2021-08-18, 17:36
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Kan du hänvisa till vart i jordbalken man läsa om detta? https://lagen.nu/1970:994#K4

Enligt några sidor så är det inte så lätt som du skriker
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig
Tack för det, bra länkar!
2021-08-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
En fråga. Sitter du som domare i rätten i detta fallet?

Ty det är ju rätten som ska avgöra om det går att ensidigt häva kontraktet.

En utfästelse på Facebook skulle jag tippa på inte har så stor juridisk tyngd, men vi får se hur rätten resonerar. Paolo Roberto medgav i TV4 att han misstänkte att kvinnan var traffickingoffer, men ändå åtalades han inte för grövre brott än sitt köp. Vi får se, detta var ett brottsmål och Ebba-Esb är ett tvistemål med lägre beviskrav.

De kognitiva störningar som du skriver om har visat sig lindriga. Det handlar således inte om ett demens- eller konfusionstillstånd. Överförmyndaren i Västerås menade att Esbs tillstånd inte nådde upp till att förordna en god man för honom. Dessutom kunde polisen som förhörde honom i trafikmålet inte märka någon kognitiv svikt, hade han uppvisat detta i förhöret hade polisen meddelat Transportstyrelsen som omedelbart dragit in körkortet tills Esb kunnat visa upp läkarintyg på att han är lämplig som bilförare. Men även där får vi se hur rätten resonerar.

En utfästelse på Facebook har samma tyngd som alla utfästelser. Det handlar bara om att kunna dokumentera att man fått en utfästelse.

Att du och jag vet mycket, mer eller mindre relevant saknar betydelse. Det är endast den dokumentation som advokaterna tar in i målet som domstolen tar ställning till. Nu har Esbjörns kognitiva svårigheter blivit ett utlåtande, ett bevis som styrker hans kognitiva svårigheter. Frågan är hur det ska motbevisas. Sakkunniga som undergräver ett utlåtande trots att de inte undersökt Esbjörn själva är inget jag skulle förlita mig på.

Om det är så att polismannen eller någon annan, är vittnen på att Esbjörn inte har de svårigheter som framgår av utlåtandet, är det fritt fram för Ebba Busch att kalla in dem som vittnen. Sen får rätten värdera den bevisning parterna har och vad de finner mest trovärdigt.

Densias värdering stämmer överens med branschens riktlinjer för hur man värderar en fastighet, där värdet på fastigheten är en försiktig värdering, med värdet 5.7 miljoner.

De värderingar Ebba Busch hänvisar till, är inte det som avses med värderingar enligt branschens riktlinjer. I övrigt hade inte Esbjörn tillgång till dessa värderingar innan han fick avtalet för undertecknande. Vi får emotse med spänning hur Ebba Busch får fram värderingar som bevis på att hon upprättat ett avtal med ett "schysst och korrekt" köpeskilling.

En annan fråga som kommer upp, är om köpeavtalet kan bli giltigt om inte Ebba Busch betalat in köpeskillingen enligt avtalsvillkoren. Det har relevans för hävningens juridiska grunder, när Esbjörn häver avtalet. Advokaternas jobb för Esbjörn är att få till att Esbjörn hade juridiken på sin sida när han sa upp avtalet med Esbjörn.
2021-08-18, 17:48
Medlem
Citat:
Alltså vi har en s.k. statsminister som har lyckats ha ihjäl massor av äldre och utsatta genom sin orubbliga inkompetens angående hanteringen av Covid-19. Titta bara på de enormt mycket lägre dödstalen för Danmark, Norge och Finland. Där sitter politiker vid makten som verkligen bryr sig om sitt respektive lands befolkning.
Enfadigt att urskulda Ebbas skruvade -hang up- efter Esb,s fastighet med att andra är värre. Endast Ebbas omdömeslösa goupies kan kläcka ur sig något så urbota dumt.
2021-08-18, 17:48
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En utfästelse på Facebook har samma tyngd som alla utfästelser. Det handlar bara om att kunna dokumentera att man fått en utfästelse.

Att du och jag vet mycket, mer eller mindre relevant saknar betydelse. Det är endast den dokumentation som advokaterna tar in i målet som domstolen tar ställning till. Nu har Esbjörns kognitiva svårigheter blivit ett utlåtande, ett bevis som styrker hans kognitiva svårigheter. Frågan är hur det ska motbevisas. Sakkunniga som undergräver ett utlåtande trots att de inte undersökt Esbjörn själva är inget jag skulle förlita mig på.

Om det är så att polismannen eller någon annan, är vittnen på att Esbjörn inte har de svårigheter som framgår av utlåtandet, är det fritt fram för Ebba Busch att kalla in dem som vittnen. Sen får rätten värdera den bevisning parterna har och vad de finner mest trovärdigt.

Densias värdering stämmer överens med branschens riktlinjer för hur man värderar en fastighet, där värdet på fastigheten är en försiktig värdering, med värdet 5.7 miljoner.

De värderingar Ebba Busch hänvisar till, är inte det som avses med värderingar enligt branschens riktlinjer. I övrigt hade inte Esbjörn tillgång till dessa värderingar innan han fick avtalet för undertecknande. Vi får emotse med spänning hur Ebba Busch får fram värderingar som bevis på att hon upprättat ett avtal med ett "schysst och korrekt" köpeskilling.

En annan fråga som kommer upp, är om köpeavtalet kan bli giltigt om inte Ebba Busch betalat in köpeskillingen enligt avtalsvillkoren. Det har relevans för hävningens juridiska grunder, när Esbjörn häver avtalet. Advokaternas jobb för Esbjörn är att få till att Esbjörn hade juridiken på sin sida när han sa upp avtalet med Esbjörn.

Sa han upp avtalet med sig själv?? nu jävlar går det rundgång i hjärnkontoret hos vissa rättshaverister.
2021-08-18, 17:51
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Detta får stå för dig. Jag skulle inte helt borträkna den "utfästelsen" men inte heller ge den full juridisk tyngd. Vi får se hur rätten/erna avgör detta.

Citat:

Ja exakt. Ebba kan åberopa faktorer som motbevisar att Esb skulle lida av en så pass grov kognitiv störning som gör att han förlorar rättsförmåga.

Citat:

Det verkar då finnas flera värderingar. Vad skiljer dessa värderingar åt förutom själva värdet på fastigheten? Är det marken som värderas högre i den ena, eller har det med olika bedömningar av husets skicka att göra?

Ja det återstår att se. Jag skulle tippa på att viss tyngd läggs vid praxis vid sådana här affärer, där en bank är iblandad. För att bankens ska kunna föra över pengar ställer de vissa krav, något som inte uppfylldes här då Esb inte var närvarande och Ebba kunde inte få lånet. Esb har ju då själv medverkat i allra högsta grad till att köpet inte gick att genomföra.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-18 kl. 17:54.
2021-08-18, 17:58
Medlem
Citat:
Men hävdar du på allvar att Lawlines jurister vet bättre än denna tråds samlade juridiska expertis?

Gud nej! Här finns ju alla smarta kloka människor!
Tillsammans kan denna tråd lösa allt!
2021-08-18, 17:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack för ärligt svar. Men håll med om att man blir undrande.

Om hon har anspråk på ersättning måste hon antagligen kunna styrka dem. Sedan får rätten avgöra om dessa är skäliga ifall hon skulle vinna målet.

Jag är inte så insatt så jag vet inte vilka kostnader som hon har haft och kan kräva.
2021-08-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Kan du hänvisa till vart i jordbalken man läsa om detta? https://lagen.nu/1970:994#K4

Enligt några sidor så är det inte så lätt som du skriker
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig

Jag har skummat igenom dina länkar.

I båda fallen handlar det om en köpare kan dra sig ur. Första fallet handlar om lös egendom, en bostadsrätt. Andra fallet om fast egendom som har relevans för det vi diskuterar.

Som säljare är man bunden av ett köpeavtal, och säljaren kan inte backa utan att det skett ett väsentligt kontraktsbrott ifrån köparens sida att häva köpet.

Det är svårigheterna i texten från LAWLINE som gör att hävningsförklaringen mellan Esbjörn och Ebba kommer i fokus, eftersom då undviker man de osäkerhetsmoment som finns i alla tvistemål. Med en hävning som Ebba godkänt, har hon frivilligt avstått från att avtala till sig Esbjörns fastigheter. Och ingått ett nytt avtal med honom om att hon godkänt hävningen. Det är just för att detta är ett svårt mål att framföra i domstol, blir ett avtal mellan parterna en glasklar final på Ebba Busch fastighetsaffär med Esbjörn.

Det Ebba Busch måste ta till sig att det hon framför på Facebook kan få både straffrättsliga och avtalsrättsliga konsekvenser.

Rent fastighetsrättsligt anser jag att Ebba Busch inte hade ett avtal om köp. Hon hade ett köpebrev som hon klantade till genom att handlingen inte ifylldes korrekt och bevittnades. Att hon trodde två gånger att hon skulle få lagfart styrker att min intuition är rätt om att köpekontraktet har genom hennes advokats omsorg blivit benämnt köpeavtal. I vilket fall som helst handlar det om köpeskilling som ska erläggas enligt Esbjörns advokat.

Nu är avtalslagens 31§, eller kanske andra paragrafer, där Esbjörns kognitiva svårigheter och underpriset på fastigheterna, hängslen och svångrem i tvisten, omständigheter som var för sig styrker att Esbjörn varit utsatt för ett rättsvidrigt avtal.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-08-18 kl. 18:23.
2021-08-18, 18:19
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:

I båda fallen handlar det om en köpare kan dra sig ur. Första fallet handlar om lös egendom, en bostadsrätt. Andra fallet om fast egendom som har relevans för det vi diskuterar.

Som säljare är man bunden av ett köpeavtal, och säljaren kan inte backa utan att det skett ett väsentligt kontraktsbrott ifrån köparens sida att häva köpet.

Det är svårigheterna i texten från LAWLINE som gör att hävningsförklaringen mellan Esbjörn och Ebba kommer i fokus, eftersom då undviker man de osäkerhetsmoment som finns i alla tvistemål. Med en hävning som Ebba godkänt, har hon frivilligt avstått från att avtala till sig Esbjörns fastigheter. Och ingått ett nytt avtal med honom om att hon godkänt hävningen. Det är just för att detta är svårt mål att framföra i domstol, blir ett avtal mellan parterna en glasklar final på Ebba Busch fastighetsaffär med Esbjörn.

Det Ebba Busch måste ta till sig att det hon framför på Facebook kan få både straffrättsliga och avtalsrättsliga konsekvenser.

Rent fastighetsrättsligt anser jag att Ebba Busch inte hade ett avtal om köp. Hon hade ett köpebrev som hon klantade till genom att handlingen inte ifylldes korrekt och bevittnades. Att hon trodde två gånger att hon skulle få lagfart styrker att min intuition är rätt om att köpekontraktet har genom hennes advokat omsorg blivit benämnt köpeavtal. I vilket fall som helst handlar det om köpeskilling som ska erläggas enligt Esbjörns advokat.

Nu är avtalslagens 31§, eller kanske andra paragrafer, där Esbjörns kognitiva svårigheter och underpriset på fastigheterna, hängslen och svångrem i tvisten, omständigheter som var för sig styrker att Esbjörn varit utsatt för ett rättsvidrigt avtal.
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig Du skummade nog lite väl snabbt , för det beskriver ett fall där säljaren ångrat sig.
2021-08-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig Du skummade nog lite väl snabbt , för det beskriver ett fall där säljaren ångrat sig.

Och vad är likheterna med detta fall?
2021-08-18, 18:39
Medlem
Kan inte tänka mig att Esbjörn blir ersättningsskyldig till de kostnader som Ebba dragit på sig innan underskrifterna.

Här har Ebba chansat på att allt går i hennes väg o hastat iväg med arkitekt, hantverkare mm.

Har man inte avtalat annat så är det beställaren av besiktningen som betalar o äger protokollet.

Hon kan inte heller kräva så stor summa för hennes boende hos föräldrarna.
2021-08-18, 18:40
Medlem
Citat:

Det är svårigheterna i texten från LAWLINE som gör att hävningsförklaringen mellan Esbjörn och Ebba kommer i fokus, eftersom då undviker man de osäkerhetsmoment som finns i alla tvistemål. Med en hävning som Ebba godkänt, har hon frivilligt avstått från att avtala till sig Esbjörns fastigheter. Och ingått ett nytt avtal med honom om att hon godkänt hävningen. Det är just för att detta är ett svårt mål att framföra i domstol, blir ett avtal mellan parterna en glasklar final på Ebba Busch fastighetsaffär med Esbjörn.

Rent fastighetsrättsligt anser jag att Ebba Busch inte hade ett avtal om köp. Hon hade ett köpebrev som hon klantade till genom att handlingen inte ifylldes korrekt och bevittnades. Att hon trodde två gånger att hon skulle få lagfart styrker att min intuition är rätt om att köpekontraktet har genom hennes advokats omsorg blivit benämnt köpeavtal. I vilket fall som helst handlar det om köpeskilling som ska erläggas enligt Esbjörns advokat.

Kan du hänvisa till vilka paragrafer som gör att Esbjörns hävning gäller? För det är ju den de går på nu, inte 31 i avtalet. https://lagen.nu/1970:994#K4
Köpekontraktet är giltigt, det behövs inte bevittnas. https://lexly.se/faq/forsaljning-fastighet/maste-kopehandlingarna-bevittnas
Esbjörn och Busch skulle skriva köpbrev på banken, där skulle det bevittnas. https://lagen.nu/begrepp/K%C3%B6pebrev
Detta kallas dubbla köpehandlingar.

https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-en-husforsaljning-ska-vara-giltig
Citat:
Vad är skillnaden mellan ett köpekontrakt och ett köpebrev?
Köpekontraktet är det fullständiga kontraktet mellan köparen och säljaren och likställs i jordabalken med "köpehandling", medan köpebrevet är betydligt kortare och likställs i jordabalken med "annan ytterligare köpehandling". Normalt upptar köpebrevet endast minimikraven för att formkraven ska anses iakttagna.

Hitta en till rolig länk https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/

Skumma bara genom det du skrev.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in