2021-08-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är en rätt träffande jämförelse. Diplomatiskt sänder Kina ut mindre kognitiv dissonans när de förhandlar med diktaturer och klanländer än med demokratier. De kan köra sin "vi vet vad ni gör och ni vet vad vi gör men vi lägger oss gemensamt i den här 69:an och drar in lite cash". Alla håller käften och slätar problemen under mattan på ett sätt som inte fungerar i väst där man går ut med missförhållanden offentligt som ett sätt att granska makten. Som du skriver så vill östasiater hålla sig till sitt och blir jävligt provocerade om man ställer frågor om känsliga ämnen man "inte har med att göra". Det är styrkan i Kinas politik när de förhandlar med talibanregimen. Bägge kan snabbt spela ut lättkränkthetskortet.

När kinesiska vargdiplomater kommer med utspel i västmedia blir det parodi och Bagdad-Bob över allt men jag tror det passar den afghanska skamkulturen bättre än den västerländska samvetskulturen.

Men, pengar leder ALLTID till bråk. Kinas kolonialism i Afrika går inte lika smidigt som förr. Lokalbefolkningen ser ju att kinesiska tekniker och arbetare skeppas in utan att i närheten av de lokala jobb som utlovats skapas. Kinesiska bulvanbolag används för att skeppa ut och tvätta kinesiska valuta (något som förekommer ofta i även i Sverige). Vägar och dammbyggen lämnas halvbyggda när länderna inte kan betala den skyhöga kinesiska räntan.

Ska Kina kunna köra samma race i Afghanistan måste de muta folk på en nivå de aldrig tidigare gjort. Om pengarna inte trillar in så är stubinen kort hos afghanerna och de drar sig inte för att dra igång ett heligt krig. Kina får ta det ännu ett steg och öka mängden säkerhetspersonal på plats och till sist offentligt skeppa in militär "för att upprätthålla lag och ordning" (läs ockupera områden med lithium och annat som de vill ha).

Jag tror inte det håller och ironiskt nog kanske USA:s nästnästa president sitter och ger dem gliringar om att Kina kört fast. Är det något afghaner gillar mer än att runka pung och tro på Allah så är det mutor.
För det första så bör man säga vad Kina är. Kina är en civilisation som till ungefär 97% av Sino-folk (tänk europeiska folk) där den supra-etniska gruppen Han-kineser utgör 92% av befolkningen. Han-kineser är ungefär som skandinaviska folk. Kina är världens sista forntida civilisation där de etniska grupperna i Kina är intakta till skillnad från Egypten som egentligen bara namnet finns kvar eftersom de ursprungliga egyptierna försvunnit genom uppblandning av araber och andra folk. Kina som "land" har funnits i 5000 år med en 10,000 år lång historia.

Fram till 1890 var Kina världens största ekonomi om inte det Indien och andra kolonier räknas in i det brittiska imperiet. Kina blev omsprungen av västvärlden i termer av BNP/PPP per capita på grund av inre stridigheter i slutet av den han-kinesiska Ming-dynastin. Från 1644 till 1912 styrdes Kina av manchurer (en liten etnisk folkgrupp i Kina). Det vi känner som stereotypiskt kinesiskt så som fotbindning (förbjöds 1912), hårtofsen, de här udda kläderna, skäggen osv. låg manchurer bakom. Manchurerna körde också den kinesiska ekonomin i botten och vägrade industrialisera Kina. Sedan 1912 är det som sagt återigen Han-kineserna som styr och där med moderniseras Kina igen.

På grund av konflikten mellan KMT (idag Taiwan) och CCP (kommunistpartiet) från 1927 till 1949 så ärvde CCP en ekonomi som var urusel. Tittar man på data så ser man att även innan Nixon på 1970-talet skrev handelsavtal med Kina (för att förmå Kina att lämna sin allians med Sovjet) så hade en Kina en tillväxt om en på en låg nivå. År 1980 hade Kina ett BNP per capita motsvarande det som Burkina Faso och idag har Kina ett BNP per capita högre än det i Argentina.

Kinas GNI per capita är precis under det som kallas för "höginkomstländer". Det finns alltså inget land i historien som har haft den snabba tillväxt som Kina har haft sedan 1949. Kina hade dock en del ideologiska gupp så som "Det stora steget framåt" (1958-1962) kulturevolutionen (1966-1976) som drabbade ekonomin negativt. Annars har Kina varit väldigt solida.

De ökar i BNP, PPP, GNI, HDI, IHDI osv. Kina har också en mordfrekvens som är marginellt högre än Norges och lika många inspärrade per capita som Kanada. Idag är Kina världsledande på en rad områden. Länder som Sydkorea och Japan har också gjort den här resan. Japan började på 1850-talet och Sydkorea började sin resa efter Koreakriget slut 1953. Länder och territorier med han-kinesisk majoritet som Taiwan, Hong Kong, Macao och Singapore har alla ekonomier och en socioekonomisk sammansättning motsvarande I-länder så som Sverige.

Du skriver att Kina har hamnat i konflikter med sin "Belt & Road" i Afrika och Asien. Detta stämmer inte riktigt - det är mer Fox/CNN/Bonnier/Schibsted propaganda. Kinas framgång på det diplomatiska området har även påpekats av Pentagon och till och med New York Times. Kina är världsledande när det kommer till infrastruktur. Dels gör de det billigare än västerländska bolag och är minst lika bra. Japan och Frankrike är också fantastiskt duktiga på infrastruktur men de är betydligt dyrare.

Kina blir färdiga med de flesta av sina projekt men det är oftast upp till landet. Kina skriver klausuler i sina kontrakt som ger dem politiska och ekonomiska fördelar. Ett land som inte kan betala så som Montenegro lånar Kina låna ut pengar för att färdigställa projektet men det är inte gratis. Kina vill att de skall rösta med dem i FN. Ofta handlar det om att Kina skall få hyra mark och vatten för en 100 årig lease för en hamn eller flygplats - ungefär som USA och Kina hyr hamnar i Djibouti.

Kina är totalt dominanta i Afrika och den viktigaste handelspartnern för de flesta länderna på den kontinenten med några få undantag så som Botswana och Algeriet. Just nu har Kina infrastruktur projekt i Chad, Etiopien, Djibouti, Kenya, Guinea, Senegal, Sudan, Zambia, Uganda, Egypten, Rwanda osv. Detta kommer som sagt inte gratis. I den mån de har olja så finns det i kontraktet att Kina skall få rättigheter till att borra efter olja. Många av de här länderna blir klientstater - som exporterar en viss produkt så som mat, metaller eller olja till Kina. Utbytet brukar vara väldigt lönsamt. Till skillnad från EU och USA så ställer Kina inga krav på "mänskliga rättigheter". Kina gör officiellt en åtskillnad mellan handel och politik vilket EU och USA inte klarar av att göra med några undantag. Iran är också ett exempel på där Kina nu mer dikterar villkoren för det landet. De har skrivit på ett massivt kontrakt värt otroliga belopp för att Kina skall få köpa gas och olja. Kina har en befolkning på 1.4 miljarder och de är tjugotal år från att bli ett I-land. Kina kan inte få nog av energi. Det går pipelines till Kina från en mängd asiatiska och västasiatiska länder. Kina har förvisso egen olja och gas men då skulle de behöva ägna sig åt fracking och det är smutsigt och dyrt.

När det kommer till Afghanistan så skyddar talibanerna den kinesiska och ryska ambassaderna - vilket framgår av RT, Global Times, NYT, Fox, Reuters osv. Skälet är tämligen simpelt. Det finns mineraler motsvarande 1 trillion dollar i Afghanistan och lika mycket i olja. De enda som har tekniken för att gräva fram mineralerna och slurpa upp oljan är Kina och Ryssland. Talibanerna vet inte hur man gör. De behöver Kina och Ryssland och Kina har redan skrivit på en mängd avtal. Talibanerna står för säkerheten och Kina och Ryssland får gräva upp mineralerna och köpa dem för ett reducerat pris. Detta kan bli snuskigt lukrativt för Kina och Ryssland. USA grävde eller borrade inte alls i Afghanistan - vilket kanske säger något. Om Kina har ett problem så är det som sagt att Kina inte kan bry sig mindre om andra länder men Kina försöker förbättra sina diplomatiska relationer.

Du kanske känner till att Kina har världens största militära flotta. Kina har +800 krigsskepp. Bara mellan åren 2018-2021 byggde Kina 100 nya krigsskepp. Kina har världens största kustbevakning (by far) med hundratalskepp inklusive sådana skepp som kan segla jorden runt. Det finns en poäng i detta. Kina har världens största handelsflotta med tiotusentals skepp. Jag tror det handlar om 25,000 skepp eller något sådant. Kina är världens största (by far) handelsnation. De här krigsskeppen som Kina bygger har att göra med att alla deras skepp behöver beskydd. Ett land som inte handlar med Kina är i trubbel vilken Storbritannien och EU medgav här om månaden. Sedan finns det som sagt en maktkamp här.

Det står nu mellan Kina och Ryssland mot västvärlden och då i synnerhet det fallande USA. Kina har spelat och spelar de flesta av sina kort rätt. Det farligaste som kan hända är att USA inte accepterar att Kina återgår till att bli världens största ekonomi och den huvudsakliga makten i Öst och Sydostasien. Sådant kan leda till krig. Jag tror det var bra av USA att dra sig ur Afghanistan och låta Kina och Ryssland sköta Centralasien - trots allt är i princip alla länder i Centralasien redan nu rysk eller kinesisk kontroll.

För EU och Sverige är handel med Kina lönsamt. I synnerhet för Sverige. Kina har en rätt soft attityd. USA tjafsar om att vi i Sverige skall ha massinvandring, hbtq, feminism osv. Kina bryr sig inte om vi röstar fram en ny Hitler (som förövrigt var förtjust i Kina och kunde inte förstå varför Japan och Kina hatade varandra) så länge vi handlar med dem och inte lägger oss i vad Kina gör.
Senast redigerad av Edgerton 2021-08-18 kl. 22:52.
Citera
2021-08-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nån av presidenterna var tvungen att avsluta kriget och det blev Biden, så han fick bära hundhuvudet..

Vad jag vet så talade Trump om att avsluta kriget i Afghanistan, och då jublade folk..

Antar att det är skillnad på folk och folk

Förutom att Biden lämnar över 10000 amerikaner helt åt sitt öde i Afghanistan. Biden är ett svin som prioriterat militären och afghanska medborgare före än tusentals amerikanare. En såkallad horunge är vad han är.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-08-18 kl. 22:39.
Citera
2021-08-18, 22:41
Medlem
Talibanerna eskorterade indiska diplomater till flygplatsen från ambassaden.

Jag stödjer talibanerna ❤️
Citera
2021-08-18, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedStrajp
Där är väl egentligen ursprungsproblemet: Vad säger att demokrati är rätt för alla i världen? Idén om att demokrater = de goda känns som en modern myt i väst, varför skulle folk som i tusentals år förlitat sig till auktoritära styren plötsligt kunna anamma demokratiska system? Svaret är väl att de inte fixar det, med Irak och Afghanistan som facit.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så du ska sitta här och bestämma vad som är gott och ont i Afghanistan?
Vem har gett dig det mandatet?

Jag bestämmer inte över Afghanistan. Men jag tycker att fred är gott och att krig är ont, och att det gäller i alla länder i världen, även i Afghanistan.
Och de afghaner som vill ha fred och demokrati istället för att kriga om makten i landet, de borde få asyl i länder där det är fred och demokrati, tex i Sverige. Eftersom de precis som oss, tycker att fred och demokrati är gott och rätt.

Och vad folk har förlitat sig till för styren i tusentals år är oväsentligt, eftersom de människor som lever nu på jorden har inte levt i tusentals år.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har inget i min kropp som signalerar att jag ska hjälpa några jag inte känner och jag tror att det är mänskligt. Homosapiens har funnits som art i flera hundra tusen år och hade man tyckt som du gjorde för bara 10.000 år sedan hade man blivit ihjäl slagen och försvunnit ur släktet.

Jag hjälper mina nära och kära. En nation som delar kultur är en stam och det är min stam jag bryr mig om. Kalla det rasism, nazism eller vad du vill va, det är djupt inrotat i oss som människor av ren genetik att inte slå undan benen för sig själv för någon utomstående som kan sticka dig i ryggen när du minst anar det.

Även en "inomstående" kan sticka dig i ryggen när du minst anar det, och en "utomstående" kan rädda dig ifrån det.
Och det går att skydda sig från farliga onda människor och ändå hjälpa andra goda människor.

Och hade svenskarna tyckt som du för bara 100 år sedan, så skulle väldigt många svenskar inte finnas i Sverige idag. Men svenskarna hjälpte människor de inte kände och jag tror att det är mänskligt, eller iallafall gott och rätt.
Senast redigerad av eoku 2021-08-18 kl. 23:05.
Citera
2021-08-18, 23:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag bestämmer inte över Afghanistan. Men jag tycker att fred är gott och att krig är ont, och att det gäller i alla länder i världen, även i Afghanistan.
Och de afghaner som vill ha fred och demokrati istället för att kriga om makten i landet, de borde få asyl i länder där det är fred och demokrati, tex i Sverige. Eftersom de precis som oss, tycker att fred och demokrati är gott och rätt.

Och vad folk har förlitat sig till för styren i tusentals år är oväsentligt, eftersom de människor som lever nu på jorden har inte levt i tusentals år.

Du verkar vara väldigt förvirrad, talibanerna vill också ha fred, när de tagit makten och infört Sharia.
Sverige är heller ingen demokrati, du har bara blivit lurad att tro det.
Citera
2021-08-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Talibanerna eskorterade indiska diplomater till flygplatsen från ambassaden.

Jag stödjer talibanerna ❤️
Det har vi ju ALLA gjort i nästan 40 års tid!
Utan att veta om det, förstås😁
Dom måste ju fan pinka på sig av skratt vid fredagsjointen!
Citera
2021-08-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
De enda som har tekniken för att gräva fram mineralerna och slurpa upp oljan är Kina och Ryssland. Talibanerna vet inte hur man gör. De behöver Kina och Ryssland och Kina har redan skrivit på en mängd avtal. Talibanerna står för säkerheten och Kina och Ryssland får gräva upp mineralerna och köpa dem för ett reducerat pris. Detta kan bli snuskigt lukrativt för Kina och Ryssland. USA grävde eller borrade inte alls i Afghanistan - vilket kanske säger något.

Mycket bra sammanfattat. Slutsatsen man kan dra då är att ISIS eller Al-Qaida kommer inte att vara något problem. Varenda en som finns i dom organisationerna kommer att kastas ut ur Afghanistan levande eller döda. Är dessutom övertygad om att både Ryssland och Kina kan stödja Afghanistan militärt. Kanske inte "boots on the ground" men teknologi.

Så, alla i väst nu som säger att terrorceller kommer att frodas i Afghanistan har fel. Finns inte en chans att Talibanerna tillåter att det händer.
Citera
2021-08-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
https://youtu.be/UBAM63dJlqI

Black hawk's och missiler tydligen. 😎🤟

Är inga blackhawks i videon i vart fall, och avsett så är det ju en transporthelikopter som max har nån kulspruta till en doorgunner. Och talibanerna kommer varken att kunna flyga eller underhålla dem.

Resten är handeldvapen, lätta fordon och lastbilar vad jag kunde se.

Finns det några bekräftade uppgifter på avanverade vapensystem, som tex grövre artilleri, luftvärnsrobotar, stridsvagnar, ledningssystem och liknande?
Citera
2021-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det finns goda människor i Afghanistan som vill ha fred och demokrati, men det finns också onda människor där som hellre vill kriga om makten i landet. Därför måste man hjälpa de goda människorna i Afghanistan, att komma bort från de onda människorna där.
Jag skulle själv vilja ha hjälp att komma ifrån onda människor, om jag var fast hos sådana. Men jag är inte fast hos onda människor, och därför kan och vill jag hjälpa andra människor att komma ifrån onda människor.

Självaste Hitler behandlade förmodligen de flesta människorna i Västeuropa bättre under Tyskarnas ockupation än USA gjort med flera ur den Afghanska befolkningen.

Precis som föräldrar alltid är beredda att förlåta sina barn, för att de älskar dem villkorslöst, så verkar Talibanerna mena att de kan förlåta kollaboratörerna för att de älskar sitt land och befolkningen. Nu är det knappt man kan förstå att någon orkar vara så storsint för även i denna dag finns det människor i den civiliserade västfärden (mest äldre) som ännu inte förlåtit tyskarna.

Om saker och ting kommer i närheten av vad Talibanerna lovar så innebär det att i princip alla som flytt från Afghanistan kan återvända till fysisk säkerhet. Så vilka tycker du är de goda och onda parterna?
Citera
2021-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Finns det några bekräftade uppgifter på avanverade vapensystem, som tex grövre artilleri, luftvärnsrobotar, stridsvagnar, ledningssystem och liknande?

Finns bara kvar lättare artilleri från Sovjtetiden, tex typ 30 och 75 mm. Men det finns nog inte kvar någon ammunition. Såvida de inte transporterat in sådant från tex Pakistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Är det bara jag som reagerar på hur svenska medier och politiker behandlar detta som om det vore vårt jävla problem?

Haha jo, fast det var skönt att de slutat tjata om klimateffekten. Sevilla, Spanien, har blott +30 C mot förrförra veckans +45 C.
På Antarktis väntas det -53 C, Death Valley, Kalifornien väntar +43 C helt normalt för årstiden, dvs sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Varje folk eller nationella sammanslutningar av folk måste själv bestämma sitt styre. Det går inte att tvinga på dem utifrån.
Ett demokratiskt styre i Afghanistan måste utgå från deras historia och maktförhållanden. Det går inte att påtvinga en främmande teoretisk mall för hur de ska sköta sin nation.

Så var det när Sovjetunionen invaderade Afghanistan och införde en kommunistisk demokratur. Dessförrinnan var det olika krigsherrar som hade makten, men en ganska välmående Kabul på den tiden. Men landet är svårt att styra, och har väl åtminstone 49 olika språk.
Kanske uppemot 200 folkgrupper. Afghanistan är mycket bergigt och har många djupa trånga dalgångar, varav en del av dem blir avskurna vintertid av för mycket snö, och laviner kan bli så våldsamma att de förstör stigar och vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Min poäng var att Afghanistan är perfekt för gerilla krig. USA världens starkaste arme hade aldrig fullt kontroll över Afghanistan. Berg är faktiskt nästan ännu bättre en djungel, det finns grottor du kan gömma dig i. Vi pratade ju nu om hur en motståndsrörelse mot Talibanerna skulle kunna funka. Om dom får stöd så kan det funka mycket bra.

Det är för brant och svårtillgängligt, transporter sker tidvis med tex hästar, åsnor eller kameler. Kanske också med tex jakar i de högre bergen.
Det går dock inte fort, därför kan det inte bli de karakteristiska gerillasituationer som man kan vänta sig.
Fördelen med USAs snabba attackhelikopter Apache är att de kan flyga in lågt och snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
När det kommer till Afghanistan så skyddar talibanerna den kinesiska och ryska ambassaderna - vilket framgår av RT, Global Times, NYT, Fox, Reuters osv. Skälet är tämligen simpelt. Det finns mineraler motsvarande 1 trillion dollar i Afghanistan och lika mycket i olja. De enda som har tekniken för att gräva fram mineralerna och slurpa upp oljan är Kina och Ryssland. Talibanerna vet inte hur man gör. De behöver Kina och Ryssland och Kina har redan skrivit på en mängd avtal.

Ryssland, dvs dåvarande Sovjetunionen redde ju ut det där med geologiska expeditioner. Men ska inte ha hittat något av större värde. För dyrt att dra vägar och järnvägar, för att få ut malmen. Och det var ändå uträknat efter kommunistiskekonomi, dvs svinbilligt beräknat.
Hade Afghanistan istället haft en mångd små floder hade de kunnat skeppat ut malmen med pråmar. Kabul mfl städer ligger dåligt till och kan bara nås med flyg.
Pakistan däremot de spelar i en helt annan liga med mycket mineraler av olika slag.
Likadant Nepal och Indien.

Taadaam - Råttfällan small igen - BBC skriver att IMF (= International Monetary Fund) har stoppat Afghanistans bankkonton på obestämd tid, och 400 miljoner dollar som skulle bli tillgängliga nästa vecka fryser inne:

Citat:
IMF suspends Afghanistan's access to resources

The International Monetary Fund (IMF) has said that Afghanistan will not be able to access IMF resources due to a lack of clarity over the recognition of its government after the Taliban took control of the country.
"As is always the case, the IMF is guided by the views of the international community," an IMF spokesperson said in a statement, according to the Reuters news agency.
It comes amid reports that Joe Biden's administration was working to prevent the Taliban from gaining access to more than $400 million in emergency reserves that the IMF was scheduled to distribute to Afghanistan next week.

https://www.bbc.com/news/business-58261659
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-18 kl. 23:45.
Citera
2021-08-18, 23:48
Medlem
Mannen det har redan börjats en insurgentsy mot tailibanerna som ja sa för dagar sedan. Danm min framtiden är verklingen inom geopolitik haha . Ska bli intressant o se vad Hazzarna gör i mitten provinserna
Citera
2021-08-18, 23:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Finns bara kvar lättare artilleri från Sovjtetiden, tex typ 30 och 75 mm. Men det finns nog inte kvar någon ammunition. Såvida de inte transporterat in sådant från tex Pakistan.

Haha jo, fast det var skönt att de slutat tjata om klimateffekten. Sevilla, Spanien, har blott +30 C mot förrförra veckans +45 C.
På Antarktis väntas det -53 C, Death Valley, Kalifornien väntar +43 C helt normalt för årstiden, dvs sommaren.

Så var det när Sovjetunionen invaderade Afghanistan och införde en kommunistisk demokratur. Dessförrinnan var det olika krigsherrar som hade makten, men en ganska välmående Kabul på den tiden. Men landet är svårt att styra, och har väl åtminstone 49 olika språk.
Kanske uppemot 200 folkgrupper. Afghanistan är mycket bergigt och har många djupa trånga dalgångar, varav en del av dem blir avskurna vintertid av för mycket snö, och laviner kan bli så våldsamma att de förstör stigar och vägar.

Det är för brant och svårtillgängligt, transporter sker tidvis med tex hästar, åsnor eller kameler. Kanske också med tex jakar i de högre bergen.

Det går dock inte fort, därför kan det inte bli de karakteristiska gerillasituationer som man kan vänta sig.
Fördelen med USAs snabba attackhelikopter Apache är att de kan flyga in lågt och snabbt.

Ryssland, dvs dåvarande Sovjetunionen redde ju ut det där med geologiska expeditioner. Men ska inte ha hittat något av större värde. För dyrt att dra vägar och järnvägar, för att få ut malmen. Och det var ändå uträknat efter kommunistiskekonomi, dvs svinbilligt beräknat.
Hade Afghanistan istället haft en mångd små floder hade de kunnat skeppat ut malmen med pråmar. Kabul mfl städer ligger dåligt till och kan bara nås med flyg.
Pakistan däremot de spelar i en helt annan liga med mycket mineraler av olika slag.
Likadant Nepal och Indien.

Taadaam - Råttfällan small igen - BBC skriver att IMF (= International Monetary Fund) har stoppat Afghanistans bankkonton på obestämd tid, och 400 miljoner dollar som skulle bli tillgängliga nästa vecka fryser inne:

https://www.bbc.com/news/business-58261659

GRuvbolagen bryr sig inte om det. Om det skulle vara så mycket mineraler är det fly in fly out som gäller, alla transporter med flyg. Det gör dom redan i Sael som är riktigt infesterat av jihadister. Så där med trillioner av dollar är en myt som CNN, lögnfabriken, försöker dilla i folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in