Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
För partistyrda tidningar har ju en neutral inställning. Nåväl. Om jag vore Xi skulle jag dra Sidenvägen så jävla långt bort från Afghanistan som möjligt och mineralplundringen får såklart gå genom bulvanbolag. Däremot tror jag kinesiska ingenjörer, lagbasar och elektriker har annat att göra med sina liv än att trampa på truppminor utplacerade till Allahs ära. Kina kommer också få betala de med om de har intressen i Afghanistan - det är en naturlag.
Jag tror inte heller Kina kommer sätta sig in fot i Afghanistan eftersom de inte kan vinna ett etniskt gerilla krig. Det är inte direkt så att Kina hotas av Afghanistan. Det är förövrigt nästan omöjligt att ta sig in i Västra Kina. Västra Kina är omgivet av Himalaya och Pamirbergen - det är inte direkt svenska fjällen. Den enda vägen som leder in i Kina från Afghanistan är Wakhan korridoren och den är stängd. En Afghan måste ta sig in i Tadzjikistan eller Pakistan först och sedan in i Kina men det är ändå svårt att sig in från Tadzjikistan eller Pakistan in i Kina eftersom de vägar som leder in till Kina från dessa två länder är hårt bevakade. Kina räknas som ett av de länder som är svårast att ta sig illegalt in i. Det finns som sagt tre saker Kina vill ha från Afghanistan;
1) Bygga pipelines och motorväg genom Afghanistan till Iran. Nu går dessa pipelines genom Tadzjikistan, Uzbekistan och Turkmenistan samt Pakistan. Kina har inkluderat Afghanistan i sin silkesväg men detta anses inte nödvändigt. Kina bygger runt Afghanistan men Afghanistan är som sagt lämpligast.
2) Afghanistan har metaller och om Kina vill ha och så kommer Kina skriva kontrakt med talibanerna. Kina har inte evakuerat sin ambassad och det finns ingen mening för dem att göra det eftersom talibanerna inte skulle våga attackera den kinesiska ambassaden. Talibanerna behöver kinesiska pengar.
3) Afghanistan nya talibanregering kommer bli knäpptysta om vad Kina gör internt. Även Iran och Saudiarabien håller käften om vad Kina gör på hemmaplan. Ryssland är också alltid tysta. Det är nog bara USA som skriker och gormar om vad Kina gör mot de icke-kinesiska minoriteterna i Xinjiang.
Det kommer bli som du skriver. Kina kommer antagligen fokusera på att få upp metallerna i Afghanistan ur jorden och inte så mycket på vad talibanerna gör på hemmaplan. Kina är litet som dvärgarna i Sagan om Ringen - de bryr sig mest om sig själva. Det är den kinesiska mentaliteten och egentligen en mentalitet som delas av alla östasiatiska folkslag. Japanerna och koreanerna är likadana - de bryr sig också bara om sig själva. Förvisso inte en dålig mentalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
håller med om sensmoralen i ditt inlägg, flyktingar ska söka hjälp i närområdet inte i ett helt främmande land uppe vid norra polcirkeln. men tadzjikerna har naturligtvis inte utvandrat till afghanistan, utan har bott där sedan urminnes tider. hela området tillhörde det antika persien, och tadzjik betyder bara östpersisk. de har bott där sedan innan islam ens existerade. landet som kallas tadzjikistan är som så mycket annat i området en sovjetisk avgränsning.
Ja, de flesta i Afghanistan är persiska folk. Afghanistan är inte äldre än drygt 300 år. Idag har som sagt flera folkgrupper där bland tadzjikerna fått sin egen etnostat. Jag förstår liksom inte vad tadzjikerna gör i Afghanistan när deras egentliga hemland gränsar till Afghanistan. Tadzjikistan är förövrigt betydligt rikare än Afghanistan och betydligt mer ekonomiskt, politiskt och socialt stabilt.
Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Troligen kan man till stor del lita på vad de säger, frågan är hur stabil innevarande talibankedning är. Det verkar vara en "mildare" uppsättning nu än det var förra gången.
Till en del verkar den US tränade armen ha gett upp då de sett att talibanerna betett sig juste mot de som gav upp. Afghanistan ett av flera mångkulturella länder med hög intern konfliktnivå.
Afghanistan är ett exempel på att hyper-mångkulturella samhällen inte fungerar. Jag tror att talibanerna har lärt sig sin läxa från tiden 1996-2001 då de styrde Afghanistan. De förlorade vänner och bekanta på grund av att irrationellt och aggressivt beteende. De finansierade länge sin verksamhet genom opium - en omöjlighet naturligtvis. Idag ser det ut som om att de kommer samarbeta med Pakistan, Indien, Kina, Iran och Ryssland samt omgivande länder. Alternativet är att de blir invaderade igen - kanske inte av USA eller EU men någon av de omgivande betydligt militärt och ekonomiskt starkare staterna. För oss i Sverige så vill vi nog ha ett stabilt Afghanistan - i synnerhet eftersom de flesta svenskarna gärna ser att en pluralitet av afghanerna åker hem igen.