Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
En fråga. Sitter du som domare i rätten i detta fallet?
Ty det är ju rätten som ska avgöra om det går att ensidigt häva kontraktet.
En utfästelse på Facebook skulle jag tippa på inte har så stor juridisk tyngd, men vi får se hur rätten resonerar. Paolo Roberto medgav i TV4 att han misstänkte att kvinnan var traffickingoffer, men ändå åtalades han inte för grövre brott än sitt köp. Vi får se, detta var ett brottsmål och Ebba-Esb är ett tvistemål med lägre beviskrav.
De kognitiva störningar som du skriver om har visat sig lindriga. Det handlar således inte om ett demens- eller konfusionstillstånd. Överförmyndaren i Västerås menade att Esbs tillstånd inte nådde upp till att förordna en god man för honom. Dessutom kunde polisen som förhörde honom i trafikmålet inte märka någon kognitiv svikt, hade han uppvisat detta i förhöret hade polisen meddelat Transportstyrelsen som omedelbart dragit in körkortet tills Esb kunnat visa upp läkarintyg på att han är lämplig som bilförare. Men även där får vi se hur rätten resonerar.
En utfästelse på Facebook har samma tyngd som alla utfästelser. Det handlar bara om att kunna dokumentera att man fått en utfästelse.
Att du och jag vet mycket, mer eller mindre relevant saknar betydelse. Det är endast den dokumentation som advokaterna tar in i målet som domstolen tar ställning till. Nu har Esbjörns kognitiva svårigheter blivit ett utlåtande, ett bevis som styrker hans kognitiva svårigheter. Frågan är hur det ska motbevisas. Sakkunniga som undergräver ett utlåtande trots att de inte undersökt Esbjörn själva är inget jag skulle förlita mig på.
Om det är så att polismannen eller någon annan, är vittnen på att Esbjörn inte har de svårigheter som framgår av utlåtandet, är det fritt fram för Ebba Busch att kalla in dem som vittnen. Sen får rätten värdera den bevisning parterna har och vad de finner mest trovärdigt.
Densias värdering stämmer överens med branschens riktlinjer för hur man värderar en fastighet, där värdet på fastigheten är en försiktig värdering, med värdet 5.7 miljoner.
De värderingar Ebba Busch hänvisar till, är inte det som avses med värderingar enligt branschens riktlinjer. I övrigt hade inte Esbjörn tillgång till dessa värderingar innan han fick avtalet för undertecknande. Vi får emotse med spänning hur Ebba Busch får fram värderingar som bevis på att hon upprättat ett avtal med ett "schysst och korrekt" köpeskilling.
En annan fråga som kommer upp, är om köpeavtalet kan bli giltigt om inte Ebba Busch betalat in köpeskillingen enligt avtalsvillkoren. Det har relevans för hävningens juridiska grunder, när Esbjörn häver avtalet. Advokaternas jobb för Esbjörn är att få till att Esbjörn hade juridiken på sin sida när han sa upp avtalet med Esbjörn.