2021-08-17, 10:26
  #2425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag har läst en del men det som slår mig är att ofta sammanblandas al-Qaeda och talibanerna. Vad är det som skiljer dem åt. Usama bin Laden var ledare för al-Qaeda och efter 9/11 skulle USA hämnas på al-Qaeda och talibanregimen. Sedan kom det att handla om talibanerna. Var det för att de lät bin Laden vara i Afghanistan och vägrade utlämna honom efter att han flytt Sudan? De kom även att strida sida vid sida. För mig är det otydligt vad skillnaden är mellan Al-Qaeda och talibanerna. Är det någon som kan redogöra tydligt vad som är skillnaden?

ca 43 min in i programmet

https://www.svtplay.se/video/31643758/morgonstudion/morgonstudion-17-aug-07-00-1?
Citera
2021-08-17, 10:27
  #2426
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag har svårt att se att Biden skulle ha tagit hem soldaterna om det inte redan var bestämt av Trump. Biden hade självklart kunnat låta kriget fortsätta, men politiskt hade det nog varit svårt.

Jag skyller ingenting på Trump, han är anti-interventionist och det stödjer jag. Det var rätt att avsluta kriget, men det hade säkerligen kunnat utföras på bättre sätt.
Men snälla! Vad är det för trams. Biden har inte haft några problem att backa på andra av Trumps beslut. Han har inte haft några problem med att kalla andra av Trumps beslut för illa övertänkta, felaktiga, farliga osv. Demokraternas och hela MSMs tillvaro de senaste 5 åren på jorden har gått ut på att kalla alla Trumps beslut för felaktiga. Och nu plötsligt skulle det inte ha kunnat gått att göra det när det gäller beslutet om Afghanistan?! Tror du på det själv??

Det är ett så genomskinligt försök till bortförklaring så att det är pinsamt.
Citera
2021-08-17, 10:33
  #2427
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Har du en länk?c

https://www.youtube.com/watch?v=1x3sAX-9poo

Det med rättegången är runt minut 25 in i klippet.
Citera
2021-08-17, 10:42
  #2428
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Biden ger ordet ynkrygg ett ansikte. Medan Afghanistan faller i händerna på talibanerna sitter han i lugn och ro i sommarstugan.


https://www.google.se/amp/s/news.yahoo.com/amphtml/biden-ignores-questions-retreats-camp-204600462.html

Det som hänt är ju en katastrof utan like,inte minst för oss kvinnor. Det som väntar blir ju ett patriarkalt kvinnofientligt styre över landet. Men det var faktiskt Donald Trump som fattade beslutet om USA lämnande av landet. Tror inte ett ögonblick på diverse löften hit och dit från talibanerna. Sedan kan man ju undra var kvinnorna fanns ute på flygplatsen. Den dominerade helt av män som sprang vid flygplanen och klättrade och hängde på påstigningsramperna. En av de få kvinnorna som fått en plats på ett plan blev undanträngd av egoistiska män och sedan misshandlad av talibaner. Var så god och läs :https://www.expressen.se/nyheter/vittnar-om-skracken-trangdes-undan-piskades-av-talibaner/

Och vår regering som påstås vara feministisk är det bara till namnet. Det har Ann Linde klart visat när de blev som det heter tagna på sängen. Med hjälp av USA fick de hem den svenska personalen men den afganska lämnades kvar åt sitt öde. Usch!
Citera
2021-08-17, 10:43
  #2429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Visst är det så. Och så pekar man ut två länder som man vet att man kan besegra snabbt. Afghanistan och Irak. Det är ju inte så att de hade haft mod att anfalla Saudi och Pakistan....

Enligt general Wesley Clark var den ursprungliga planen att störta 7 regimer i Mellanöstern. Man började med Afghanistan, sedan Irak. Huvudmålet var naturligtvis Iran.

Citat:
In September 2007 Clark's memoir A Time to Lead: For Duty, Honor and Country. In the book Clark alleged that during a visit to the Pentagon in the autumn of 2001 after 9/11, a "senior general" told him that the Office of the Secretary of Defense had produced a confidential paper proposing a series of regime change operations in seven countries over a period of five years. He had made the allegation a number of times in public and media appearances in 2006 and 2007. The book also described a conversation Clark had with Paul Wolfowitz in May 1991 after the Gulf War, quoting Wolfowitz as lamenting the non-removal of Saddam Hussein, but also telling him that "...we did learn one thing that's very important. With the end of the Cold War, we can now use our military with impunity. The Soviets won't come in to block us. And we've got five, maybe 10, years to clean up these old Soviet surrogate regimes like Iraq and Syria before the next superpower emerges to challenge us...".

Iran ligger mitt emellan Afghanistan och Irak. Både Israel och Saudiarabien ville gärna att USA skulle avsätta de misshagliga regimerna i området.
Citera
2021-08-17, 10:44
  #2430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Ja det stämmer att invandringen kom från Asien till Europa. Men det jag vill ha fram är att mutationer för blont hår och blå ögon härstammar från de människor som levt i kallare klimat. Frågan här var varför afghaner kan vara ljusa i färgerna. Man tror att människor med blå ögon härstammar från samma person som levde nära Skandinavien.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/alla-bl%C3%A5%C3%B6gda-har-samma-anfader-1.1226889

Det äldsta skelettet man hittat för en person med den recessiva genen blå ögon var en man som var släkt med dagens skandinaver.

https://www.independent.co.uk/news/science/revealed-first-ol-blue-eyes-7-000-years-old-and-lived-cave-9086310.html

Det betyder att människor en gång vandrade från Afrika till Asien och till Europa. Men människor har också vandrat åt olika håll och därför spridit sina ljusa gener.

Svaret kan ligga i dels invasionen som Alexander den store gjorde, men också i de invasioner som Storbritannien och Sovjetunionen gjort. Tänker mig att soldaterna då idkade sex med kvinnor och det kom ut många barn med blå ögon.
Citera
2021-08-17, 10:46
  #2431
Medlem
Jag håller med om att biståndspengar till Afganistan ska dras in och dessa bör då istället användas fokuserat för att ta emot kvinnor från Afganistan till Sverige eller till flyktingläger i grannländerna.

Det finns ingen anledning att fortsätta ösa pengar på skäggbarn.
Citera
2021-08-17, 10:54
  #2432
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men snälla! Vad är det för trams. Biden har inte haft några problem att backa på andra av Trumps beslut. Han har inte haft några problem med att kalla andra av Trumps beslut för illa övertänkta, felaktiga, farliga osv. Demokraternas och hela MSMs tillvaro de senaste 5 åren på jorden har gått ut på att kalla alla Trumps beslut för felaktiga. Och nu plötsligt skulle det inte ha kunnat gått att göra det när det gäller beslutet om Afghanistan?! Tror du på det själv??

Det är ett så genomskinligt försök till bortförklaring så att det är pinsamt.

Att ta hem trupperna är något som såväl demokratiska som republikanska väljare var överens om. Det är inte jämförbart med de andra Trump-åtgärder som har ändrats. Biden har alltid varit för amerikanska krigsinsatser, och när han var vicepresident under Obama, i åtta år, så gjordes ingenting åt att avsluta insatsen i Afghanistan trots vallöfte.
Citera
2021-08-17, 11:00
  #2433
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Det som hänt är ju en katastrof utan like,inte minst för oss kvinnor. Det som väntar blir ju ett patriarkalt kvinnofientligt styre över landet. Men det var faktiskt Donald Trump som fattade beslutet om USA lämnande av landet. Tror inte ett ögonblick på diverse löften hit och dit från talibanerna. Sedan kan man ju undra var kvinnorna fanns ute på flygplatsen. Den dominerade helt av män som sprang vid flygplanen och klättrade och hängde på påstigningsramperna. En av de få kvinnorna som fått en plats på ett plan blev undanträngd av egoistiska män och sedan misshandlad av talibaner. Var så god och läs :https://www.expressen.se/nyheter/vittnar-om-skracken-trangdes-undan-piskades-av-talibaner/

Och vår regering som påstås vara feministisk är det bara till namnet. Det har Ann Linde klart visat när de blev som det heter tagna på sängen. Med hjälp av USA fick de hem den svenska personalen men den afganska lämnades kvar åt sitt öde. Usch!
Jag vet inte hur du tror att USA styrs, men nya presidenter kan ändra på beslut som tidigare presidenter har fattat. Den dag som Biden tog över från Trump, blev Trumps beslut att lämna Afghanistan irrelevant. Biden valde dock att driva vidare sin politik i enlighet med Trumps tidigare beslut, vilket då innebar att Biden övertog ansvaret för det.

Hur Trump hade agerat om han fortfarande varit vid makten vet vi inte. Han hade kanske stått fast vid sitt tidigare beslut, han hade kanske ändrat tidplanen, han hade kanske ändrat beslutet pga nya fakta om talibanerna osv. Det går inte att klandra Trump i det här fallet, för han hade inte haft möjlighet att agera vid den aktuella tidpunkten.

Det enda vi kan säga med säkerhet är att OM Trump hade stått fast vid beslutet så hade han med all säkerhet genomfört en annan typ av uttåg. Mer kontrollerat. Det vet vi med säkerhet, för det går inte att genomföra det på sämre sätt än Biden gjorde. Allt som Trump hade kunnat gjort hade därför per se varit bättre.

Att sossarna är sena och klantiga är i linje med deras politik att inte göra något aktivt förrän det är för sent. Det får vi alla lida för, ständigt.
Citera
2021-08-17, 11:02
  #2434
Medlem
swehardrockers avatar
Jag har sett massa inlägg på Twitter och FB mm att Northern Alliance har grundats igen i Panshjir. Stämmer detta? Om nu inte Ryssland eller Iran vill stödja dem, vilka kommer då? Indien? Turkiet?
Citera
2021-08-17, 11:03
  #2435
Medlem
cerns avatar
Är det inte bättre att talibanerna tar kontroll över landet än en genomkorrupt Afghansk ledare som stoppar alla pengar i fickan?
Citera
2021-08-17, 11:03
  #2436
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Att ta hem trupperna är något som såväl demokratiska som republikanska väljare var överens om. Det är inte jämförbart med de andra Trump-åtgärder som har ändrats. Biden har alltid varit för amerikanska krigsinsatser, och när han var vicepresident under Obama, i åtta år, så gjordes ingenting åt att avsluta insatsen i Afghanistan trots vallöfte.
Vad du säger är alltså att Biden stod fast vid Trumps beslut för att Biden själv ville det? Varför skulle man i så fall klandra Trump?

Nu är det så att Biden är nuvarande president, och han har bestämt vad som ska göras, när det ska göras och hur det ska göras. Det får han ta ansvar för. Men det gör han inte, som vi såg på hans tal igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in