2021-08-17, 20:53
Medlem
Svenska flygvapnets SVF643 Gulfstream flyger just nu mot flygplatsen i Doha, Qatar. Inte säkert om den ska landa där, men riktning påvisar detta.

https://www.flightradar24.com/SVF643/28d0f66a
Citera
2021-08-17, 20:56
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror inte det finns så mycket att göra. Jag har redan citerat officiella källor från Ryssland och Kina i tråden - de är ovilliga att göra någonting. Det är naturligtvis att detta initialt kommer att skapa en del flyktingströmmar. Nu svarar jag inte riktigt på ditt inlägg men detta bör sägas. Jag tycker att Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, Indien, Kina och Iran ta emot dem. Endast hälften av befolkningen i Afghanistan härstammar från Afghanistan. Resterande är inflyttade från länderna ovan. De har kommit till Afghanistan eller dragits med av afghanskt imperiebyggande de senaste 300 åren. Ungefär 37% av den afghanska befolkningen är tadzjiker.

De härstammar från fredliga grannlandet Tadzjikistan och identifierar sig också som tadzjiker. Det USA skulle ha gjort från början var att förmå alla de här minoritetsgrupperna att återvända till sina egna hemländer.
Om USA hade gjort detta hade de etniska konflikterna varit betydligt mindre allvarliga. Istället så uppmuntrade USA och EU minoriteterna att flytta till Europa. Hur som helst så tror jag inte på en gigantisk flyktingström från Afghanistan och talibanerna kommer antagligen göra mer rätt den här gången än det som de gjorde åren 1996-2001. Om de skall styra behöver de legitimitet och det får man inte genom att spränga buddhastatyer och hugga huvudet av folk.

håller med om sensmoralen i ditt inlägg, flyktingar ska söka hjälp i närområdet inte i ett helt främmande land uppe vid norra polcirkeln.

men tadzjikerna har naturligtvis inte utvandrat till afghanistan, utan har bott där sedan urminnes tider. hela området tillhörde det antika persien, och tadzjik betyder bara östpersisk. de har bott där sedan innan islam ens existerade. landet som kallas tadzjikistan är som så mycket annat i området en sovjetisk avgränsning.
Citera
2021-08-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
När hela Afganska har flytt som småflickor med svensen mellan benen så känns det ju inte speciellt troligt.

Mest tomt skrik som tystas av talibanernas kalsnikovs.

Det vart ingen snygg reträtt och gapa på videolänk och social medier.
Citera
2021-08-17, 21:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Svenska flygvapnets SVF643 Gulfstream flyger just nu mot flygplatsen i Doha, Qatar. Inte säkert om den ska landa där, men riktning påvisar detta.

https://www.flightradar24.com/SVF643/28d0f66a

De skall nog till militärflygplatsen lite SW av Doha.

Edit: Japp, de landade precis där.
Senast redigerad av calmsolution 2021-08-17 kl. 21:10.
Citera
2021-08-17, 21:00
Medlem
ningudos avatar
Talibanerna har precis förlåtit alla afghaner, man nämnde specifikt de som arbetade med ockupationsmakten.

Med andra ord finns det inget asylskäl för tolkar.
Citera
2021-08-17, 21:02
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmedkulfisorbet
Bara att ta hit lite talibaner till sverige som kan införa sharia law och hålla dom andra untermenschen i schack bättre om det huggs av lite händer på tattar folken än att dom får 1 månads cilljorligt och kvartsamtal med någon vänaterkärring när som stjäl och vi skulle kunna bli av med zigenarna.
Ja talibaner vore nog den perfekta medicinen för gängen men det är offtopic.
Citera
2021-08-17, 21:03
Medlem
Enligt rapport från Amerikansk militär bedömdes afghanska armén vara fylld av värdelösa desertörer,lögnaktiga omoraliska tjuvar som inte drog sig för att smuggla undan både vapen och diesel.

Ja men det här visste vi redan..
Jag vill inte ha hit en enda aghansk man igen.
Har träffat på många av "barnen" som kom och ungefär 95% har visat sig vara omotiverade,brottsbenägna kvinnohatande skithögar vars enda mål är att leva på bidrag.
Citera
2021-08-17, 21:10
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Talibanerna har precis förlåtit alla afghaner, man nämnde specifikt de som arbetade med ockupationsmakten.

Med andra ord finns det inget asylskäl för tolkar.
Första presskonferens med talibanernas presstalesman i Kabul.
https://youtu.be/Yc_Rre_lPto
Citera
2021-08-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Enligt rapport från Amerikansk militär bedömdes afghanska armén vara fylld av värdelösa desertörer,lögnaktiga omoraliska tjuvar som inte drog sig för att smuggla undan både vapen och diesel.

Ja men det här visste vi redan..
Jag vill inte ha hit en enda aghansk man igen.
Har träffat på många av "barnen" som kom och ungefär 95% har visat sig vara omotiverade,brottsbenägna kvinnohatande skithögar vars enda mål är att leva på bidrag.

Ja männen är troligtvis mycket värre, kan nog bli en del våldtäckter när som kommer hit. Bättra att kvinnorna i sverige stannar inne.
Citera
2021-08-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Så du menar att det inte var en NATO invasion 2001?

Det var inte det jag sa herr yxskaft. Jag sa att det aldrig funnits ett land som heter ”Afghanistan”. Det har alltid varit en härlig kompott av klaner och krigsherrar av olika slag.
Citera
2021-08-17, 21:12
Medlem
Svenska flygvapnets SVF643 har landat på en amerikansk flygbas nära Doha, Qatar.
Citera
2021-08-17, 21:12
Medlem
swehardrockers avatar
Fan mycket snack om teoretiska flyktingar till Sverige och annat hit och dit. Är det någon som sitter på information om motståndet som byggs i Panjshir nu? Såg videos att hela tiden samlas trogna regeringsstyrkor (troligtvis är dem flesta Tadjiker) tillsammans med anti taliban krigsherrar. Men verkar inte som det är mycket mer information än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in