2021-08-18, 22:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är mycket bra siffror, tack för den rapporten! Blir spännande att höra antivaxxarnas krumbukter för att bortförklara det. Jag hörde siffran 8 ggr lägre risk för infektion på medcram igår och det stämmer ju väl överens med siffrorna i rapporten.

Ni provazzers kan babbla hur mycket ni vill.

Smittan sprider sig hög över hela världen nu.
Dödsfallen också.
Inläggningar också.

Och majoriteten ser ut att överallt vara vaccinerade.

Förutom i Sverige enligt FHM, synd bara att i Sverige vill man inte redovisa hur många vaccinerade som är smittade och är inlagda. Man undrar varför, eller hur? Om nu vaccinen fungerar så bra.
Citera
2021-08-18, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ni provazzers kan babbla hur mycket ni vill.

Smittan sprider sig hög över hela världen nu.
Dödsfallen också.
Inläggningar också.

Och majoriteten ser ut att överallt vara vaccinerade.

Förutom i Sverige enligt FHM, synd bara att i Sverige vill man inte redovisa hur många vaccinerade som är smittade och är inlagda. Man undrar varför, eller hur? Om nu vaccinen fungerar så bra.

Visa oss gärna var majoriteten är vaccinerade. Om du vaccinerar hela befolkningen och ett antal vaccinerade läggs in så är det inget konstigt då vaccinen inte är 100%. I Danmark fungerar ju vaccinen utmärkt tydligen, trots att de redovisar den data du efterfrågar.
Citera
2021-08-18, 22:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Et nyt notat fra Statens Serum Institut viser, at covid-19-vacinerne fra Pfizer, Moderna og AstraZeneca giver rigtig god beskyttelse mod at blive indlagt på hospitalet.

Analysen dækker blandt andet over 693 tilfælde, hvor personer er blevet smittet med alfa-varianten, selv om de er fuldt vaccineret, og 1.404 tilfælde med delta-varianten. Det vil sige har fået gennembrudsinfektioner.

Blandt disse personer har man set 57 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med alfavarianten. Og yderligere 33 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med delta-varianten. Også her drejer det sig om personer, der er fuldt vaccinerede.

Hvis man ser på, hvor effektivt vaccinerne beskytter folk mod at blive indlagt, giver vaccinerne en beskyttelse på henholdsvis 86% (Pfizer) og 97% (Moderna) over for alfa-varianten.

De tilsvarende tal for delta-varianten er 94% (Pfizer) og 97% (Moderna).

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/der-er-fortsat-hoj-vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/aktuelt/nyheder/2021/notat---vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne.pdf?la=da
Mycket intressant, tack för de siffrorna. Styrker min uppfattning om att vaccinerna tappat lite (mycket i fallet med Delta) i förmågan att skydda mot infektion men fortfarande har ett bra skydd mot sjukdom.

Känner du till om det finns uppgifter på om personerna vårdas på vanlig avdelning eller om de är allvarligt sjuka och intensivvårdas (inte nödvändigtvis ligger i respirator, men på intensiven)?
Senast redigerad av korrektamund0 2021-08-18 kl. 22:58.
Citera
2021-08-18, 23:06
Medlem
Citat:
Det är mycket bra siffror, tack för den rapporten! Blir spännande att höra antivaxxarnas krumbukter för att bortförklara det. Jag hörde siffran 8 ggr lägre risk för infektion på medcram igår och det stämmer ju väl överens med siffrorna i rapporten.

Men vad har man för skydd mot att bli inlagd utan vaccinering?
Den 3 juli 2021 var det 192 000 som hade blivit smittade i min åldersgrupp 30-39.
334 hade då fått intensivvård. Det innebär att jag har ett skydd på 99.83% mot intensivvård ovaccinerad. Hur många är det som blir inlagda men inte får intensivvård?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu enligt denna är det 30 i intensivvård och 154 slutenvård.
Så det är 5x så många som blir inlagda jämfört med folk som får intensivvård?
Så då bör jag ha ett skydd på 99% mot att bli inlagd när jag är ovaccinerad.
Detta var innan delta hade tagit fart.
Citera
2021-08-18, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Men vad har man för skydd mot att bli inlagd utan vaccinering?
Den 3 juli 2021 var det 192 000 som hade blivit smittade i min åldersgrupp 30-39.
334 hade då fått intensivvård. Det innebär att jag har ett skydd på 99.83% mot intensivvård ovaccinerad. Hur många är det som blir inlagda men inte får intensivvård?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu enligt denna är det 30 i intensivvård och 154 slutenvård.
Så det är 5x så många som blir inlagda jämfört med folk som får intensivvård?
Så då bör jag ha ett skydd på 99% mot att bli inlagd när jag är ovaccinerad.
Detta var innan delta hade tagit fart.

Det betyder väl snarare att du inte utsatts för smitta?
Citera
2021-08-18, 23:12
Medlem
Citat:

Nä?

192 000 positiva tester, folk som har blivit smittade, och utav dessa är det 334 som har intensivvårdats.
Citera
2021-08-18, 23:16
Medlem
Citat:

Om sannolikheten att jag ska behöva intensivvård är 0.17% om jag blir smittad.

Då är det 99.83% chans att jag inte kommer behöva det.
Citera
2021-08-18, 23:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nä?

192 000 positiva tester, folk som har blivit smittade, och utav dessa är det 334 som har intensivvårdats.

Det är ett nytt virus, så du har i princip inget skydd mot att bli smittad. Men att ni inte blir så sjuka att ni behöver intensivvårdas är inte samma sak som att du har ett skydd mot sjukdomen. Däremot är risken för att ni behöver intensivvård mycket lägre. Lägre ålder innebär lägre risk för allvarlig sjukdom.

Hur stor är din åldersgrupp?
Citera
2021-08-18, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om sannolikheten att jag ska behöva intensivvård är 0.17% om jag blir smittad.

Då är det 99.83% chans att jag inte kommer behöva det.

Vaccinet menar du? Ja jo, kanske troligtvis inte eftersom det är så många andra som har valt att ta vaccinet. Men jag skulle vilja se din min den dagen du hamnar på IVA, har svårt att andas, och nästa stopp är nedsövd i respirator. Inte för att jag önskar dig det, men det hade varit priceless.
Citera
2021-08-18, 23:28
Medlem
Citat:
Det är ett nytt virus, så du har i princip inget skydd mot att bli smittad. Men att ni inte blir så sjuka att ni behöver intensivvårdas är inte samma sak som att du har ett skydd mot sjukdomen. Däremot är risken för att ni behöver intensivvård mycket lägre. Lägre ålder innebär lägre risk för allvarlig sjukdom.

Hur stor är din åldersgrupp?

Ser ut att vara ca 1.4 miljoner.
Citera
2021-08-18, 23:30
Medlem
Citat:
Vaccinet menar du? Ja jo, kanske troligtvis inte eftersom det är så många andra som har valt att ta vaccinet. Men jag skulle vilja se din min den dagen du hamnar på IVA, har svårt att andas, och nästa stopp är nedsövd i respirator. Inte för att jag önskar dig det, men det hade varit priceless.

Nä, detta är 3 juli, innan någon hade fått vaccin i min åldersgrupp.
Citera
2021-08-18, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ser ut att vara ca 1.4 miljoner.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto