2021-08-17, 08:45
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Så din åsikt är att vi iskallt bör stå och se på när tjugo tusen människor dör med hänvisning till att viruset är ofarligt för DIG? Samtidigt som vi viftar bort alla försök - att förhindra att det sker - som "fascism?

Vet inte vad du snackar om då dödssiffrorna numera är minimala. Du missar ju helt poängen. Riskgrupperna och även en stor grupp naiva utanför dem har redan tagit risken och utsatt sig för flera doser vaccin vilket gör dessa svaga tillräckligt motståndkraftiga för att låta oss andra gå vidare (och hoppas att Wuhans virologiska institut inte släpper ut ett starkare virus).

Nästan 300 människor dör i Sverige varje dag, och många av dessa är i samma grupp som de som hotas starkast av cirkulerande virus. Någon gång måste allmänhetens moralpanik att totalt eliminera dödssiffrorna ta slut. Samma människor kolar ju av ändå.
Citera
2021-08-17, 08:58
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Så din åsikt är att vi iskallt bör stå och se på när tjugo tusen människor dör med hänvisning till att viruset är ofarligt för DIG? Samtidigt som vi viftar bort alla försök - att förhindra att det sker - som "fascism?

Nu blev ju verksamma mediciner förbjudna tack vare läkemedelsindustrins lobbyister, så vems är felet att folk dör och dött innan man visste hur man skulle behandla folk.
Nu har sjukvården bättre lärt sig att hantera dom sk riskgrupperna så några 20K blir knappast aktuellt längre.
Sedan ska vi lägga på minnet att folk dör MED Covid inte AV i dom allra mesta fall.
Själv hade jag huvudvärk i ett dygn och tjock i halsen tre , att jag skulle ta sprutan för att inte smitta andra är en jäkligt dålig anledning, då alla som vill och dom som tillhört riskgruppen redan gjort sitt val vilket inte berör mej över huvud taget.
Tror dessutom att vi har ett gigantiskt mörkertal då det gäller dom som redan haft och är immuna, känner flera som knappt ens märkt att dom varit sjuka utan fått det bekräftat efter provtagning, en provtagning som jag struntade , varför kuta och belasta sjukvården då det inte behövs , stannade dock hemma , men det gör man ju i vanliga fall också.

Vem avlönar dej ?
Citera
2021-08-17, 08:59
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whirl
Vet inte vad du snackar om då dödssiffrorna numera är minimala. Du missar ju helt poängen. Riskgrupperna och även en stor grupp naiva utanför dem har redan tagit risken och utsatt sig för flera doser vaccin vilket gör dessa svaga tillräckligt motståndkraftiga för att låta oss andra gå vidare (och hoppas att Wuhans virologiska institut inte släpper ut ett starkare virus).

Nästan 300 människor dör i Sverige varje dag, och många av dessa är i samma grupp som de som hotas starkast av cirkulerande virus. Någon gång måste allmänhetens moralpanik att totalt eliminera dödssiffrorna ta slut. Samma människor kolar ju av ändå.
Men det har ingenting med vaccinpass att göra. Eller menar du att du inte skulle kunna leva som vanligt med vaccinpass?
Citera
2021-08-17, 09:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nej. Både hans och min mening är att corona rätt skött inte är värre än en förkylning. Norge har totalt 800 döda i corona och har UNDERdödlighet under 2020. Dvs corona räddade liv. Det diskussionen borde gälla är hur de gjorde, så kan vi göra likadant.

Med tanke på Sveriges siffror senaste månaden kan det vara så att vi kommit på hur man gör. Det har inte (bara) med vaccin att göra, storvaccinerade länder som Israel USA UK har urusla siffror just nu.

Jag påminner om HIV/AIDS som alla var livrädda för på 1980-talet. Och när man sedan forskat klart, tog nästan 10 år, så är numera ingen rädd för AIDS i samhället utom riskgrupper.
Citera
2021-08-17, 09:20
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Men det har ingenting med vaccinpass att göra. Eller menar du att du inte skulle kunna leva som vanligt med vaccinpass?

Jag anser att rätten för människor att bestämma över sina egna kroppar är icke-förhandlingsbar, och att en metod som vaccinpass för att få delta i samhället kan komma att utnyttjas på ännu mer problematiska sätt i framtiden om vi skulle hamna i ett mindre stabilt samhällsscenario med en mindre inställsam grupp av beslutsfattare. Jag tror att du själv kan fantasiera om vad det skulle kunna leda till.

Men även i detta nutida scenario där myndigheter världen över hjälptes åt att mörka det egentliga ursprunget på viruset (gissningvis för att skydda deras egen liknande virologiska labbforskning) och media pressas till samma sak så får du ursäkta mig när jag tar de flesta av deras rekommendationer om hur jag bör äventyra min hälsa för samhällets bästa med en nypa salt.
Citera
2021-08-17, 09:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej. Både hans och min mening är att corona rätt skött inte är värre än en förkylning. Norge har totalt 800 döda i corona och har UNDERdödlighet under 2020. Dvs corona räddade liv. Det diskussionen borde gälla är hur de gjorde, så kan vi göra likadant.

Med tanke på Sveriges siffror senaste månaden kan det vara så att vi kommit på hur man gör. Det har inte (bara) med vaccin att göra, storvaccinerade länder som Israel USA UK har urusla siffror just nu.

Jag påminner om HIV/AIDS som alla var livrädda för på 1980-talet. Och när man sedan forskat klart, tog nästan 10 år, så är numera ingen rädd för AIDS i samhället utom riskgrupper.
Om 15000 personer avlidit under loppet av drygt ett år så hade nog ganska många haft betydligt högre respekt för HIV.

Jag håller med om att det ser väldigt bra ut här just nu, men det beror inte nödvändigtvis på att vi "kommit på hur man gör". Vi har i själva verket fler antal smittade per test än t.ex. UK som du tog som exempel. I kombination med att vi i princip inte testar någonting jämfört med UK får man konstatera att OM Sverige skulle testa lika många som UK så skulle vi ha betydligt fler smittade per capita än dem. Tål att tänka på.

Vad gäller över-/underdödlighet kan man inte räkna pandemins dödlighet genom att subtrahera annan dödlighet som reducerats som direkt resultat av åtgärder som vidtagits för att förhindra död i Covid. Vad du istället d[ räknar är pandemins indirekta effekt på övergripande dödlighet. Eller så att även du förstår: om man tar bort de åtgärderna från ekvationen elimineras andra förtjänster. Detta förutsagt att du inte planerar använda Covid-relaterade restriktioner som socioprofylaktisk terapi för att minska dödlighet inom t.ex. sjukdomar som är starkt relaterade till social närvaro.
Citera
2021-08-17, 09:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whirl
Jag anser att rätten för människor att bestämma över sina egna kroppar är icke-förhandlingsbar, och att en metod som vaccinpass för att få delta i samhället kan komma att utnyttjas på ännu mer problematiska sätt i framtiden om vi skulle hamna i ett mindre stabilt samhällsscenario med en mindre inställsam grupp av beslutsfattare. Jag tror att du själv kan fantasiera om vad det skulle kunna leda till.

Men även i detta nutida scenario där myndigheter världen över hjälptes åt att mörka det egentliga ursprunget på viruset (gissningvis för att skydda deras egen liknande virologiska labbforskning) och media pressas till samma sak så får du ursäkta mig när jag tar de flesta av deras rekommendationer om hur jag bör äventyra min hälsa för samhällets bästa med en nypa salt.
Men snälla människa, vad är det du egentligen debatterar? Först var det dödligheten, och att vaccinpass enligt din mening inte kommer minska den - och därför bör dessa vaccinpass inte införas. Nu är dina argument inne på något helt annat.

Så i själva verket är det rent liberala och andra principiella skäl som ligger bakom din aversion mot vaccinpass och inte något som är kopplat tlll virusets dödlighet?
Citera
2021-08-17, 10:05
Medlem
Whirls avatar
Citat:
Men snälla människa, vad är det du egentligen debatterar? Först var det dödligheten, och att vaccinpass enligt din mening inte kommer minska den - och därför bör dessa vaccinpass inte införas. Nu är dina argument inne på något helt annat.

Så i själva verket är det rent liberala och andra principiella skäl som ligger bakom din aversion mot vaccinpass och inte något som är kopplat tlll virusets dödlighet?

Lär dig själv förstå att det finns separata argument för att avstå från att ta just detta vaccin med de rådande omständigheterna och andra argument för att vara principiellt emot vaccinpass ur ett mer långsiktigt frihetsperspektiv. Du frågade om vaccinpass, så därför gav jag mitt starkaste argument mot just detta. Men självklart spelar det även in att detta viruset är alldeles för tamt för ens motivera en diskussion om sådana inskränkningar i friheten.

Visa mig ett virus med en dödlighet på 20% så kan vi dock föra en debatt om pragmatism gentemot idealism i det scenariot. Som det är nu är det som sagt skrattretande att vaccinpass kommer på tal. Det är lite som att införa en total avlyssning och offentlig dokumentering av alla landets telefonsamtal för att det förekommer lite för många busringningar.

Men det känns som att du inte är helt intellektuellt ärlig eller väljer att inte förstå vad jag skriver, så jag väljer att tacka för mig.
Citera
2021-08-17, 10:08
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
... Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.
...

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?
För att svara på frågan i tråden:

Jag är inte vaccinerad.

Jag är i trettioårsåldern, man och har hög utbildning (+5 år universitet) i ett tekniskt ämne. Jag är vaccinerad mot många andra sjukdomar, senaste sprutan var två tre år sedan, och har ingen allergi mot vaccin. Nordisk släkt många generationer tillbaka.

Jag tror inte på chip i sprutor, mordiska 5G-master, en mordisk Bill Gates eller liknande.

Mycket riktigt oroar jag mig över klimatet, men också över Sveriges misslyckade invandrings- och integrationspolitik. Jag identifierar mig som vänster, men är starkt kritisk till den "nya vänsterns" flum med identitetspolitik. Jag gillar inte Trump, men inte Hillary eller Biden heller.

Jag tror inte att vaccinerade kommer "dö i drivor", men är helt enkelt inte övertygad om att nyttan med vaccinet skulle väga upp de små risker som finns. Att hela samhällsdebatten kring vaccinet får mig att känna mig olustig hjälper ju inte heller.
Citera
2021-08-17, 10:15
Medlem
löls avatar
Citat:

Nu överdriver du lite tycker jag.
Så farligt är det inte. Att äldre och svaga dör är inget nytt.
Helt enligt modernaturs lagar.
Ovant för en del, där Lets dance och Bingolotto visas, samt annat skit som får en att känna sig trygg.

Plötsligt kommer det en fluga och då är domedagen här.

Det finns vissa människor som vill få det lilla att se värre ut. Jag pekar inte på dig.
Men det brukar finnas underliggande psykiska problem bakom dessa som ska hela tiden säga att det är hemskt osv.
De nojjar ofta över det minsta, har bassilskräck, ångest, tvångstankar etc.

Här på FB håller många av dessa hus och vill ha bekräftelse.

Jag kan förstå att vissa får ångest över döden och att det har hänt något anorlunda. Men vi går inte under. Det är en liten korrigering bara.

Låt de som ska ta vaccin ta det. Som äldre och riskgrupp.
Resten ska överhuvudtaget inte röra någon som kroppen kan ta hand om.

Vi kommer att få större problem än detta när virus blir resistent mot vaccin. Det kommer garanterat att hända.
Vi ser det på penecilin och antibiotika. Och säg inte att det är inte samma sak.

Mitt råd är.
Träna mer, sov bättre och ät rätt mat samt ta C ch D vitaminer. Resten sköter sig själv bra.
Låt sedan livet fortsätta =)

Peace
Citera
2021-08-17, 10:21
Medlem
B.E.S.Ks avatar
"Om vaccinerna mot covid-19
Vad är ett vaccin och hur fungerar det?

Vaccin är ett läkemedel. Vaccinet gör att du inte blir sjuk i den sjukdom som vaccinet skyddar mot."

OK!

"Det går inte att säga exakt hur mycket mindre risk du som individ har att bli smittad. Nya studier efter godkännandet kan även komma att ändra dessa procent längre fram.

Sammanfattningsvis så är det inget av vaccinerna som ger 100 % skydd mot smitta, men alla ger ett bra skydd mot allvarlig covid-19."

OK?

Källa: https://www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatser/msbs-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/vaccin/fragor-och-svar-om-vaccinering-mot-covid-19/
Citera
2021-08-17, 10:31
Medlem
Som vän av vetenskap så vet jag att antaganden kan ställa till det rejält och att tiden alltid för med sig ny kunskap. Därför väljer jag att avvakta ett par månader just nu, också mycket på grund av att jag har en kronisk sjukdom som har med immunförsvaret att göra och inte tänker riskera att bli det fall som en eventuell framtida avrådan för personer med samma sjukdom hänvisar till. Det extremt antikonstruktiva debattklimatet kring det hela, med diverse öknamn och ren rabiatism, gör att man gärna väntar lite extra bara för att sticka lite i ögonen på somliga. Principiellt har jag dock inget emot vaccinering i sig, men att spela förvånad över folks skepsis efter svininfluensadebaclet är rent löjligt. Bemöt folk med sansade argument istället och respektera deras oro som inte på något sätt är ogrundad.

Har så gott som obegränsad tillgång till snabbtester och testar mig själv för pågående infektion minst två gånger i veckan, ska tilläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in