2021-08-19, 00:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, du har ff möjlighet att kolla om du vill.

Det är ju lite sisådär med riskbedömning hos befolkningen. Det går bra att vara antivaxxin och samtidigt skjuta heroin exempelvis. Nu säger jag inte att du gör det, men jag utsätter mig också för risker, kör hoj exempelvis, ibland alldeles för fort för mitt eget bästa, för att det är kul. Jag befinner mig också ofta ute i skogen och blir fästingbiten i min jakt på det gula guldet, kantareller. Jag ska ta en spruta mot TBE, har bara inte kommit mig för det. Var och en är sig själv närmast, det tråkiga är väl om man dör ensam, vilket jag kommer att göra, trist men livet är som det är.
Nu skall vi väl inte hoppas att du måste dö ensam...

Hur lång tid efter infektionen kan man påvisa antikroppar?
Citera
2021-08-19, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Men så är det.

Det vet jag faktiskt inte, men det är inte jättedyrt att kolla. Nu vet jag inte hur du lever men så fort du utsätts för smitta (om du varit smittad dvs) borde du ge svar på antikroppar om du har ett fungerande immunförsvar.

Jag var sjuk som fan feb-mars 20202, flickvännen hade varit i Kina och vi var fyra som blev smittade i hennes närhet bland annat 2 80+, samtidigt. Jag testade mig för antikroppar i juni-juli 2020, hade inga. Antar att det inte var covid19, men hur kan man veta? Jag är vaccinerad mot covid19 nu i sommar, kände inte ett skit förutom lite yrsel första dagen och ont i armen andra dagen av första sprutan. Av andra sprutan hade jag väl bara lite ont i armen.

Jag tror att islänningarna hade kollat att man kan uppvisa antikroppar minst nio månader efter infektion.

Här är en intressant artikel om fenomenet:
https://www.lakemedelsvarlden.se/nastan-alla-far-antikroppar/

Alla får tydligen inte antikroppar (9 av 10 får det), vilket kan stödja tesen att 15% av den nordiska populationen är naturligt immuna mot HIV.
Citera
2021-08-19, 01:31
Medlem
Citat:
Ser väl ut som väldigt fina odds?
Jag kan förstå att riskgruppspersoner och gamlingar chansar och tar vaccin, men för mig personligen skulle jag vara ängsligare för vaccin-biverkningar än för sjukdomen (som jag högst sannolikt redan haft).

Vaccinet är ingen chansartad upplevelse. Du känner dig dämpad och orkeslös i 15 minuter. Ingenting mot den trötthet som drabbar den som åker på riktig Corona. Valet är enkelt, som att välja mellan att bo i en vindsvåning gratis och en bunt tidningar på en trottoar.
Citera
2021-08-19, 01:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vaccinet är ingen chansartad upplevelse. Du känner dig dämpad och orkeslös i 15 minuter. Ingenting mot den trötthet som drabbar den som åker på riktig Corona. Valet är enkelt, som att välja mellan att bo i en vindsvåning gratis och en bunt tidningar på en trottoar.
Njae, jag väntar nog ändå och ser hur de vaccinerade mår om några år. Min gamla mor klarade sjukdomen galant så det lär jag göra också...
Citera
2021-08-19, 06:37
Medlem
Citat:

Det verkar vara löpande, folk testar fortfarande positivt för antikroppar 18 månader efter infektion. Men även om de försvinner så har man minnesceller kvar som pumpar ut nya om man får viruset igen. Livslång immunitet ser ut att vara en möjlighet. Till skillnad från vaccinet.
Citera
2021-08-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nja, en del märker det knappt, andra blir sjuka 1-2 dagar och några åker på en blodpropp (min fru, undertecknad och en bekant). Så nog är upplevelsen varierande. Men ytterst få dör av det, alltid något.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-08-19 kl. 08:24.
Citera
2021-08-19, 08:36
Medlem
Citat:
Det skulle jag i så fall ha gjort för längesedan. Tveksamt om det fortfarande syns, och jag var sjuk tidigt, innan man ens kunde testa för pågående infektion.

I nuläget funderar jag faktiskt på att utsätta mig för smittan med flit för att på så vis kunna få antikroppar på papper, men känner ingen som haft det sedan morsan hade det i vintras.

Med all respekt för de som är oroliga, jag är inte alls rädd för den här sjukdomen.
Listan på betydligt farligare saker jag utsatt mig för kan göras lång...

Ja du har naturligtvis rätt i att de flesta utanför riskgrupperna utsätter sig för betydligt större faror än covid i livet. Stress, psykisk ohälsa och stillasittande förkortar massor av liv. Ändå tillbringar vi stora delar av livet i dessa tillstånd. Livsstilssjukdomar står för runt 65% av alla dödsfall. Vi har genomfört ca 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol sedan pandemin startade. Risken för en frisk 30-årig man att dö i covid är 1:250000 och risken att dö av yttre skada vanligtvis fallolyckor och andra huvudskador är 1:10000 — alltså 25 gången större för denne man. Det är bara ett exempel på hur överdriven oron för covid är. Jag tror just oro, ångest och stress är ett större hot mot 30-åringarnas framtid än covid. Det reflekteras tydligt här på FB.

Har länkat förut men det är värt att göra det igen. Här är en kalkylator från Oxford universitet som räknar ut risken att dö eller behöva vård baserat på olika parametrar som ålder, kön, sjukdomar mm så slipper vi killgissningar om hur farligt covid är. Uppmuntrar alla att jämföra med andra risker och sätta covid i perspektiv. Vad vi då åstadkommer genom massvaccinering med ett vaccin som har låg effekt på smittspridningen mot en sjukdom med låg risk utanför riskgrupperna är en annan fråga som också kräver perspektiv. Time will tell.

https://qcovid.org/Home/AcademicLicence?licencedUrl=%2FCalculation
Citera
2021-08-19, 08:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Misstänker att corona-kaoset kommer tillta nu under hösten när skolan öppnar.

Om en månad kommer det vara jävligt. Tydligen vårdas nu rekordmånga barn för covid i USA.

https://www.reuters.com/world/us/children-hospitalized-with-covid-19-us-hits-record-number-2021-08-14/

Blir nog ytterligare en termin med partiella nedstängningar av olika skolor runt om i Sverige. Vi får bara hoppas på att vården hinner med bättre i denna fjärde våg.

Man undrar vad Folkhälsomyndigheten har tänkt ut för plan för att kunna hantera den situationen.
Citera
2021-08-19, 08:43
Medlem
vittne-xs avatar
Vet inte om detta tagits upp tidigare, den här nyheten kom ut den 23 juli i år.

Nya rön har poppat upp om D-vitaminets betydelse för att motverka Covid-19 infektion.

D-vitamin (D3) får bästa resultat då det kombineras ihop med vitaminen K2.

Citat:
Vitamin K2 and D3 have demonstrated an important interplay when it comes to the body’s calcium metabolism.

“The synergistic impact of these two nutrients is undeniable. And with increasing dosages of vitamin D3, it is imperative that vitamin K2 is included to ensure that calcium is moved to the bone and not to the soft tissues like the arteries or lungs,” says Myers.

Keeping calcium deposits away from the lungs could be crucial in the case of COVID-19. This is one of the ways researchers believe vitamin K2 supplementation may reduce severe outcomes.

“Vitamin K2 protects the lungs from damage by helping to reduce calcium impregnating of elastin fibers. It also helps to reduce the risk of thromboembolism in the vascular network,” comments Myers.
Källa: https://www.nutritioninsight.com/news/kappa-bioscience-uncovers-vitamin-k2s-unique-role-in-immunity-and-covid-19.html

Som i sin tur baseras på föregående undersökning från 16 juni:
https://www.nutritioninsight.com/news/vitamin-k-levels-could-help-predict-covid-19-mortality-kappa-bioscience-backed-study-finds.html
Senast redigerad av vittne-x 2021-08-19 kl. 08:45.
Citera
2021-08-19, 08:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vet inte om detta tagits upp tidigare, den här nyheten kom ut den 23 juli i år.

Nya rön har poppat upp om D-vitaminets betydelse för att motverka Covid-19 infektion.

D-vitamin (D3) får bästa resultat då det kombineras ihop med vitaminen K2.

Källa: https://www.nutritioninsight.com/news/kappa-bioscience-uncovers-vitamin-k2s-unique-role-in-immunity-and-covid-19.html

Som i sin tur baseras på föregående undersökning från 16 juni:
https://www.nutritioninsight.com/news/vitamin-k-levels-could-help-predict-covid-19-mortality-kappa-bioscience-backed-study-finds.html

Citat

Citat:
It was analyzed in 138 COVID-19 patients and compared to a control group of 138 people from the general population, matched for similar age distribution.

While the evidence is mounting that vitamin K can play an important role in improving outcomes, Linneberg stresses that there is currently not enough research on the potential role of vitamin K in COVID-19 to change guidelines for treatment or prevention.
Citera
2021-08-19, 09:02
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ju yngre man är ju mindre är sannolikheten att man drabbas illa. Men som vi vet går det fort i coronahockey, viruset kan mutera och ge sig på andra åldersgrupper. Deltan vet vi att den ger sig på yngre nu, den 3 Juli var väl inte Delta dominerande i Sverige? Det var det som hände med spanska sjukan, någonstans i andra vågen så muterade den och gav sig på yngre åldersgrupper. Jag vill inte skrämma dig, gör din egen analys (vilket du verkar göra) och bestäm själv hur du vill göra.

Men viruset muterar ju hela tiden och blir mildare, dvs ännu mindre risk än tidigare för svår sjukdom eller att bli inlagd.
Citera
2021-08-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Om sannolikheten att jag ska behöva intensivvård är 0.17% om jag blir smittad.

Då är det 99.83% chans att jag inte kommer behöva det.
Nej nej, så funkar det inte. Det är ett Nytt Hemskt Virus och du riskerar att DÖ av det för att det är Nytt Hemskt Virus! Har du ingen känsla för panik? Vet hut, på med ansiktsmasken nu och lås in dig i källaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in