2021-08-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis
Jag har två grannar (en man och en kvinna) som båda närmar sig 50-årsåldern. Båda påstår att de under hela sitt liv aldrig haft något förhållande, och då ska tilläggas att båda ser bra ut för sin ålder och är väldigt sociala och omtyckta i grannskapet.

När jag pratade med en av dem (kvinnan) så kom vi in på just detta ämnet, och jag frågade henne lite skämtsamt hur en så trevlig kvinna kan gå lös och ledig. Hon sade då att hon trivs fantastiskt med den friheten som singellivet ger, hon kan göra precis vad hon vill på fritiden, bestämmer helt över sig själv och skulle aldrig kunna tänka sig att "vara fastkedjad i ett förhållande".

Det där som hon sa låter som klassiska ursäkter, svaret finns nog snarare i hur hon växte upp och relationen till hennes föräldrar. Hon är nog rätt rädd för att inleda någon seriös relation och säger sådana grejer, både till sig själv och andra, för att slippa möta rädslan.
Citera
2021-08-17, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irriducibilii
Som topicen.

Skaffade rätt nyligen tinder och det slår mig att det faktiskt finns rätt mycket singelkvinnor utan barn i spannet 30-40 år, och då blir jag ofta lite misstänksam. Typ vad har gått fel här?

Ni män som har erfarenhet av att träffa kvinnor i denna gruppen, har ni märkt några karaktärsdrag på dom? Typ osjälvständiga, alldeles för kräsna i förhållande till deras egna "marknadsvärde" osv?

Någon fånig skavank som legat dem i fatet kan det vara. Den omogna mannen väljer då bort och går miste om ett helt familjeliv. Har varit där själv.

Någon kan ha varit psykiskt sjuk och därmed saknat självförtroendet. "Jag är inte värd honom". Vet om en som är snygg men är ensam och är nu "högt upp" i åldern, dvs äldre än 40.
Citera
2021-08-17, 14:38
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Intressant det du skriver ovan IcyHeart. Det går verkligen tvärtemot allt som skrivs här på FB. Undrar vad som gör att män och kvinnor kan ha så diametralt olika uppfattningar om verkligheten. Det borde inte vara möjligt... Såvida inte män och kvinnor grundar hela sin uppfattning på något enstaka exempel från sig själva eller en kompis. Dvs de låter undantagen styra sin världsbild.

// CC

Buffémarknaden tillsammans med mäns behov av variation och kvinnors bekräftelsebehov och större intresse för längre seriösa relationer gör att troligen att det blivit svårare att finna varandra. Att kvinnor i allt högre utsträckning utbildar sig gör dem mer självständiga och mindre lättlurade, de behöver inte en man varken för att överleva eller skaffa barn. För fler kvinnor har kvalité blivit allt viktigare när det kommer till relationsskapandet och viljan att kompromissa verkar inte heller särskilt omfattande.

När det gäller relationer för sex, engångsligg etc, så verkar de naturliga mötena i högre grad bytts ut mot nätdejting. Problemet där är att bara de som kan väcka attraktion över nätet blir vinnare, den person som tidigare vann poäng genom att vara charmig på krogen eller den som helt enkelt fick ligga genom att supa kvinnor fulla, har troligen fått det tuffare.

Utifrån de biologiska könsskillnaderna blir det självklart att verklighetsbeskrivningarna kommer se olika ut. Det viktiga för den som blir utan ligg och relation är att acceptera läget och fatta hur den generelle mannen/kvinnan fungerar. När man väl fattat det kan också slutsatsen bli att livet som singel, kanske även barnfri, är bättre.
Citera
2021-08-18, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
...den person som tidigare vann poäng genom att vara charmig på krogen eller den som helt enkelt fick ligga genom att supa kvinnor fulla, har troligen fått det tuffare

Feminister har svårt för det här med det egna ansvaret ser jag. "Super dem fulla". Ungefär som att det är männen som tvingar iväg kvinnorna till systemet. Kvinnorna går faktiskt dit på eget bevåg, du.
Citera
2021-08-18, 11:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Som topicen.

Skaffade rätt nyligen tinder och det slår mig att det faktiskt finns rätt mycket singelkvinnor utan barn i spannet 30-40 år, och då blir jag ofta lite misstänksam. Typ vad har gått fel här?

Ni män som har erfarenhet av att träffa kvinnor i denna gruppen, har ni märkt några karaktärsdrag på dom? Typ osjälvständiga, alldeles för kräsna i förhållande till deras egna "marknadsvärde" osv?

Det är mest kvinnor som inte kunnat upprätthålla ett förhållande på grund av t ex högfungerande autism eller personlighetsstörning.
Det finns (undantagsvis) normala tjejer i den här gruppen. Tvärtom vad man kanske kan tro, så är de "normala" tjejerna de som snarast möjligt vill ha barn, villa och vovve.
Tjejer med ovan nämnda problematik brukar ofta vilja ha en "pojkvän", snarare än en livspartner. Det kan låta lockande för många snubbar, som tänker att de kan fortsätta att hänga med polarna och ha tv-spelsnätter. Men se upp för tjejer som inte vill ha "vuxenlivet". Det är bara en massa drama hela jävla tiden, med prat om "pauser", "svackor" och "träffa andra".
Citera
2021-08-18, 11:07
Medlem
3dls avatar
Felet är att det är självständiga individer med ett välutvecklat kritiskt tänkande och integritet. Omjäkiga, med en genomgående ovilja att axla andras ansvar. Jättejättefel är det på dem, fy farao vilket slöseri med fitta!
Citera
2021-08-18, 11:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Det där som hon sa låter som klassiska ursäkter, svaret finns nog snarare i hur hon växte upp och relationen till hennes föräldrar. Hon är nog rätt rädd för att inleda någon seriös relation och säger sådana grejer, både till sig själv och andra, för att slippa möta rädslan.

Framför allt så ligger det i människans natur att rationalisera. Vilken vettig människa skulle gå omkring och säga "Nä, jag klarar inte av det här med barn och förhållanden, så det är lika bra att jag är en gammal nucka"? Både för sin egen och andras skull så väljer man nog att se det som aktivt livsval, som man valt för att man mår bra av det.
Och varför inte? Man har sin lott i livet, så varför inte acceptera den?
Man får nog ta andra människors utsagor om sig själva med en nypa salt.
Citera
2021-08-18, 11:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3dl
Felet är att det är självständiga individer med ett välutvecklat kritiskt tänkande och integritet. Omjäkiga, med en genomgående ovilja att axla andras ansvar. Jättejättefel är det på dem, fy farao vilket slöseri med fitta!

Så kan man ju se det också! Men sanningens ögonblick kommer nog först när man ställer den klassiska frågan "Men är du lycklig?".
Citera
2021-08-18, 11:29
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Så kan man ju se det också! Men sanningens ögonblick kommer nog först när man ställer den klassiska frågan "Men är du lycklig?".

Jo, fast den frågan är ju å andra sidan även värd att ställa till personer som har relationer. Skulle tippa att det fortfarande finns fler som stannar kvar i dåliga relationer/hoppar in i relation med första sämsta för att de är rädda för att vara ensamma, än vad det finns folk som är olyckliga singlar för att de är rädda för relationer men intalar sig att de är lyckligare när de slipper binda sig.
Citera
2021-08-18, 11:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jo, fast den frågan är ju å andra sidan även värd att ställa till personer som har relationer. Skulle tippa att det fortfarande finns fler som stannar kvar i dåliga relationer/hoppar in i relation med första sämsta för att de är rädda för att vara ensamma, än vad det finns folk som är olyckliga singlar för att de är rädda för relationer men intalar sig att de är lyckligare när de slipper binda sig.

Absolut! Det kan vara ett klokt val att inte skaffa barn, och förbli singel, både för ens egen skull och andras. Dock tror jag att man är fel ute om man tror att man dragit en vinstlott i livet när man förblir ensam och barnlös. Det kan ju vara sant för en själv personligen, men det är de helt klart mindre väl fungerande människor som förblir ensamma och barnlösa. Jag hör till de som nästan hamnade där, så det finns absolut en del självkritik i det här.
Citera
2021-08-18, 11:57
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Absolut! Det kan vara ett klokt val att inte skaffa barn, och förbli singel, både för ens egen skull och andras. Dock tror jag att man är fel ute om man tror att man dragit en vinstlott i livet när man förblir ensam och barnlös. Det kan ju vara sant för en själv personligen, men det är de helt klart mindre väl fungerande människor som förblir ensamma och barnlösa. Jag hör till de som nästan hamnade där, så det finns absolut en del självkritik i det här.

Jag vet inte jag. Jag har ju själv barn, och för mig var det alltid väldigt viktigt att bli mamma. Men i slutändan har man dem ju bara till låns, och ur ett livstidsperspektiv kan man verkligen inte fylla hela sitt liv med mening eller sällskap genom att skaffa barn. Ja om man inte skaffar 15 då, då kanske det går.

Jag tror att alla människor som är någorlunda normalfuntade behöver nära relationer och känna att de är en del i en gemenskap. De flesta som påstår sig vara nöjda med att vara ensamma och sakna dessa saker ljuger antingen för sig själva eller andra. Men jag är inte så säker på att relationerna och gemenskapen måste komma i form av en romantisk parrelation och en kärnfamilj. Det tycker jag mer är en social konstruktion, även om den förstås är svår att smita undan om många andra väljer den lösningen, eftersom det då är svårare att hitta andra nära relationer och gemenskaper om alla andra sitter och trycker i sina kärnfamiljer och inte är så intresserade av mer.
Citera
2021-08-18, 12:00
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Som topicen.

Det är vanligen kvinnor som blivit över, som ingen fastnat för. Några få är kvinnor som säger sig valt sin karriär framför ett förhållande. Men det är oftast en efterkonstruktion av dem själva för att inte väcka medlidande i bekantskapskretsen. En del av dem har till och med inseminerat sig själva!

Orsaken att de blivit ensamma är sällan att de är träskpaddor med poäng lägre än 5, de flesta män är toleranta bara kvinnan ställer upp på sex.

Nej, det vanligaste skälet till att dessa kvinnor är ensamma är deras personlighet. När du träffar dem får du huvudvärk efter att ha lyssnat på deras bräk, tjat och gnäll i mer än några minuter. Allt är fel, enligt dem. De är orättvist bemötta av världen. De vill få en man, en 10-poängare, som försörjer dem så att de kan shoppa med sina väninnor utan begränsningar. Du skall betala deras kreditkortsfakturor.

När de får tag i något stackars inte ont anande manligt offer greppar de tag i mannen. Nu skall det gå fort. Presentation för hennes föräldrar och vänner, flytt till gemensam bostad, gemensam ekonomi, knull utan p-medel...

Fall inte i fällan, dessa kvinnor är ensamma för att andra män genomskådat dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in