2021-08-18, 14:13
  #3013
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nice.

Det finns ju ett ordspråk som lyder 'the enemy of my enemy is my friend'. Kanske finns en svensk motsvarighet, men skit samma. Jag kommer aldrig att kalla religiösa extremister för mina jämlikar, men jag gillar verkligen deras karatesparkar mot globohomoetablisemanget.


Ungefär så får man se det. Talibanerna har verkligen plockat ned globohomo på jorden. Det är en ”reality check” som heter duga när 20 års ockupation och massiv propaganda resulterar i ett praktfiasko där talibanerna på nolltid tar över och USAs marionettregim disintegreras. Lita på att detta är en enorm chock för västvärldens liberaler. Ett episkt misslyckande som måste få deras dekadenta själar att vrida sig i skräck.
Citera
2021-08-18, 14:18
  #3014
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Ja men då är ju allt som det ska då,vad tjafsar dom om det är så dom vill ha det


Vilket jag och flera med mig sa redan för 20 år sen när Bushvarelsen invaderade Afghanistan.
Citera
2021-08-18, 14:23
  #3015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det fanns inga 300 000 utbildade soldater i verkligheten. De existerade endast på papperet, på lönelistorna, för att inkassera lön. I verkligheten var de hemma eller arbetade med annat.

Inte alla 300 000, men kanske ca 200 000 av dem.

Det var inte antalet det var fel på, däremot moralen och viljan.
Citera
2021-08-18, 14:30
  #3016
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det var inte antalet det var fel på, däremot moralen och viljan.

Det var det också.

Men den massiva korruptionen i Afghanistan medförde att många soldater inte existerade i verkligheten. En stor del av armén var en ren pappersarmé. Existerade bara på lönelistor.

Och naturligtvis gjorde den låga stridsmoralen hos de återstående riktiga soldaterna saken ännu värre.


Jag läste att det dock fanns soldater som faktiskt stred, men de var alltför få.
Citera
2021-08-18, 14:31
  #3017
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Snark. Videon är inbäddad från Twitter och det är ett nyhetsinslag från Al Jazeera. Finns garanterat både på YT och andra videotjänster.

Även Donald Trump Jr har kommenterat detta. Han tycks hålla med talibanen:

Citat:
Donald Trump Jr. says Taliban spokesman Zabihullah Mujahid is 'not wrong' after he criticized Facebook for censorship

https://www.businessinsider.com/donald-trump-jr-says-taliban-spokesman-not-wrong-about-facebook-censorship-claims-2021-8
Citera
2021-08-18, 14:32
  #3018
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även Donald Trump Jr har kommenterat detta. Han tycks hålla med talibanen:

Jag kan inte påstå att jag generellt hejar på talibanerna, men han hade definitivt en poäng där.
Citera
2021-08-18, 14:34
  #3019
Medlem
NATO-plan från Eindhoven inbound
Citera
2021-08-18, 14:35
  #3020
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var det också.

Men den massiva korruptionen i Afghanistan medförde att många soldater inte existerade i verkligheten. En stor del av armén var en ren pappersarmé. Existerade bara på lönelistor.

Och naturligtvis gjorde den låga stridsmoralen hos de återstående riktiga soldaterna saken ännu värre.


Jag läste att det dock fanns soldater som faktiskt stred, men de var alltför få.
https://m.youtube.com/watch?v=xpu6QAUp-zQ&feature=youtu.be
Korrekt, Ghost soldiers of US Afghan army
Citera
2021-08-18, 14:36
  #3021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Och du tror inga kvinnor har blivit dödade de senaste 20 åren pga västs krig där?

Hur många vietmesiska kvinnor blev dödade av USA 1965-1973 i Vietnam?

Nu vet jag inte vad hände kaptenen, men jag vill ändå nämna att det är en skillnad på att bli mördad och att bli dödad i ett krig. I ett krig dör människor av uppenbara skäl, men med mord avses normalt ett dåd som sker utanför krigszoner och oftast är mord oprovocerade handlingar. Ett "vanligt" mord går inte att jämställa med dödsoffer i krigszoner.
Citera
2021-08-18, 14:37
  #3022
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Alltså vad i helvete???
Är det vad du skulle tänka när du ramlade av flygplanet?
Citera
2021-08-18, 14:38
  #3023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag kan inte påstå att jag generellt hejar på talibanerna, men han hade definitivt en poäng där.

Talibanerna är kanske större förespråkare av yttrandefrihet än "big tech".
Citera
2021-08-18, 14:44
  #3024
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
NATO-plan från Eindhoven inbound
Såg aldrig den, ser däremot commercial airline Paki, Pakistan
https://www.flightradar24.com/PIA6249/28d36b83 som också vill landa i Kabul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in