2021-08-19, 17:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Så Jordan Peterson har haft rätt hela tiden? Det här kommer som en chock för mig.
Citera
2021-08-19, 17:25
Bannlyst
Det säger mycket om debattklimatet när man är rädd att presentera objektiv fakta som alla människor redan vet, för att media är rädd för att det ska vara icke-pk. Men jag antar att det är lite bättre än ingenting alls. Men jag har svårt att tro att Belinda är så pantad som hon framställer sig själv. Nja säger jag, jag såg 5 minuter men sen åkte skämskudden fram. Men hon kanske ville väl, vad vet jag om hur hon och producenterna tänker. Jag tycker SVT ryckt upp sig lite, och jag stödjer att dom ska bli ännu bättre på att lyssna på det svenska folket.
Citera
2021-08-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Är benägen att hålla med. Tinder är en hor-app och inget ställe att leta seriösa relationer. En knull-app. Man märker det direkt för tjejer frågar typ om du kan ses i eftermiddag och då knullar man sedan ska bruden vidare på tjejmiddag eller liknande. Lite som att boka en tvättid fast det handlar om knull.

De flesta män kommer aldrig att få uppleva det här scenariet så sluta att försöka få det att verka som om det är vanligt. Eftersom de flesta män inte kommer att få uppleva scenariet så kommer de flesta män att försöka bete sig så seriöst som möjligt och se så seriöst som möjligt på appen. Bättre att träffa någon tjej och hålla i henne omsorgsfullt än att få vara helt utan. Tinder är således ingen ”hor-app” för många användare, snarare en sista utväg för att kunna träffa någon. Kvinnor och (attraktiva, framgångsrika) män fattar dock inte detta.
Citera
2021-08-19, 17:30
Medlem
Paris24s avatar
Jag tycker programmet var trevligt, upplägget antyder att de tänkt efter så att t.ex feminister inte kan säga emot, det ska vara helt vetenskapligt.

Belinda i sig är ytlig, inte intelligent, känns slarvig i sitt språk, motsatsen till t.ex Kvartoft. Men om hon ligger bakom planen med programmet så ska hon ha credd för det.

Ett program som signalerar att femism a la svensk Vänster är lika ute som (anti)rasism och tiggeri. Det här programmet hade varit omöjligt 2014.

Apropå ingenting så träffade min son världens bästa tjej 19 år via tinder, en sådan snygging och smarting som man aldrig någonsin trodde skulle använda tinder. Själv provade jag dyra match.com en månad på skoj och där satt bara labila loser-tanter och ryskor. Ser man på.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-19 kl. 17:34.
Citera
2021-08-19, 17:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Är benägen att hålla med. Tinder är en hor-app och inget ställe att leta seriösa relationer. En knull-app. Man märker det direkt för tjejer frågar typ om du kan ses i eftermiddag och då knullar man sedan ska bruden vidare på tjejmiddag eller liknande. Lite som att boka en tvättid fast det handlar om knull.
Dittt exempel säger kanske mer om dig och din profil än om tjejerna?
Citera
2021-08-19, 17:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst är det så och det komiska är ju att feminismens kritik mot samhället ändå alltid bygger på att de accepterar mannen som jämförelsenorm. Således har de inget nytt att komma med.
Det finns ingen som ser upp till män mer och föraktar kvinnor mer än vänster-feminister. Allt de öskar av framtiden är att alla kvinnor får göra exakt det män gör, på manligt sätt. Vad kvinnor gör och vill är helt ointressant för en äkta vänster-feminist.
Citera
2021-08-19, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det finns ingen som ser upp till män mer och föraktar kvinnor mer än vänster-feminister. Allt de öskar av framtiden är att alla kvinnor får göra exakt det män gör, på manligt sätt. Vad kvinnor gör och vill är helt ointressant för en äkta vänster-feminist.

De vill helt enkelt vända på förhållandet så att kvinnor ska inta männens [som de ser det] position och att män ska förpassas till skuggorna.
Citera
2021-08-19, 17:49
Medlem
Sett första avsnittet och tyckte det var rätt ok. Lagom seriös framtoning också.
Den manlige experten säger att vatten är vått, men får ändå tveksamma blickar, typ.
Sen fattar jag också vad Agnes menade med att män direkt tar åt sig faktan som vapen konstigt nog.
Citera
2021-08-19, 17:50
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
När ska det hända i sverige? nånsin nästa år? om 10m år ?

Nåja, du är säkert en attraktiv grottman för rätt kvinna.
Citera
2021-08-19, 17:55
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det nämndes spatial förmåga, inte abstrakt tänkande i allmänhet, där män på gruppnivå var bättre.

Det kan vara så att abstrakt tänkande inte nämndes, men det är en förmåga som tenderar att gå hand i hand med den spatiala förmågan. Abstraktionsförmågan, som även hör ihop med problemlösning, planering och mönsterigenkänning, handlar om att kunna begripa och tolka koncept utan basis i den konkreta, förnimmelsebara världen, vilket kan vara till hjälp när det gäller att visualisera omgivningen och vid navigation.

Både män och kvinnor har förmågan att resonera abstrakt, men ämnen som kräver en hög grad av abstrakt tänkande (exempelvis matematik och filosofi) är områden där män, på grund av sina biologiska förutsättningar och instinkt att "dominera"/förstå sin omgivning, är överrepresenterade.
Citera
2021-08-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Vad tycker ni om denna version av Hjernevask?
Ger det en rättvis bild eller är den vinklad?

Belinda säger tex att "väldigt många" är homo? Låter lite PK, vill normalisera.

Belinda Olsson undersöker medfödda skillnader mellan kvinnor och män tillsammans med hjärnforskaren Markus Heilig. Vad spelar vårt biologiska arv för roll för hur vi raggar, blir ihop och hur vi står ut?

https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder

Jahapp, nu har jag sätt avsnitt 1,

Markus Heilig är ju ingen Jordan Peterson (på merit), men visst är han kompetent.

Antar att Belinda måste börja någonstans, är man inte med på att kvinnor och män skiljer sig enormt, men endå är mycket lika (utifrån ett art perspektiv), så är det väll rätt nivå att börja på, både för Belinda och hennes tilltänkta målgrupp, oavsett om de vet om det men vill ignorera det (typ Wold) eller observerat det men inte riktigt förstår det, eller studerat det ( Bohm).

Men de är ju inte fel på det och de "snuddar" trots allt vid relvant forskning och emperiskt bevisade slutsattser.

Även om de nog bidrar till viss förvrring , iochmed att de inte är tydliga med vad forskningen pekar på.

Lite humor att Wold framstår som en idiologisk häxa och fascist, "man får inte ge män vapnet", typ "you cant handle the truth....." och så någon skröna om att kvinnor inte fick jobba eller utbilda sig. något hon givetvis inte drabbats av, eller någon hon känner, men hon tycker att det var så, nån gång , säkert i forntiden.....
Citera
2021-08-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Tvärtom, när kvinnor också tjänar pengar kan de fokusera på andra styrkor som omhändertagande, känslomässigt stöttande män där det räcker att vara ekonomiskt självgående. Kvinnor och män är inte slavar under biologin.

Det kan kanske påverka evolutionen så att man blir mer stöttande och omhändertagande om ... 1000 år eller så.

Men kärleken har inte med logisk rationalitet att göra, även om kvinnor inte riktigt vill erkänna hur de resonerar, ens för sig själva.

De där omhändertagande och känslomässigt stöttande männen brukar ses som mesar. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in