2021-08-18, 21:47
Medlem
Vad tycker ni om denna version av Hjernevask?
Ger det en rättvis bild eller är den vinklad?

Belinda säger tex att "väldigt många" är homo? Låter lite PK, vill normalisera.

Belinda Olsson undersöker medfödda skillnader mellan kvinnor och män tillsammans med hjärnforskaren Markus Heilig. Vad spelar vårt biologiska arv för roll för hur vi raggar, blir ihop och hur vi står ut?

https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder
Citera
2021-08-18, 21:54
Medlem
JymdKjams avatar
Programmet funkar bra som en feministisk terminator. Belinda lär få svårt att vistas på Södermalm efter det här...
Citera
2021-08-18, 22:11
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Låter lite PK, vill normalisera.

Viktigt att diskutera att killar halkar efter tjejer gällande t.ex betyg, och vilka konsekvenser detta kan få.
Citera
2021-08-18, 22:12
Medlem
DikTs avatar
Blir rätt komiskt när dessa självklarheter presenteras av SVT.
Särskilt när man vet att detta - i Sverige - är extremt kontroversiellt.
Belinda lär få en shitstorm. Dock heder till henne för att hon vågar svära i kyrkan.

Agnes Wold sammanfattade den svenska "debatten" bra med sitt uttalande om att det är bäst att vi INTE vet fakta om detta (för då kan männen dra nytta av det). *sic*
Citera
2021-08-18, 22:16
Medlem
Skönt att kvinnor inte attraheras av pengar.
Citera
2021-08-18, 22:32
Medlem
För SVT är det alltid viktigt att narrativet blir är rätt. Därför blir nästan samtliga program ointressanta.
Citera
2021-08-18, 22:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Vad tycker ni om denna version av Hjernevask?
Ger det en rättvis bild eller är den vinklad?

Belinda säger tex att "väldigt många" är homo? Låter lite PK, vill normalisera.

Belinda Olsson undersöker medfödda skillnader mellan kvinnor och män tillsammans med hjärnforskaren Markus Heilig. Vad spelar vårt biologiska arv för roll för hur vi raggar, blir ihop och hur vi står ut?

https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder

Fast enligt försnacket ska ju programmet vara jävligt O-pk. Många yngre feminister som rasar.
Citera
2021-08-18, 23:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Skönt att kvinnor inte attraheras av pengar.
Fast programmet säger ju att kvinnor väljer partner efter bl.a detta?!

Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
För SVT är det alltid viktigt att narrativet blir är rätt. Därför blir nästan samtliga program ointressanta.

Fast detta är ju tvärtemot det normala MSM-narrativet. Därför rätt intressant.

Lite som en sen och blek kopia av Hjernevask, men alltid något...

För er som inte sett det (klart sevärt):
https://www.youtube.com/watch?v=E577jhf25t4&list=PLRl02h2_mlQe2H8L6uJCbKtG LO_PEhS3_
Senast redigerad av DikT 2021-08-18 kl. 23:16.
Citera
2021-08-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fats programmet säger ju att kvinnor väljer partner efter bl.a detta.

Tyckte de pratade om att kvinnor främst attraheras av insidan.
Citera
2021-08-18, 23:19
Medlem
skottlands avatar
Jag såg en del av det första avsnittet idag och jag var först positivt överraskad eftersom jag intresserar mig för ämnet antropologi och mänsklig biologi.

En kort stund senare insåg jag dock att den här typen av program oundvikligen kommer att innehålla vinklingar av olika slag för att spela ner skillnaderna mellan män och kvinnor. Faktan som presenterades var korrekt (i alla fall det jag hann se), men jag tvivlar på att de kommer att prata om exempelvis IQ-skillnader eller hjärnstorlek där kvinnor — på gruppnivå — ligger i underläge av biologiska skäl. Alla dessa skillnader bygger i grunden på mäns och kvinnors reproduktiva roller.

Det är intressant att man faktiskt nämner att män har en fördel vad gäller bland annat kopplingen mellan sinnesintryck och motorik samt ett bättre spatialt och abstrakt tänkande gentemot kvinnor, medan kvinnors fördel istället ligger I det sociala sammanhanget. Detta har sin förklaring.

Och för att återkoppla till de reproduktiva rollerna var den man, som kunde dominera sin omgivning bäst (det vill säga skaffa resurser och besegra sina konkurrenter), den man som hade reproduktiv framgång. Hos kvinnorna innebar reproduktiv framgång däremot att kunna vinna den dominante mannens gunst. Kvinnan hade således ingen nytta eller nöje av att dominera sin omgivning som mannen, utan fokuserade istället på att skaffa sig resurser indirekt genom mannen. Den tidiga kvinnan räknade alltid med att en man tog hand om henne eftersom hennes graviditet gjorde henne ännu mer sårbar. De män som skaffade resurser och försörjde sina kvinnor, och de kvinnor som kunde skaffa sig resurser genom sina män, levde så småningom vidare.

Detta är vår reproduktiva historia i ett nötskal.

Eftersom ämnet trots allt är kontroversiellt och politiskt inkorrekt (eftersom kvinnor idag förväntas vara självständiga) förmodar jag att de endast vill nämna de mest ytliga skillnaderna för att sedan kunna konstatera att män och kvinnor är lika bra (lämpade till allt) ändå. Det är min gissning på hur det kommer sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Agnes Wold sammanfattade den svenska "debatten" bra med sitt uttalande om att det är bäst att vi INTE vet fakta om detta (för då kan männen dra nytta av det). *sic*

Jag antar att de blev tvungna att slänga in denna "genusbiolog" någonstans för att blidka den politiskt korrekta mobben; hon verkar inte vara en klyftig människa. Att objektiv vetenskap besudlas av dessa människor och deras känslor tillhör tyvärr inte ovanligheten.

Även denna lilla mängd biologiska fakta som visas har möjlighet att väcka bestörtning hos de flesta i vårt land, men som sagt de kommer bara skrapa lite på ytan för att undvika kontroverser.
Senast redigerad av skottland 2021-08-18 kl. 23:22.
Citera
2021-08-18, 23:23
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag

Fast det här programmet var ju tvärtom!

https://svt.se/nyheter/inrikes/forskning-man-och-kvinnor-mer-olika-i-jamstallda-lander

Citat:
Forskning visar att skillnader mellan mäns och kvinnors preferenser, personlighet och yrkesval är större i länder med hög jämställdhet och levnadsstandard.

Jämställdhet gör oss MER OLIKA. Särskilt yngre svaga män riskerar slås ut och hamna i ett utanförskap med oundvikligt samhällshat.....
Senast redigerad av JymdKjam 2021-08-18 kl. 23:30.
Citera
2021-08-18, 23:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Tyckte de pratade om att kvinnor främst attraheras av insidan.
De attraheras av någon som kan göra det bra för barnen, dvs makt/position/intelligens/självsäkerhet/pengar.
Såg du verkligen programmet? ;o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in