2021-08-19, 15:49
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kan inte vara ett lätt jobb att försöka hålla ordning i det veritabla kaos de utländska styrkorna och ambassadpersonal lämnar efter sig när de lämnar allt och alla i sticket.

En urusel hantering utav hela situationen. Varför har man inte känt utav läget bättre trots "världens bästa underrättelsetjänster". Talibanerna har hela tiden stått till förfogande med öppna kanaler.
Man hade lätt kunna förhandlat om en helt fredlig och lugn övergång. Ett märkligt beteende.

Man har från hög nivå förmedlat internt att ett fredsavtal nåtts, att vapnen skulle läggas ned osv. De lägre blev lurade helt enkelt. Sedan faller brickorna snabbare och snabbare. Vem, vad, hur som orsakat det, får historien visa.

Jag tror att man ska söka bland de som skäller högst.
Citera
2021-08-19, 16:02
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Hur ska det gå med vallmoodlingarna nu när inte USA bevakar fälten längre?

Och vallmoexporten, Afghanistan har ju haft över 90 procent av världsmarknaden av icke medicinsk vallmo?

CIA och special forces är självklart kvar och bevakar detta. Var inte orolig.
Citera
2021-08-19, 16:09
Medlem
Om. Nu Afghanistan var så himla bra innan talibanerna kom... Varför var det då så många som ville fly därifrån för några år sen
Citera
2021-08-19, 16:13
Medlem
swehardrockers avatar
Något nytt från Panjshir än?
Citera
2021-08-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Man har från hög nivå förmedlat internt att ett fredsavtal nåtts, att vapnen skulle läggas ned osv. De lägre blev lurade helt enkelt. Sedan faller brickorna snabbare och snabbare. Vem, vad, hur som orsakat det, får historien visa.

Jag tror att man ska söka bland de som skäller högst.
Han som var bland de första att lämna det sjunkande skeppet - den dåvarande presidenten - var sannolikt det största hindret tillsammans med amerikanarna för att nå ett fredsavtal..

Afghanistan: Peace demands sacrifice - 10 Aug 2021
One of the main sticking points is that the Taliban wants an interim authority to replace the government of President Ashraf Ghani and the immediate release of several thousand incarcerated Taliban combatants.
https://www.aljazeera.com/opinions/2021/8/10/afghanistan-peace-demands-sacrifice

July 24, 2021
To reach a peace deal, Taliban say Afghan president must go
https://apnews.com/article/middle-east-only-on-ap-taliban-ffbce635cf19ce4874700fd2d81a0f39
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-08-19 kl. 16:23.
Citera
2021-08-19, 16:22
Medlem
swehardrockers avatar
Herregud vad jag börjar tröttna på denna tråd, det är inget rapporterande överhuvudtaget över vad som händer på marken. Har ni missat de stora protesterna som händer mot Talibanerna nu angående flaggan? Att bland annat protester mot Talibanerna sker i pashtun dominerande områden? Att de flesta Afghaner inte stödjer Talibanerna? Att Talibanerna bara har en styrka på runt 60 till 70k och har sträckt sig långt och snabbt ifrån sin logistik?
Att Talibanerna har säkrat hela känns inte trovärdigt, om motståndet som byggs upp får en seger tror jag Talibanernas korthus snabbt kan falla
Citera
2021-08-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blazeDd
Stämmer det att Ryssland (Putin) supportar tallibanerna?

Känns ju lite sjukt om det är sant att putin supportrar terrorister...

Enligt uppgift ska bla Ryssland och Iran stöttat Talibanerna ekonomiskt. Troligen efter devisen Min fiendes fiende är min vän. Sedan har man säkert stött båda sidor för att vara säker att man är på den vinnande sidan.
Citera
2021-08-19, 16:26
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Enligt uppgift ska bla Ryssland och Iran stöttat Talibanerna ekonomiskt. Troligen efter devisen Min fiendes fiende är min vän. Sedan har man säkert stött båda sidor för att vara säker att man är på den vinnande sidan.

Ingen av parterna har erkänt Talibanernas övertagande, bara en liten positiv notering här. Det handlar om att köpa tid. Kom ihåg att innan Kabul föll så gav Irans ledning förslaget att skicka ibn fatemiyoun (shia/hazarisk milis som har stridit i Syrien bla) vilket Ghondi tackade nej till.
Citera
2021-08-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Herregud vad jag börjar tröttna på denna tråd, det är inget rapporterande överhuvudtaget över vad som händer på marken. Har ni missat de stora protesterna som händer mot Talibanerna nu angående flaggan? Att bland annat protester mot Talibanerna sker i pashtun dominerande områden? Att de flesta Afghaner inte stödjer Talibanerna? Att Talibanerna bara har en styrka på runt 60 till 70k och har sträckt sig långt och snabbt ifrån sin logistik?
Att Talibanerna har säkrat hela känns inte trovärdigt, om motståndet som byggs upp får en seger tror jag Talibanernas korthus snabbt kan falla

USA kan säkert göra som sist jaga bort dem på ett par veckor. Problemet är att då blir man kvar. Och det vill inte USA längre. Det kostar för mycket.
Citera
2021-08-19, 16:27
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA kan säkert göra som sist jaga bort dem på ett par veckor. Problemet är att då blir man kvar. Och det vill inte USA längre. Det kostar för mycket.

Nä USA kommer nog inte tillbaka. Stödet för Panjshir motståndet kommer troligtvis komma från Indien, Tajikistan och Uzbekistan. Ser att utvecklingen kommer leda till ett proxy krig mellan Indien och Pakistan
Citera
2021-08-19, 16:29
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Som du vet har världen gått vidare. Kolonisation har alltid gett upphov till våld och lidanden. Det går inte att tvinga en hel befolkning att leva enligt helt andra värderingar än vad som finns i landet. Kolonisera skulle aldrig gå. Vilket vi sett i Afghanistan. Om det inte funnits brett stöd för talibanerna hade dom aldrig tagit hela landet på så kort tid.

Ditt sätt att resonera är helt bisarrt. Afghanerna lever i sin region enligt sin kultur och vi lever i väst med vår kultur. Människor som du är farliga.

Exakt, det är helt sjukt att vissa argumenterar för att väst ska ner till Afganistan och stöka igen. Vi har redan försökt pracka på dem vår kultur, vårt sätt att leva, öst pengar, tränat upp deras arme. Ändå så gick det åt helvete, dom vill helt enkelt inte, dom vill inte leva som oss, därav ska vi bara låta dem vara.

Det finns absolut ingen anledning för oss att bry oss om det skitlandet längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola77
Om. Nu Afghanistan var så himla bra innan talibanerna kom... Varför var det då så många som ville fly därifrån för några år sen

För att USA och väst höll på att skapa konflikter där nere, nu är det lungt och fint i Afganistan under Talibanernas styre.
Senast redigerad av fittslem 2021-08-19 kl. 16:31.
Citera
2021-08-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Ingen av parterna har erkänt Talibanernas övertagande, bara en liten positiv notering här. Det handlar om att köpa tid. Kom ihåg att innan Kabul föll så gav Irans ledning förslaget att skicka ibn fatemiyoun (shia/hazarisk milis som har stridit i Syrien bla) vilket Ghondi tackade nej till.

Men alla sitter väntar på hur det slutar. Ingen vill satsa fullt ut på fel häst. Några 100 miljoner dollar som ryssarna har stött Talibanerna med är växelpengar och en billig försäkring att Ryssarna inte ska glömmas bort. Det samma gäller Iran. Talibanerna är naturliga motståndare till Iran men Iran har många fiender nu. Då är det billigare att samarbeta med talibanerna och går det åt helvete så man stödja nästa nisse/grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in