L
Citat:
Ursprungligen postat av
Lenny788
Du har nämnt detta tidigare. Dvs att Allra killarna var obildade juniorer och OAK hjärnorna bakom. Tycker ditt resonemang är väldigt intressant. Det stärks även av att Allra killarna tjänade massor men åkte dit och OAK killarna tjänade massor men åkte inte dit. Det stora frågetecknet i detta är Olle Marcusson. Han kom från OAK men som anställd VD? Har han tjänat några pengar på detta? När de gjorde husrannsakan första gången hos honom tog de en klocka och ett jaktgevär för totalt 150.000? Var han delägare i OAK? Han verkar hållit låg profil så fick han inte ut några pengar eller var han smart? Han fick ju ändå 5 är i fängelse och solidariskt skall betala över 300 miljoner i skadestånd? Vad var hans uppsida?
Jag ska absolut inte hävda att jag har insyn i detaljer. Jag har en hel del andrahandskunskap om vissa personer dock.
Jag tror inte jag är så långt från sanningen rent principiellt att grabbarna utan tvekan var streetsmarta och drivna på det de gjorde bra d v s bygga upp telefonförsäljning enligt samma koncept som gjorts i andra branscher (de började inte med fonder heller)
Det finns ju en viss tveksam gräns i en sådan typ av verksamhet oavsett om man lurar på folk försäkringar, dammsugare, mobilabonnemang eller vad som helst. Men det är inte kriminellt.
De råkade nyttja fenomenet PPM fonder där man kunde få folk att byta fond.
Hade de en slags kriminell tanke? Enligt vad jag känner till - absolut inte.
Blev de fartblinda - absolut. Flashade de? Absolut.
De blev som många andra som är framgångsrika som unga uppfyllda av sig själva.
Jag skulle gå så långt som att dessa två ynglingar inte ens fattade vad de gjorde med warrantaffärerna och aktieförsäljningen till Oak folket.
Jag är ganska säker på att de på fullt allvar trodde att man gjorde affärer på det sättet i finansbranschen. Hur skulle de förresten kunna veta. De kunde ju absolut ingenting om fianansverksmahet.
De behövde ett gäng smarta erfarna personer som kunde hjälpa dem att fatta hur det skulle gå till.
Oak-folket. Det måste ha känts som en perfekt match ur deras perspektiv.
Liksom ur Oak folkets perspektiv. I utbyte fick ju Oak access till många miljarder att skimma.
Uppläggen är utan tvekan skumma. Närståendetransaktioner oavsett hur är normalt Big no no i finansbranschen även om det förekommer mer än man tror.
Så jag har nog på fötterna när jag säger att framförallt Mersin är hjärnan bakom många av uppläggen. Men även husförsäljaren har haft en del kreativa idéer med sina swappar.
Att Marcusson åkte dit har jag fattat det som att han dels hade hamnat på Allrasidan i den kladdiga röran och dels att han helt enkelt fanns i Sverige när de skulle häktas.
De andra på Oak sidan var väl utomlands. De hade kanske tur. Kanske skicklighet. Mersin är ju turk och kan därmed utan risk njuta av värmen och pengarna där nere.
Åklagaren hoppas att turkarna ska fängsla honom, tror jag mindre på. Lite mutor till polisen löser nog det.
Folk verkar tro att jag försvarar Ernstberger och Rothman Persson. Det gör jag inte. Det kan vara kriminellt att göra kriminella saker även om man inte fattat att det var det man gjorde. Och det har de nog fattat nu.
Men att de skulle vara någon slags smarta skurkar som tänkt ut den stora planen att råna stackars fondsparare. Det stämmer helt enkelt inte.
Då hade de gjort som Falcon Funds mannen. Där snackar vi äkta uttänkt kvalificerad scam på flera miljarder.
Detta är ju småpengar (där aktuell affär t o m gick med vinst) med töntiga upplägg i jämförelse