2021-08-17, 14:23
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Ja, det är klart att de känner sig pressade. Särskilt när man blir kallad för foliehatt, lågutbildad, ointelligent, osolidarisk, dålig medmänniska, att man inte är välkommen till sitt jobb ifall man vägrar vaccinera sig. Odemokratiskt och ren diskriminering, minst sagt.

Nä, det är lika illa åt andra hållet med folk som skriker helt irrelevanta saker till människor som väljer att inte vaccinera sig. Blir lite sekt-beteende av det tillslut.
Citera
2021-08-17, 14:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För resten av samhället? Det är det dummaste jag hört på länge. Man tar inte ett vaccin som är otestat för någon annan än sig själv. Så korkat.

Är det trådens ’kemist’ som berättat detta?
Citera
2021-08-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Nej. Det kallas sunt förnuft.
Citera
2021-08-17, 15:05
Medlem
KentOstskogs avatar
Oavsett vad många som skriver här tror är det i första hand tre grupper som inte vaccinerar sig:
1. Lågutbildade
2. Invandrare
3. Unga

Givetvis också kombinationer av ovan.
Att man lätt kan få en annan uppfattning när man läser på forum som detta är att ovan grupper är underrepresenterade här.

Att hävda att det skulle vara personer med högre intelligens avstår kan man ganska enkelt avfärda. Dels på grund av att det helt enkelt inte finns några sådana undersökningar och dels för att ovan grupper antagligen inte avviker signifikant från normalfördelningen.

Det vore mer rimligt att anta att de som [edit: medvetet] avstår har lägre intelligens alternativt sämre förmåga att ta till sig information (eller båda) och hantera den logiskt. Med intelligens och utbildning kombinerat med socialt kontaktnät (alltså inte sitta på Flashback och läsa) får man förmågan att läsa och förstå fakta, samt skilja bort korkade konspirationsteorier.

- Idag har ca 2.5 miljarder (2 500 000 000) människor vaccinerats.
- Nästan 2 miljarder (2 000 000 000 har fått 2 doser.
- Varje dag vaccineras ungefär 37 miljoner (37 000 000).

Biverkningarna har, med alla mått, varit exeptionellt låga. Sett till biverkningar tar du antagligen betydligt större risker med Ipren eller Panodil.
Senast redigerad av KentOstskog 2021-08-17 kl. 15:07.
Citera
2021-08-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag tycker att tråden i sig talar sitt tydliga språk.
De officiella siffrorna kan omöjligen stämma.

Jag lutar åt iaf 30-40% ovaccinerade mot covfefe19, vilket också stämmer väl överens med vänner, arbetskollegor osv.

Det här måste såklart undersökas närmare. Vart får FHM sina siffror från? Vaccinationsregistret? Hur får vaccinationsregistret sina siffror och är dom siffrorna verkligen kopplade till människor? Eller räknar dom bara på förbrukade vaccinationsampuller?

Använder du antal inlägg på flashback som analysverktyg? Flashback har ju 1,4 miljoner användare. Om man tar bort inaktiva och dublettkonton landar man väl på dryga miljonen. Det blir ju 10% av befolkningen.
Citera
2021-08-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentOstskog
Oavsett vad många som skriver här tror är det i första hand tre grupper som inte vaccinerar sig:
1. Lågutbildade
2. Invandrare
3. Unga

Givetvis också kombinationer av ovan.
Att man lätt kan få en annan uppfattning när man läser på forum som detta är att ovan grupper är underrepresenterade här.

Att hävda att det skulle vara personer med högre intelligens avstår kan man ganska enkelt avfärda. Dels på grund av att det helt enkelt inte finns några sådana undersökningar och dels för att ovan grupper antagligen inte avviker signifikant från normalfördelningen.

Det vore mer rimligt att anta att de som [edit: medvetet] avstår har lägre intelligens alternativt sämre förmåga att ta till sig information (eller båda) och hantera den logiskt. Med intelligens och utbildning kombinerat med socialt kontaktnät (alltså inte sitta på Flashback och läsa) får man förmågan att läsa och förstå fakta, samt skilja bort korkade konspirationsteorier.

- Idag har ca 2.5 miljarder (2 500 000 000) människor vaccinerats.
- Nästan 2 miljarder (2 000 000 000 har fått 2 doser.
- Varje dag vaccineras ungefär 37 miljoner (37 000 000).

Biverkningarna har, med alla mått, varit exeptionellt låga. Sett till biverkningar tar du antagligen betydligt större risker med Ipren eller Panodil.

Det är dina fördomar som talar. Du är varken smartare, mer intelligent, mer utbildad eller på något vis bättre än någon annan bara för att du har vaccinerat dig.
Citera
2021-08-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hmmm vad jag har hört får sjukvårdspersonal i Stockholm inte ens välja om de ska ta vaccinet eller ej. Vill de behålla sina jobb så ska de ta vaccinet...

Nja inte riktigt sant på NKS än iaf om inte nåt jag helt missat. Eller att nån chef kört eget race på nån enskild avd.
Vi får välja. Alla blev typ smittade på vår avd i första vågen ändå. Gissar på att man då utgår ifrån att folk haft det.
Citera
2021-08-17, 15:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
För resten av samhället? Det är det dummaste jag hört på länge. Man tar inte ett vaccin som är otestat för någon annan än sig själv. Så korkat.
Otestat? Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte finns något annat vaccin i historien som varit lika grundligt testat.
Citera
2021-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Otestat? Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det inte finns något annat vaccin i historien som varit lika grundligt testat.

Citera
2021-08-17, 15:25
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Nej läkemedelsbolagen själva. Dom kliniska studierna är klara 2023. Det finns ingen komplett fas 3. Dom är nödgodkända genom div pandemilagar och inte genom dom vanliga säkerhetsrutinerna vi haft innan. Vaccin har dessutom i 70 års tid fungerat efter motgiftsprincipen men covidvaccinen innehåller ingen covid så det är inget vaccin utan genmodifiering. Ber du snällt så kan jag förklara för er får hur ni läser ett säkerhetsdatablad. Er desinformation blir nämligen direkt löjlig när ni förnekar det tex Pfizer erkänner själva.

Ni är hellre labbmöss än människor och det tycker jag är passande för ni är för simpla för att kallas för människor i vilket fall.
Citera
2021-08-17, 15:28
Medlem
KentOstskogs avatar
Citat:
Det är dina fördomar som talar. Du är varken smartare, mer intelligent, mer utbildad eller på något vis bättre än någon annan bara för att du har vaccinerat dig.

Sa jag någonstans att de som vaccinerat sig var smartare för att de vaccinerat sig? Min gissning är att det är någon form av eget komplex som ger dig den idén.
Citera
2021-08-17, 15:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Istället för att kommunicera med dumma emojis får du gärna visa mig ett annat vaccin som testats lika grundligt. Det där med fakta är som sagt inte antivaxxarnas grej, det är helt klart...

Your move.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in