2021-08-18, 00:31
  #2857
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vi får se vad som sker. Jag förväntar att de kör sin sharia, med vad det betyder.. i sitt land.., och är nöjda med det. För de hamnade i bergen i 20 år förra gången när de gav en saudi-snubbe fristad som hade andra ambitioner. De har genomlevt det. Kanske en bra stund att "casha in pengarna nu".

Syns du inte det låter logiskt ?
Det låter förbannat logiskt.

Men å andra sidan, hur logiska är talibaner och liknande bokstavstroende bergstokar? Lika logiska som de flygplansklättrande afghanerna?
Citera
2021-08-18, 00:39
  #2858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja visst. Under em/kvällen har det gått US Airforce och delvis Qatar Airforce i skytteltrafik Kabul - Doha i Qatar.

Enda anledningen till att vi kan se just det här tankarplanet en kortis är pga att den är läst med hjälp av satellit. (Därför som den är blå).

Det här är vad Flashback är riktigt bra på. Suga hela nätet på information och rapportera i två stycken.

Det var en Stratotanker mycket närmare Kabul i förrgår. Vet inte om det betyder att amerikanerna faktiskt äger luftrummet fortfarande. Var skulle då jaktplanen landa och lyfta ifrån? Det är bara större plan som har ordentlig räckvidd.

Få ut alla och låt det gå som det går. Väst har blött tillräckligt mycket liv och pengar på det här projektet.
__________________
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-08-18 kl. 00:45.
Citera
2021-08-18, 00:39
  #2859
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
https://mobile.twitter.com/ragipsoylu/status/1427735360633716741

Verkar som striden är långt från över

Då kanske Stratotanker som upptäcktes via sattelit på flightmap tankar f15/16/18/35s som ger flygunderstöd.
Citera
2021-08-18, 00:45
  #2860
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Det här är vad Flashback är riktigt bra på. Suga hela nätet på information och rapportera i två stycken.

Det var en Stratotanker mycket närmare Kabul i förrgår. Vet inte om det betyder att amerikanerna faktiskt äger luftrummet fortfarande. Var skulle då jaktplanen landa och lyfta ifrån? Det är bara större plan som har ordentlig räckvidd.

Luftrummet är nog fritt över Afghanistan, vad jag förstår består talibanernas luftvärn mest av stingers och det flyger man för det mesta helt för högt för att kunna utsättas för. Kan inte tänka mig att man lämnat kvar några avancerade luftvärnsystems som patriot och dylikt åt afghanska amén.

Generellt tycker jag folk överreagerar på "de avancerade vapen" amerikanerna lämnat kvar. Man har lämnat kvar lite humvees och andra lätt bepansrade fordon. Därtill lite m4or med amerikansk optik.
Citera
2021-08-18, 00:46
  #2861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
https://mobile.twitter.com/ragipsoylu/status/1427735360633716741

Verkar som striden är långt från över

Äsch jag tror inte de tar upp någon kamp. Generalen vill bara skriva in sig i historieböckerna men afghaner som är delvis undernärda och uppenbarligen saknar stake som nation kommer inte vilja gå i döden för att bättra på hans CV. Det är min analys
Citera
2021-08-18, 00:49
  #2862
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Äsch jag tror inte de tar upp någon kamp. Generalen vill bara skriva in sig i historieböckerna men afghaner som är delvis undernärda och uppenbarligen saknar stake som nation kommer inte vilja gå i döden för att bättra på hans CV. Det är min analys

Kan ju också vara så att stratotankern agerade flygande bensinstation för evakueringsflighter.

Men hade varit kul med lite live action inatt...
Citera
2021-08-18, 00:50
  #2863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Det här är vad Flashback är riktigt bra på. Suga hela nätet på information och rapportera i två stycken.

Det var en Stratotanker mycket närmare Kabul i förrgår. Vet inte om det betyder att amerikanerna faktiskt äger luftrummet fortfarande. Var skulle då jaktplanen landa och lyfta ifrån? Det är bara större plan som har ordentlig räckvidd.

Få ut alla och låt det gå som det går. Väst har blött tillräckligt mycket liv och pengar på det här projektet.

De äger luftrummet i alla länder i mellanöstern om dom så vill. Skulle någon talibansk grupp sitta i kontroll tornet i kabul och styra över radar infånget? Efter att bilderna som läckte igår från gymmet där Ali Baba och de fyrtio rövarna iförda sidens klänningar samtliga över 45 (eller 15, tämligen svårt folkslag att avgöra någon ålder på) tjoade runt på ett löpband och andra diverse gymutrusning, något de uppenbarligen aldrig sett förut skulle ha avancerad kontroll över något luftrum ställer jag mig djupt frågandes till.
Citera
2021-08-18, 00:51
  #2864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairmax
Kan ju också vara så att stratotankern agerade flygande bensinstation för evakueringsflighter.

Men hade varit kul med lite live action inatt...

Ja gärna, jag tar gärna emot skvaller från Kabul om det finns något matnyttigt som man missat.
Citera
2021-08-18, 00:59
  #2865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
De äger luftrummet i alla länder i mellanöstern om dom så vill. Skulle någon talibansk grupp sitta i kontroll tornet i kabul och styra över radar infånget? Efter att bilderna som läckte igår från gymmet där Ali Baba och de fyrtio rövarna iförda sidens klänningar samtliga över 45 (eller 15, tämligen svårt folkslag att avgöra någon ålder på) tjoade runt på ett löpband och andra diverse gymutrusning, något de uppenbarligen aldrig sett förut skulle ha avancerad kontroll över något luftrum ställer jag mig djupt frågandes till.

Iran lyckas till och med sänka civila plan så underskatta inte.

Finns mängder med videor där muslimer av alla dess sorter sänker helikoptrar med amerikanska och ryska vapen. Som jag skrev tidigare är man modig om man flyger in till Kabul, en påtänd tidigare ANA soldat numer taliban sänker utan problem ett plan med någon Stinger som legat och skräpat sen 80-talet.

Gör man någon nytta att glida runt på 10 000 meter?
Citera
2021-08-18, 01:01
  #2866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Iran lyckas till och med sänka civila plan så underskatta inte.

Finns mängder med videor där muslimer av alla dess sorter sänker helikoptrar med amerikanska och ryska vapen. Som jag skrev tidigare är man modig om flyger in till Kabul, en påtänd tidigare ANA soldat numer taliban sänker utan problem ett plan med någon Stinger som legat och skräpat sen 80-talet.

Gör man någon nytta att glida runt på 10 000 meter?

Förvisso. Men jag tror inte talibanerna vågar väcka björnen nu när den är påväg att lämna. Det vore det absolut dummaste dom kan göra.
Citera
2021-08-18, 01:12
  #2867
Medlem
RyanCrockers avatar
Hur mycket skiljer talibanernas kvinnoförtryck från andra totalitära islamiststater i regionen,
Jemen, Somalia, Pakistan, Mali, Tchad, etc? Dessa länder ligger i botten när det kommer till kvinnors rättigheter.
Sverige har väl ändå diplomatiska förbindelser och bistånd till dessa länder.
Citera
2021-08-18, 01:26
  #2868
Medlem
Perspektiv:
This Mind-Boggling Profile Of Osama Bin Laden Came Out Exactly 20 Years Ago Today [Dec 6, 2013]

This article from Dec. 6, 1993, by Robert Fisk of The Independent with the title "Anti-Soviet warrior puts his army on the road to peace" is stunning to consider 20 years later.

Osama bin Laden, fresh off the US-backed mujahedin's victory over Russia in 1989, flew his men, materials, and money down to Sudan, ostensibly to start public works projects.
https://www.businessinsider.com/1993-independent-article-about-osama-bin-laden-2013-12?r=US&IR=T

Edit: Bättre skärmdump av artikeln från år 1993.
https://imgur.com/a/5tCZN
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-08-18 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in