är svensk och därmed inte Sveriges ansvar.
Jag tycker du förolämpar alla muslimska kvinnor som vill bära slöja och ha sharia. Du anser dig vara mer högtstående än dem och tar inte deras vilja på allvar.
För att ha full yttrandefrihet så måste det bla vara lagligt att mordhota människor. Så begränsningar i yttrandefriheten är nödvändiga.
Och att Sveriges frihet inte är perfekt, det förändrar inte det faktum att Afghanistans frihet under talibanstyret, är katastrofal, speciellt för kvinnor.
Och människor som utsätts för övergrepp i andra länder där dessa övergrepp är lagliga, ska givetvis få asyl i Sverige. Sverige ger asyl till flyktingar som är homosexuella, trots att det är lagligt att förtrycka homosexuella i deras hemländer. Så varför skulle vi inte ge asyl också till kvinnor och flickor som är utsatta för olika förtryck och övergrepp, tex tvångsgifte, barngifte och slöjtvång, trots att sådant är lagligt i deras hemländer?
Det är vårat ansvar att hjälpa andra människor som utsätts för förtryck, för att de är människor precis som vi. Om vi inte hjälper andra människor, då kan vi inte förvänta oss att själva bli hjälpta när vi behöver det.
Och jag pratar inte om att hjälpa människor som vill leva under förtryck, utan om att hjälpa de som inte vill leva under förtryck, och som därför flyr Afghanistan.
Men jag är långt ifrån övertygad om att 99% av afghanerna är nöjda med talibanerna, för jag tänker att många av dem antagligen är livrädda för talibanerna, med tanke på hur hemskt talibanerna betedde sig förra gången de styrde i Afghanistan, speciellt mot kvinnor.
Och sen tycker jag inte att vilka beteenden och handlingar som helst är acceptabla, även om alla parter deltar frivilligt. Jag tycker tex inte att det är acceptabelt att döda människor även om de vill bli dödade, eller skära av kvinnor armar och ben eller könsorgan om de vill vara sexslavar åt sina män för resten av sina liv. För vissa beteenden och handlingar är helt enkelt så hemska att jag inte vill att de förekommer på jorden överhuvudtaget. Och jag skulle sätta stopp för sådant om jag kunde.