2021-08-17, 04:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Trump gick till val på att dra sig ur, lovade det upprepade gånger, och gav sedan ordern kort innan han avgick.

Problemet är dock, varför väntade han ända till slutet av sin mandatperiod, så att trupperna inte ens hann börja hämtas hem innan han avgick? Jag gillar Trump, men just det här känns ändå mer som ett politiskt spel, åtminstone timingen.
Och du menar alltså att inte den nuvarande presidenten Biden haft tid?
Och jag gillar inte Trumpf, men varför skylla allt på honom?
Citera
2021-08-17, 04:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Har inte läst tråden ..men det finns alltid den möjligheten att Talibaner lyckades för att folket vill ha det på det viset.
När utländsk trupp åker hem blir det andra förutsättningar som kanske också den Nordamerikanske Indianen borde ha löst .
Inte för att jag är intresserad av vad ett litet land i Långtbortistan håller på med men man kan ändå notera att dom tycker fel som Ungern och Polen ...Enligt nomenklaturans press
Dom har så fel att igen ännu intervjuat ngn som numera är landets härskare
Man börjar hota med indraget bistånd .. Innan krutröken har lagt sig .. För att Ali inte gör som ngn Korkad Stockholmare vill
Vad F*n har vi med det att göra hur dom driver sitt land ..Skulle kameljockeyn få utöva påtryckningar för hur vi har det här eller snackar vi " Flat Out " om Kvasiimperalism där Ubersossen hotar svartskallen med " Indraget Bidrag " om inte blatten gör exakt som Partiet vill ..
Nej tvärtom skicka dit ngn karl som kan sköta snacket Skicka tillbaks en hoper människor som skapar problem här --- det kan lyckas
Opium odlingar kan bli svårt göra av med men har för mig att dom lyckades ett tag förra gången
Men där snackar vi cash crop där den fattige bonden kan få valet silver eller bly
Nog bra för män i detta land, så mycket makt de får nu över kvinnorna.
Betvivlar att de flesta kvinnor där gillar läget?
Eller så gillar de gå heltäckta och behaga männen i 1000 år till, vem vet?
Senast redigerad av rubin22 2021-08-17 kl. 04:09.
Citera
2021-08-17, 04:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Haha va fan. Tänk att ha bott i en grotta med bara män i 20 år och sen på 2 v det här. Mindfuck.
Ser dock farligt nära ut att vara haram? ☀️

Så du fattar inte att de driver med västvärlden?
Talibaner är emot alla nöjen och all musik har redan förbjudits att spela på radion där.
Är du verkligen så naiv, så att du tror att de plötsligt blivit civiliserade, eller skämtar du?
Citera
2021-08-17, 04:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Trump gick till val på att dra sig ur, lovade det upprepade gånger, och gav sedan ordern kort innan han avgick.

Problemet är dock, varför väntade han ända till slutet av sin mandatperiod, så att trupperna inte ens hann börja hämtas hem innan han avgick? Jag gillar Trump, men just det här känns ändå mer som ett politiskt spel, åtminstone timingen.

Trupper har ju tagits hem i etapper. Det Trump lovade var innan 1 maj och tills dess skulle talibanerna hållit sig på sin planhalva. Biden la till hela sommaren vilket gjorde att talibanerna tyckte USA svikit sina löften och därmed fritt fram för offensiv.

Resultatet hade förmidligen blivit detsamma. För amerikanska folket är trötta på Afghanistan och vill inte skicka dit varken mer soldater eller pengar.

Hur det kommer gå återstår att se. Folk tyckts vara väldigt upprörda kring att talibaner halshugger folk, piskar kvinnor etc. Men det är ju saker som sedan länge är vardag i länder som Saudiarabien och Iran. Länder som bla den svenska feministregeringen niger och bär slöjor för.
Citera
2021-08-17, 04:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Trupper har ju tagits hem i etapper. Det Trump lovade var innan 1 maj och tills dess skulle talibanerna hållit sig på sin planhalva. Biden la till hela sommaren vilket gjorde att talibanerna tyckte USA svikit sina löften och därmed fritt fram för offensiv.

Resultatet hade förmidligen blivit detsamma. För amerikanska folket är trötta på Afghanistan och vill inte skicka dit varken mer soldater eller pengar.

Hur det kommer gå återstår att se. Folk tyckts vara väldigt upprörda kring att talibaner halshugger folk, piskar kvinnor etc. Men det är ju saker som sedan länge är vardag i länder som Saudiarabien och Iran. Länder som bla den svenska feministregeringen niger och bär slöjor för.
Jag håller med till viss del.
Men talibaner lever så mycket mer på stenåldern.
Motbevisa mig gärna om du kan?
Citera
2021-08-17, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Pallar inte starta en ny tråd för min fråga, men är det någon som vet huruvida talibanerna använder sig av droger? Jag vet att de tjänar/tjänat multum, hundratals miljoner dollar, på droghandel, främst opium. Men går de på några droger själva? Jag vet att ISIS krigare använde amfetamin för att bli "bättre krigare" och för att lyckas minska empati för att kunna utföra sina handlingar. Är det samma vad gäller talibaner? De värnar förvisso om Sharia-lagar, så således borde de inte använda några droger, men å andra sidan gjorde ju ISIS det så därav undrar man.

Taliban "ledningen" gillar inte droger annat än för att sälja till västerlänningar, men bland vanliga taliban krigare förekommer det säkert en del knarkande.

USA skulle ha tränat kvinnorna till soldater istället, skulle nog ha varit mer motiverade att skjuta talibaner

Personligen tycker jag dom ska ge Talibanerna en chans, låt dom vara så länge dom håller sig till det dom säger och inte tillåter Terrorister. Om jag förstår saken rätt vill Talibanerna egentligen bara vara ifred.
Citera
2021-08-17, 05:40
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Dra ur kakan ur röven.

Trump förhandlade fram detta, det var Trump som tog talibanledningen till camp David....han tog alltså talibanerna hem till USA, förhandlade med dem och flög dem tillbaka. Ledaren för talibanerna tog Trump ut ur Guantanamo som en del i denna överenskommelse.

Regeringen för Afghanistan? De var inte ens inbjudna.

Hade Biden (eller någon annan) inte fullföljt detta så hade det blivit en shitstorm på hemmaplan och övriga världen , "Tänker inte hålla dealen, skall fortsätta utsätts våra egna för fara och hålla dem i sandlåda!"??
Självklart! Trumps fel! Även fast någon annan tog beslutet... det hade ju liksom blivit "shittorm" annars!
Citera
2021-08-17, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Självklart! Trumps fel! Även fast någon annan tog beslutet... det hade ju liksom blivit "shittorm" annars!

Beslutet var redan taget och undertecknat av Trump.

Vad är det du inte förstår? Det var helt enkelt inte möjligt att backa ur, och det förstår nog du med.
Citera
2021-08-17, 05:59
Medlem
Mackan52s avatar
Härlig löpsedel i Stars and Stripes som i princip säger allt. Tror jag ska printa ut och rama in den

https://pbs.twimg.com/media/E83e6haUYAYzGGM?format=jpg&name=large
Citera
2021-08-17, 06:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Beslutet var redan taget och undertecknat av Trump.

Vad är det du inte förstår? Det var helt enkelt inte möjligt att backa ur, och det förstår nog du med.

Du verkar däremot inte förstå något! Hur de lämnar är helt upp till den sittande presidenten. Även att stanna kvar är ett beslut för sittande president och den demokratiska majoriteten kongressen.
Citera
2021-08-17, 06:12
Bannlyst
Klipp från Afghanistan..

https://www.instagram.com/p/CSo7hBNsyYs/
Citera
2021-08-17, 06:40
Medlem
Madagascars avatar
Har de tömt landningsbanan på folk nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera